Annons:
Etikettmatprat
Läst 14358 ggr
Milly82
2016-01-26 16:21

Sweet chilisås?

Hur länge håller en öppnad flaska sweet chilisås i kylskåp? Bäst före datumet står ju ett halvår fram men det är väl om flaskan är oöppnad. Men jag vill ju veta hur länge den håller efter öppnandet. Dåligt att sådant inte skrivs på flaskan. Vet nån?.

Annons:
Kallaterrier
2016-01-26 16:25
#1

Det beror ju på hur den har förvarats, men generellt är det ganska mycket socker i sweet chilisås och socker fungerar konserverande. Jag har haft flaskor som varit helt okej öppnade efter över ett år. Öppna, kolla korken så där inte är mögel, använd dina sinnen, lukta och smaka. Verkar det okej är det säkert okej :)

Anterrabae
2016-01-26 16:27
#2

Spntant skulle jag säga tills den smakar och/eller luktar dåligt… Men det är så jag gör. Jag tror inte på datum om det inte gäler "förbrukas innan", "används före" etc.  skulle inte experimentera med köttfärs tex. Men Sweet Chili har dels mycket socker som konserverar, och dels separat konserveringsmedel. Så då litar jag på min näsa framför allt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2016-01-26 16:28
#3

Länge.

Har tidigare haft en sån öppnad i åratal i kylskåpet utan att jag märkt att nåt skulle ha hänt med den. Gå efter smak och lukt. Verkar det ok så är det troligtvis det, men om bäst före passerats med råge så kan det löna sig att vara lite försiktigare. Observera att dessa såser håller oöppnade i rumstemperatur, men ska förvaras i kylskåp när de öppnats. På det viset förkortas knappast hållbarhetstiden nämnvärt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Milly82
2016-01-26 16:36
#4

Ja jag öppnade den igår så ingen risk att den är dålig idag haha. Jag tänkte mer om det är bråttom och kanske borde ätas upp inom en vecka eller så. Men då vet jag.

Milly82
2016-01-26 16:38
#5

Däremot har jag ju haft felix tomatketchup som jag lyckats få att mögla i kylskåpet. Det var alldeles grönt luddigt innanför kapsylen. Och den är ju mycket socker i också.

Honestyisdead
2016-01-26 18:19
#6

Mina sweetchili står inte ens i kyl och håller väldigt länge.

Annons:
Upp till toppen
Annons: