Annons:
Etiketterrådtips
Läst 869 ggr
JazzBass
12/14/15, 8:52 AM

Tips för att bli bättre

Hej!

Tänkte höra mig för här lite om ni har några bra tips att dela med er av, som gjort er till bättre kockar.

Mina två bästa tips:

- Våga experimentera och prova nya s(m)aker och smakkombinationer. Recept behöver inte alltid följas till punkt och pricka, och vad är det värsta som kan hända? Dessutom är recept ungefär som att läsa noter; spelar man bara noterna rakt av utan känsla för musiken blir det pannkaka av allt - platt och trist. Det är ofta mycket som inte står utskrivet i recept som har stor betydelse för slutresultatet.

- Var inte heller rädd för att nu och då följa ett recept till punkt och pricka. Den egna kreativiteten får en boost av att man nu och då stiger ut från sin egna bekvämlighetszon och provar nånting nytt, utan att ändra på receptet. Kom bara ihåg att läsa igenom receptet och plocka fram ingredienserna innan du börjar, så du alltid är förberedd inför nästa arbetsmoment.

Häromveckan diskuterade jag med en utbildad kock om att jag ofta har svårt att hålla mig till rena smaker, utan kombinerar ofta för många olika ingredienser och kryddor. Hans tips, som han också fått under sin utbildning, var att under en viss tidsperiod begränsa sina rätter så att de består av endast endast tre ingredienser åt gången. Jag tror jag ska försöka mig på nånting i den stilen, men tre ingredienser bara?? Vet inte om jag fixar det… 😛

Fler tips?? ✨ ✨ ✨

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
12/16/15, 8:15 PM
#1

Vilken jättebra idé! Det får du tre ✨ för 🙂 Du ger många bra tips, det jag kan tillägga är att våga tänka annorlunda, t ex tillaga sådant vi vanligen äter kallt. Hiram, alias Märit Hult har något recept på varm isbergssallad och det är lika gott som oväntat! 🙂 

En annan favorit är att ha inlagd sushiingefära till råbiff, det är jättegott 😛

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
12/17/15, 11:41 AM
#2

#1 - Det låter intressant! Ska jag testa nån gång. Jag har ibland använt hackad rucola i diverse såser/grytor/pastarätter och det funkar rätt bra, ungefär som spenat. 

Råbiff har jag bara gjort en gång, för inte så länge sen faktiskt. Var inte jätteförtjust i resultatet (jag hackade för hand en bit ekologisk bogstek som jag tog ur frysen och blandade med lök, salt, peppar, nånting syrligt och örter), men jag kan tänka mig att sushiingefära funkar utmärkt till det! Det har en fin frisk smak.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
12/29/15, 10:18 PM
#3

Att utmana sig själv genom att sätta ganska hårda krav hjälper också en att bli bättre. Man kan göra det på andra sätt än att bara använda 3 ingredienser, tex att laga speckost (mat till tex veganer, vegetarianer eller allergiker), laga lyxmat på bara det man har hemma eller liknande.

Ang 3 ingredienser så ska renkött endast saltas lite (ingen peppar eller liknande) Enligt alla i boken "Urfödan" som jag håller på att läsa just nu så vill man bara ha 3 ingredienser så funkar det ju med renkött (och pären och salt).

Vill man hålla ner ingredienserna så är mitt tips att hitta bra råvaror. Bra råvaror är goda i sig själv.

l'm back

Upp till toppen
Annons: