Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1904 ggr
Cindy S
1/13/16, 9:59 PM

Ta bort grönsakssmaken från grönsaker?

Jag ska börja med LCHF(eller gå i den riktningen i alla fall) och få bort ris, pasta och potatis(så långt jag har råd). Så vad föreslår ni att jag gör för att lura min kropp att äta grönsaker?

Jag har prövat ostronsås på wokade grönsaker och har aldrig fått i mig så mycket grönsaker på samma gång förut. Underbar smak, men är förmodligen onyttig bara för det. Två steg framåt, ett steg bakåt.

Något annat jag kan dränka grönsaker i? Kryddor, nyttiga såser?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Zepp
1/13/16, 10:02 PM
#1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Delvoriah
1/13/16, 10:02 PM
#2

Chili dränker allt, det är bara att ta tillräckligt mycket! :D
Och grädde.

http://brisingasmycket.se

Duck Lord
1/13/16, 10:06 PM
#3

Fundera om itrim kan vara något för dig

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

Annielle
1/13/16, 10:14 PM
#4

Gott med olivolja vitlök och svartpeppar på tycker jag….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[GråHäxa]
1/13/16, 10:18 PM
#5

Jag brukar steka upp broccoli med salt och peppar, pressad vitlök, paprikapulver, grillkrydda, cayennepeppar, chili eller vad jag nu har hemma. Det blir väldigt gott och smakar inte så mycket broccoli längre :)

Anterrabae
1/13/16, 11:45 PM
#6

Sesamolja/tahini, vitlök och lime. Sååå gott. Annars är riven blomkål en bra ersättning för ris och bulgur och liknande.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Kallaterrier
1/14/16, 6:10 PM
#7

Vitlök, rivet citronskal och persilja tillsammans med olivolja tycker jag är en bra smaksättning till många grön- och rotsaker. Är man sugen på att få lite asiatisk sväng på det hela  fungerar vitlök, färsk ingefära och chili bra.

Zepp
1/14/16, 6:24 PM
#8

Vitlökssmör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sisselie
1/24/16, 10:32 AM
#9

Gurkmeja, koriander och ingefära kan man ha mycket av, tillsammans med salt och peppar givetvis. Koka grönsakerna först, häll sen på olja och kryddor och låt kryddorna steka in lite.

Honestyisdead
1/25/16, 12:18 AM
#10

#9 Gurkmeja smakar väl inget? Jag har aldrig känt det.

Anterrabae
1/25/16, 7:41 AM
#11

#10 jo, i högre doser. Påminner en hel del om torkad ingefära, men inte lika stark, och betydligt beskare. Då pratar vi torkad, mald gurkmeja. Färsk är den ännu mer lik ingefära. Med hetta, utan att vara speciellt stark.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
1/26/16, 12:19 PM
#12

Vad är grönsakssmak? 😉

Halvskämtet åsido, de flesta grönsaker ändrar kraftigt både i konsistens och smak när de tillreds. Oftast mot det bättre, skulle jag vilja påstå; mildare och mer "umamiga" tack vare tillsatsen av fett och salt. Wokade i olja eller varför inte ghee (min nya favorit!) blir de väldigt goda, så länge man inte steker så länge att de blir alltför mosiga, slattriga eller bränns. En del krispighet får gärna finnas kvar, så hellre får de tillredas lite för kort tid än för länge, om man måste välja. Grillade eller ugnsrostade grönsaker och rotfrukter (det finns flera rotfrukter med rätt lågt kolhydratinnehåll) är också goda.

Om du inte tar steget ända ut till strikt LCHF kan jag tipsa om ett sätt att tillreda quinoa, som annars har en lite besk smak. Beskan försvinner helt på det här viset och det blir ett himmelskt gott tillbehör. Ju mer grönsaker och ju mindre quinoa man har, desto mer mot LCHF blir blandningen:

Under tiden som man kokar quinoan enligt instruktionerna på paketet fräser man finhackad lök och paprika med lite ingefära på medelstark/låg värme i nån matsked neutral olja, smör eller ghee. Det får gärna ta uppemot en kvart, men löken måste hållas mjuk och genomskinlig och får absolut inte brännas vid. När quinoan är klar (och vattnet kokat bort) rör man ner den i pannan och smakar av med salt. Klart!

Häromdagen testade jag också byta ut paprikan mot en fint tärnad broccolistjälk (endast stjälken) och en halv strimlad fänkål. Det blev väldigt gott det med. (Vill man kan man ha i lite gurkmeja också för färgens skull, men se upp med mängden då maten lätt får en besk och otrevlig bismak vid överdosering, se ovanstående inlägg #11. Lite synd att det ska smaka så illa då det i likhet med ingefära är en mycket hälsosam krydda med väldigt goda antiinflammatoriska egenskaper) .

Andra goda grönsakstillbehör som är ännu mer LCHF är t.ex. broccolimos och blomkålsmos. Koka (eller hellre ångkoka) broccolin eller blomkålen så den blir ordentligt mjuk, och mixa ner den med stavmixer tillsammans med lite av kokvattnet, en generös mängd smör och/eller grädde, salt och kanske nån extra örtkrydda och peppar. Jag tror också det går att byta ut quinoan i receptet ovan till smulad blomkål, bara man steker vidare så blomkålen hinner bli mjuk.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: