Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2428 ggr
tlover
2016-01-29 21:17

Den ultimata ostbrickan?

Vad är den ultimata ostbrickan enligt dig? Ostar? Kex? Bröd? Frukt? Grönsaker? Marmelader? Eller något helt annat?

l'm back

Annons:
tlover
2016-01-29 21:19
#1

Då jag söker den ultimata ostbrickan så är väl inte min ultimat än men Trevors vitlökskex med även en flingsaltvariant, några tofu"ostar" och paprika tycker jag gör en riktigt bra ostbricka.

l'm back

JazzBass
2016-01-30 08:51
#2

Långlagrad gouda typ Old Amsterdam är en solklar favorit hos oss, och passar utmärkt till vin. Blå Castello (den ekologiska) brukar vi också köpa, samt deras donut-formade färskost med peppar. Vidare så är det gott med en smakrik brie också, och nån bredbar färskost med vitlök eller örter.

Nån sylt eller marmelad hör till och höjer smakupplevelsen rejält tycker jag, speciellt för hårda ostar. Fikonmarmelad är en klassiker och passar utmärkt, trots att jag annars inte är så förtjust i fikon. En annan favorit är rödvinbärsmarmelad. Gjorde en sats ifjol somras (inga konstigheter, bara rödvinbärssaft och socker) och den passade bättre till ostar än all annan sylt/chutney som jag provat göra tidigare. 🙂

Nån form av kex är nödvändigt om man har nån bredbar ost, men vi brukar oftast skippa den bredbara osten och nöja oss med en skål med sylt/marmelad att doppa ostbitarna i istället. Vad gäller ostkex så är det dock svårt att hitta nån färdig produkt jag vill understöda och lägga pengar på. De flesta kexen innehåller palmolja, och/eller härdat vegetabiliskt fett och förstås en massa raffinerat vetemjöl. Det finns dock olika sorters "rågchips" som funkar rätt bra, men har förstås en kraftigare egen smak. Fröknäcke, antingen hemlagat eller köpt, funkar också fint. Pepparkakor och blåmögelost är ju också en klassiker som funkar.

Frukt till ostbrickan tycker jag inte om personligen, allra minst vindruvor. De förstör smaken på både vinet och vindruvorna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Túrwen]
2016-01-30 14:06
#3

Ostar och frökex gärna glutenfria kex! Fikonmarmelad är en favorit för min del som passar väldigt bra med en krämig getost :) Högberga Gård på Lidingö har fantastiska ostar på sin brunch är bara väldigt hemsk på att memorera de olika namnen på  dem men de  är svenskproducerade de flesta av dem.

VildaVittra
2016-02-02 04:41
#4

Ostar som nästan kryper fram av sig självt, gärna tre fyra olika mögelarter och sedan någon smaksatt färskost. Kexen ska vara smörgåskex eller hembakade havrekex. Till det hela passar en god öl eller ett glas rödvin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

amandatherese
2016-02-02 09:28
#5

Kvibille gräddädel, en "vitlöksrulle" (vet inte vad den heter egentligen) och någon färsost med god smak. Sen brukar vi ha digestivekex, salta kex, varsinn kopp te och vindruvor, kittlar dödskönt i kistan :)

Achatina
2016-02-04 05:48
#6

Gillar inte ost, ska du servera ostbricka för många så finns det säkert någon som också skyr ost. Så kex kanske lite frukt och/eller sylt/marmelad.

Annons:
tlover
2016-02-04 09:44
#7

#6 Jag hade bara en ostbricka och funderade på om det var något som jag missat pga att jag inte vet att det passar till.

l'm back

oh-la
2016-02-04 16:21
#8

Åhhh… Varför läste jag den här tråden??? Älskar ostbricka! För mig kan marmeladen vara, däremot får det gärna vara blandat goda mögelost, färskost och smakrik hårdost i kuber. En riktigt fin, lite dyrare parmesan är ju helt underbar! Till det får det gärna vara lite blandade kex. Tycker exempelvis att en riktigt smakrik mögelost passar fantastiskt bra med ett sötare kex, medan en färskost är supergod med ett lättsaltat kex. Jaja, jag får drömma om ost till september helt enkelt…

VildaVittra
2016-02-04 16:27
#9

#8 Är orsaken till att du inte kan äta opastöriserade ostar (alla är ju dock inte opastöriserade) pga graviditet, så kan du faktiskt äta dessa ostar om du hettar upp dom. Ostfondue är en variant. 

"All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
http://www.gravid.se/28_barnmorskan/fraga_5.htm

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

oh-la
2016-02-04 20:18
#10

#9 precis! trodde faktiskt att jag kunde äta ostar från pastöriserad mjölk, men enligt livsmedelsverket ska även dessa (brie exempelvis, som varit min "livlina" i tanken) undvikas om möjligt. jag håller mig till det även om jag inte alltid (läs sällan) håller med livsmedelsverket. känns dock som 9 månaders avhållsamhet från det som man rekommenderas undvika är ett förhållandevis billigt pris. jag dör inte av att inte äta ost… i alla fall om man inte räknar med den själsliga död jag känt idag när jag varit avgrundssugen på ost och riktigt gott vin :P

tyvärr är jag ingen jättefan av varm ost av den sort som jag helst äter på ostbrickan… pasta med blåmögelostsås som vissa kompromissar med fixar jag exempelvis inte riktigt. tycker osten får en lite frän smak av upphettning, fråga mig inte varför… 

ostfondue var ju annars något jag helt glömt bort att man kan feta till det med!! fredagmyset är räddat!

tlover
2016-02-04 21:43
#11

#10 Du skulle ju kunna göra med fakeost. Tex "ost" gjord på soja el liknande. Det blir ju däremot inte riktigt samma smak.

l'm back

Jinglebelle
2016-04-15 19:48
#12

Åååh, ostar… Älskar ostar över lag och tycker att en härligt komponerad ostbricka är oslagbart i många lägen!

Vad som skulle vara den "ultimata" varianten varierar beroende på säsong/årstid/humör. Just nu, när vårkänslorna börjar infinna sig, så är getostar i alla dess slag högt upp på listan. Gärna tillsammans med passande marmelader, till exempel bäriga sådana. En riktigt krämig färskost, med lite lagom syra, fungerar också finemang, särskilt om den serveras tillsammans med färska bär och frukter.
Annars är det fint att på något vis täcka in alla ostklasser, någon färskost, vitmögel, blåmögel, kittost, hårdost, osv.

På kexfronten gäller det att balansera och låta kexet bli just ett tillbehör som lyfter och kompletterar osten. Gärna någon fröig variant med lite havssalt, för att ge en liten skjuts åt mildare ostar som man ändå vill ha marmelad på, men också något kex med lite sötma (supergott till en lite kraftigare blåmögelost).

Jag skulle kunna fortsätta med en lååång utläggning, men försöker att hålla mig någorlunda kort 😊

Sabinan
2016-04-16 23:47
#13

Älskar ostbricka och har det gärna och ofta. 🙂
Jag brukar ha minst tre olika mögelostar, ju stinkande, desto bättre (nästan 😉) ett par olika färskostar samt hårdost, gärna i små kuber.
 För barnens skull, tar jag gärna brie, philadelphia ost och baby bell, för det gillar dom bäst.
Marmelader som björnbäsrsmarmelad och fikonmarmelad är jättegott, liksom frukt som druvor och mogna päron.
Salta kex, digestive (gärna mini-varianten) och crackers måste också vara med.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
[TanatosNyx]
2016-04-17 20:39
#14

tryffelbrie från falbygden är allt jag behöver! Annars vitmögelostar är min melodi. Sen lite vanlig färskost med vitlök. Jag vill ha salinas från göteborgskex, och smörgåsrån. Vindruvor är gott till.

TjockaBerta
2016-04-18 19:31
#15

Vi äter sällan ostbricka men vi avslutar gärna en måltid med ost. Då blir det tex en hårdost som comté, apenzeller eller parmesan

En grönmögelost som gorgonzola, rochefort eller Stilton

Och slutligen en riktig mogen brie de Meaux ibland en chèvre eller någon liknande vitmögelost. Alternativt en mogen kittost. 

Blir vi bjudna på någon ny ost så smakar vi gärna allt.  Alla är ostgalna. 

Ostarna äts som de är. Eventuellt ett litet kex.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2016-04-21 12:42
#16

Bästa tillbehöret är päron och fikonmarmelad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: