Annons:
Etikettmatprat
Läst 1154 ggr
Arashi
1/6/16, 11:15 PM

kryddor

Hejsan! jag försöker komma underfund med de här men hur mycket ja än söker så hittar jag inte någon tydlig information🤪

Är de någon här som vet hur man kategoriserar kryddor? Vad är torra kryddor för något och vad är dess motsats?

De finns ju färska örter och torkade örter och vanlig mald krydda,

men hör torkade örter till torr krydda? är de någon mer kategori ja glömmer eller något annat angående kryddor ni vill lägga till så får ni gärna göra de🙂

Annons:
Honestyisdead
1/7/16, 1:00 AM
#1

Färska och torkade säger jag.

JazzBass
1/7/16, 11:49 AM
#2

Håller med #1

 På kryddhyllan hemma (med enbart torkade kryddor, de färska är i kylskåpet om jag har några såna alls) skiljer jag på olika kryddor enligt typ. Kategoriseringen är inte det lättaste, men jag har en egen uppdelning som hjälper mig att hålla ordning på dem: Lite förenklat så har jag örtkryddorna (timjan, rosmarin, mejram, dragon, oregano, dill mm) på en hylla, svartpeppar, chili, paprikapulver (vanligt och rökt), spiskummin, korianderfrön, ingefära, gurkmeja mm på en annan, och övriga kryddor som lökpulver, muskot, fänkål, kummin, anis  mm på en tredje. De två sistnämnda kategorierna går lite in i varandra, men jag orkar inte bry mig om det. Man kunde säkert hålla frökryddor som en skild grupp om man ville, dock.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
1/8/16, 7:17 PM
#3

Jag säger också färska och torkade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Arashi
1/8/16, 10:20 PM
#4

okej, tack 🙂 Jag gör nog de mer komplicerat än de behöver vara x) men ni säger alltså då  torra kryddor till både tex peppar och torkad timjan? och om man vill kategorisera dom lite mer kan man då enkelt säga örtkrydda om timjan?

JazzBass
1/8/16, 10:39 PM
#5

Japp.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anterrabae
1/12/16, 11:04 PM
#6

Jag delar upp färska, torkade och kryddpastor (tex currypasta). De torkade i hela eller malda.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: