Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1371 ggr
[Rosett]
2/12/16, 3:23 AM

mår psykiskt dåligt, vad för mat?

Jag mår för tillfället inget vidare psykiskt depression och ångest jag orkar nästan aldrig laga mat dom senaste dagarna har jag mest käkat knäckebröd och liknande men måste skärpa till mig nu, vad kan jag laga till som går snabbt? eller helst bara något man inte ens behöver värma upp som går snabbt att fixa till? 

Tack för eventuella tips!

Annons:
[Tuulikki]
2/12/16, 4:00 AM
#1

Har svarat inne på Ångestsjukdomar🌺

JazzBass
2/12/16, 7:51 AM
#2

Mycket grönsaker och frukt går ju lätt att bara knapra i sig, men fastän de innehåller mycket som är hälsosamt de ger knappast allt man behöver. Brist på diverse vitaminer och mineraler kan ge upphov till sämre psykisk hälsa och här kommer jag kanske främst att tänka på zink. Man kan på ett rätt enkelt sätt se om man har zinkbrist, man smakar/tuggar helt enkelt på en zinktablett (kosttillskott). Smakar den ingenting eller väldigt lite har man troligtvis brist, smakar den kraftigt metalliskt och motbjudande har man ingen brist. Vegetarianer kan lätt få zinkbrist, och min sambo som är vegetarian (eller nästan iaf) hade zinkbrist i fjol. Hon tyckte inte tabletterna smakade nånting, medan jag som äter mycket mer och speciellt mer animaliskt tyckte de smakade väldigt blä. Så det verkar funka. Småningom efter att sambon började äta zinktillskott började de smaka mer och mer illa också för henne. 

Magnesiumbrist  är också relativt vanligt, men jag vet inte direkt hur det påverkar oss. D-vitaminbrist kan ge depression, så prova gärna äta D-vitamintillskott, gärna 50-100 mikrogram per dag (våra högst debatterade lägsta rekommenderade mängder är enligt många väldigt mycket för låga). Mår du bättre sommartid så kan det vara att det just är D-vitaminbrist du lider av.

Fet fisk är en bra källa för bra fettsyror, protein och D-vitamin. Om du inte känner att du har lust att börja tillreda en massa lax så kan du köpa färdigstekt, varm-eller kallrökt sådan eller kanske makrillfiléer. Omelett med makrill i tomatsås och philadelphiaost är faktiskt väldigt gott, snabbt och lättlagat, om du skulle känna för att ändå tillreda nånting. Jag tror det gör gott för en själv att stå och kocka lite varje dag. 

Då jag själv hade en del depressionssymptom under några år (aldrig diagnosticerat dock) så åt jag ganska mycket pastarätter efter jobbet,  åt ganska mycket bröd och drack relativt mycket öl,  genomsnitt troligtvis mer än en per dag. Då hade jag ingen tanke på att kosten kanske påverkade mitt välmående. Men när jag sen ca 2010 upptäckte LCHF och började tänka mer på vad jag åt, slopade de snabba kolhydraterna och ersatte med mer grönt, så började jag må vansinnigt mycket bättre psykiskt. Idag äter jag inte LCHF längre, men håller ändå nere intaget av dåliga snabba kolhydrater, och äter väldigt mycket mer grönsaker än nånsin tidigare. Än så har inte depressionssymptomen kommit tillbaka. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2/12/16, 8:44 AM
#3

Det är ett stort framsteg att du faktiskt vill äta bättre 🙂 Maten gör mycket för välmåendet och tyvärr är det ofta så att när man mår dåligt, så tenderar man att äta mer skräpmat. Försök att äta mycket råa grönsaker, en färgglad tallrik med grönsaker är ju vacker. Till det kan du kanske vispa ihop några ägg och steka som en omelett, sedan lägger du på lite kött eller fisk. Om du tycker om rå fisk, kan sashimi vara riktigt härlig må-bramat, det räcker att ta lite lax och avocado, droppa över en marinad av ljus soja, fish sauce, lite wasabi och sesamfrön, jättegott till är råa skogschampinjoner. Hoppas att du snart får må bättre!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2/12/16, 11:18 AM
#4

Försök låta bli mjölk. Mjölkprotein förvärrar psykisk ohälsa, ffa ångest. Vete är en annan bov som gör lila dant.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Rosett]
2/12/16, 12:56 PM
#5

#2. Äter i vanliga fall hälsosamt men i takt med att min depression blivit värre har jag inte orkat något så då har jag bara tagit något för att få i mig näring typ knäckebröd/kex, men kan ju lika gärna äta frukt till exempel. Ska försöka börja laga mat igen.

[zinnia578]
2/12/16, 8:23 PM
#6

TS jag vet precis hur du har det.
Jag lider också av djup depression och ångest och har inte fått i mig mer än ett par glas fil om dagen under ett par veckors tid. 
Själv ska jag försöka få mig mig det som #3 skriver, det kan jag nog få i mig utan att kväljas.
Tack för inspiration till mat.

Annons:
[Túrwen]
2/13/16, 12:50 PM
#7

Det finns ingenting som du tycker väldigt mycket om som du inte ätit på länge? Jag mår inte heller riktigt bra för att vara ärlig men får mer motivation att laga mat när jag gör det för  mig själv inklusive andra personer! Äter jag själv blir det oftast kvarg, en proteinbar och på sin höjd bananpannkaka vad gäller hur avancerat något får vara. Något som jag är sugen på just nu men inte lagat på länge är ugnsbakad lax med sparris och soyabönspasta, rödbetor i ugn med Chèvre eller kyckling med wokgrönsaker och rostade cashewnötter.. Får se om jag kan få sällskap ikväll! Fördelen med att bo i kollektiv!

Honestyisdead
2/13/16, 8:00 PM
#8

Grytor och soppor är bra. Grönsaker och kött som sköter sig själv på spisen :)

[Rosett]
2/14/16, 6:04 AM
#9

#8 jo men då ska man orka börja också :p

orkade inte sätta igång med något, men ätit näringsrikt ändå frukt och nötter det krävde ingen tillagning

siberlina
2/14/16, 8:35 PM
#10

Potatismos är bra,du får inte sluta äta

skruttelutt
2/15/16, 10:20 AM
#11

Lax i portionsförpackning är enkelt att lägga in i ugnen.

Upp till toppen
Annons: