Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 2622 ggr
Achatina
2/3/16, 9:58 AM

Skonkost

Åkte på magsjuka i början av veckan och hade svårt att hitta något att starta upp magen med när det var dags för det. Eftersom det är sådana tider nu så tänkte jag att jag skulle vara förberedd om det kommer en till omgång. Tänkte typ göra nån soppa/puré att frysa in. Någon som har ett eller flera recept/förslag på skonkost? Behöver inte vara soppa heller bara något som inte kräver mer än 1-2 minuters tid stående i taget.

Annons:
VildaVittra
2/3/16, 10:21 AM
#1

Potatis och purjolökssoppa med creme fraiche i. 🤤Går utmärkt att frysa och tina i mikron. 
Pannkakor är enkel mat också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

parsley
2/3/16, 10:25 AM
#2

Vad tror du om hemkokt buljong? Det lär vara bra för magen och har man buljongen portionsförpackad i frysen så är det lätt att värma den och bara dricka. Vill man göra den matigare så kan man ta i en äggula och ev lite extra fett. Själva buljongkoket kräver dock lite mer arbete, men om man vill vara förberedd så kan det vara bra att ta sig den tiden. Googlar du så hittar du recept med utgångspunkt på vad du kan tänka dig att äta, t ex buljong på ben från t ex gris eller ko, kyckling eller höns, eller grönsaksbuljong.

Sindri
2/3/16, 7:44 PM
#3

Buljong är mumma för en känslig mage! Man kan göra buljong bara på ett par köttbitar och lite grönsaker också.
Stekt mat som pannkakor skall man nog undvika några dagar.
Kokta morötter är också snällt mot magen. Liksom kokt fisk och löskokt ägg.

Ett bra te man kan göra för att få slut på lös mage är att sjuda fikon och kanelstång.

Honestyisdead
2/4/16, 12:16 AM
#4

Kokt kyckling och kokt vit fisk är milt.

Achatina
2/4/16, 12:51 AM
#5

Fick ett kilo kokt potatis av min mamma idag, perfekt för detta preparbetet 👍

Upp till toppen
Annons: