Annons:
Etikettmatprat
Läst 760 ggr
Achatina
2016-02-11 00:31

Laga mat med sött vin?

Finns det något man kan laga med ett sött bärvin? (varmrätt som efterrätt). Vinet i fråga är hemmagjort med mestadels körsbär och hallon men blandfrukt och nån vinsats i grunden. Jag är helt grön på det här med vin i maten men har som sagt tillgång till det söta vinet.

Annons:
Carrosh
2016-02-11 00:45
#1

Det första jag kommer att tänka på är vinmarinerade frukter och bär. Kan tänka mig att det fungerar extra bra med ett sött vin.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JazzBass
2016-02-11 07:00
#2

Har inte provat laga mat med  nåt sött bärvin direkt, men söta starkviner och vanligt vitt och rött vin har jag använt en del, och det är relativt vanligt också. Jag tror faktiskt att ditt vin kan funka bättre till en varmrätt än efterrätt. Svårt att säga exakt vad det skulle passa till, men det första jag skulle testa det till är nog nån mustig gryta som får puttra på spisen ett tag så alkoholen försvinner. Det kunde vara intressant att prova i en riktig risotto också, jag har använt vermouth (te.x. Martini) till det med gott resultat när jag inte haft vitt vin hemma.

Ribs är en annan sak som jag tror vinet skulle passa utmärkt till, kanske bäst av de alternativ jag nämnt hittills eftersom det är bland det lättaste att lyckas med och det är inte så kinkigt med alla proportioner: Koka först ribsen ca en timme under lock i en buljong bestående av grovt delad lök (en stor eller några mindre), halverade vitlöksklyftor (ett tiotal), en morot i bitar, några deciliter av vinet, några deciliter vatten (så det nätt och jämnt täcker),  svartpeppar/chili, timjan och så mycket salt som du tycker buljongen behöver. Plocka upp ribsen när de när de blivit mjuka och lägg åt sidan. Sila buljongen och reducera den rejält (går snabbast i en storbottnad kastrull) tills den börjar tjockna. Det ska bli en glaze. Beroende på hur sött vinet är kan du behöva tillsätta någon/några matskedar socker, honung eller sirap (det är sockret som gör glazen till en glaze), och kanske mer syra i form av nån bra vinäger eller citronsaft. Det här kan ta ganska länge. Grilla ribsen i ugnen på hög (225-250C) temperatur ca 5-10 minuter, ta ut och pensla dem med glazen, och lägg in dem igen en minut eller så. Du kan behöva vända dem ett par gånger under tiden. Klara att servera!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2016-02-11 08:38
#3

Det går utmärkt att smaksätta grytor med och använda i sås.

Upp till toppen
Annons: