Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1848 ggr
[violpastill]
1/30/16, 10:55 PM

Laga lätt utan ugn

Vad kan man laga  som inte tar lång tid eller är svårt utan ugn?

Jag har Stekpanna & kastrull och sen kan jag ju göra "kalla maträtter" sallad till exempel. Tips?

äter inte kött/fisk, men äter andra vegoprodukter mejeriprodukter&ägg osv.

Annons:
Anterrabae
1/31/16, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har du micro? Idag gjorde jag buljongkokt ris, med svarta bönor och sweet-chilisås. Morotsstavar och gurka till. Men man tar ju vilka grönsaker man vill. Tar 15-20 min att koka riset, jag gör det gärna i micron då bränner det garanterat inte.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
1/31/16, 9:26 PM
#2

Låter inte så begränsande tycker jag. Jag använder ugnen kanske en gång i veckan, det mesta sker tveklöst på spisen i stekpannor och kastruller. Såser, grytor, wokar, potatis/ris/pasta/quinoa/bulgur, gröt… Jag skulle nog ha svårt att klara mig med bara en kastrull och en stekpanna, så med den begränsningen skulle man nog tvingas förenkla lite.

Ett recept du kunde prova är följande:

Koka quinoa (eller ris) i kastrullen enligt beskrivningen. Medan det kokar, fräs en liten finhackad gul lök i en rejäl klick smör i stekpannan på medelvärme, så den blir mjuk men absolut inte bränns. Ju längre det tar, desto bättre resultat. Tillsätt också lite strimlad paprika och kanske nån annan strimlad grönsak (t.ex. zucchini, broccoli, fänkål, vitkål) ganska tidigt så det får fräsa med löken. Rör ner lite ingefärapulver och dofta över lite cayennepeppar eller svartpeppar. Tillsätt i slutet också lite färdiga bönor av nåt slag om du vill. När quinoan är klar och vattnet kokat bort, rör ner quinoan i stekpannan (eller tvärtom, om det inte ryms). Ta bort från värmen. Tillsätt eventuellt extra smör om det verkar för torrt, och salta så mycket att du tycker det är bra. Testa gärna också ha i några droppar upp till en tesked citronsaft - sån där i citronformad plastförpackning funkar utmärkt - för lite syrlighet, det förstärker ofta smakupplevelsen ganska mycket.  Klart! Servera med lite majonnäs vid sidan om.

Det här är ett enkelt recept, och väldigt gott bara man ser till att salta tillräckligt. Om du är nybörjare i köket,  experimentera gärna mycket så får du in touchen så småningom. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Älskamig]
2/1/16, 6:12 PM
#3

Gör en egen risotto? 😃 Koka ris med buljong i, blanda i paprika, champinjoner, purjolök, ärtor .. 😊 Stek upp IKEAS grönsaksbullar och ha till ifall du inte blir mätt på det som det är.

Gör en tomatsås och ha till pasta eller potatis? 😛

Stek potatis och ha ketchup till!

Achatina
2/4/16, 5:43 AM
#4

Du kan ju göra det mesta med det du har, till och med bröd!

Personliga favoriter (jag är lat, hej!)
- (färsk ofryst) Brysselkål i halvor, stek till de är gyllenbruna på båda sidor och strö på salt. Det är både billigt, nyttigt och mättar i flera timmar efteråt.
- Koka (frysta)gröna ärtor, blanda olivolja, salt och ev lite mjölk/grädde och mosa ihop det (förslagsvis med (stav)mixer. Det är billigt, säkert nyttigt och framförallt gott.
- Riv potatis på grövsta rivjärnet och strö det i en varm panna med matfett så det blir en potatispannkaka även kallt rösti. Salta medan det steker, vänd på sidan när det är möjligt och ät det som det är eller med tillbehör.
- Koka ihop grönsaker, kryddor eller buljong och koka med nudlar, pasta, quinoa, liner, ris eller liknande. Ät som soppa eller gryta beroende på hur mycket vätska du kokat bort 😛

parsley
2/4/16, 9:39 AM
#5

Pizzaomelett

Gör en vanlig fransk omelett.  När den börjar stelna så lägger du på valfri pizzafyllning (rester går bra om du har sådana), skivade tomater och pizzakrydda. Strö över riven ost.  Lägg på ett lock och låt omeletten stå på eftervärmen tills osten smält.

Upp till toppen
Annons: