Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1910 ggr
IceTee
2015-11-10 15:05

Hålla kaffe med mjölk varmt

Det här är nog en lite märklig fråga- men den är ändå väldigt viktig! Jag dricker mitt kaffe med mjölk i som många andra gör. Men problemet är ju att kaffet svalnar mycket fortare och jag får nästan kväljningar när kaffet börjar bli under kroppstemperatur. Hur gör man så att kaffet håller sig så varmt så länge som möjligt? Utan att behöva köpa nya kaffemuggar osv Tänkte koka en kopp kaffe nu och då slog problemet mig!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Honestyisdead
2015-11-10 15:08
#1

Värm mjölken

[Outlawly]
2015-11-10 15:09
#2

Häll mjölk i kopp, stoppa i micro, häll kaffe på mjölken :)

Wony
2015-11-10 15:09
#3

Jag har en liksom en värmeplatta för min kopp som drivs via datorns USB-port. Det håller kaffet någorlunda varmt åtminstone, men funkar ju bäst om man är vid datorn såklart.

DesK
2015-11-10 15:10
#4

Värma i mikron kan man ju göra. Annars är det nog en bra thermosmugg som gäller. Jag köpte två stycken på Claes Olsson förra vintern, de är jättebra och väl värda sitt pris. Jag fyller en thermos på morgonen mellan kl fem och kl sex, sedan dricker jag av den i stort sett hela dagen och kaffet är alltid varmt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[tk1971]
2015-11-10 15:11
#5

Ta en mindre mugg, så går det åt snabbare.

JazzBass
2015-11-10 15:13
#6

Håller med #1 och ännu mer #2, nyckeln att lyckas med bedriften att hålla kaffet varmt länge är värmd mjölk och en varm kopp. 

Att ha ett litet lock av nåt slag att lägga över koppen då man inte dricker hjälper också att hålla värmen kvar i koppen. Värme stiger ju uppåt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
IceTee
2015-11-10 18:25
#7

#1 #2 jag har försökt det några gånger men det blir ofta skinn eller klumpar och det klarar inte jag… Har alltid haft problem med sånt! Alternativet är ju att värma på spisen, men då kommer det där med disk ju… #3 dricker ofta mitt vid frukosten och då är det inte så lätt att ha med datorn #4 vad kostar sånna? #5 får se ifall jag kan rota fram några! #6 smart med lock! Tack!

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2015-11-10 18:28
#8

#7 Att värma i en liten gryta kräver ju inte mycket. Det ska inte koka. Sedan ställer du grytan i varmt vatten direkt och drar med diskborsten några varv så är den ren.

Jag har aldrig fått skinn på uppvärmd mjölk.

IceTee
2015-11-10 18:34
#9

#8 mitt problem är att jag är väldigt trött på morgonen och att rota fram en liten kastrull, ställa mig vid spisen, hålla koll på mjöken, hälla i mjölken, ställa den i varmt vatten, diska lite snabbt, torka och plocka fram alla kastruller igen för att få in den är alldeles för mucket jobb och resulterar i att jag låter disken stå. Jag har svårt att komma igång och försöker göra morgonen så lätt som möjligt för att orka städa vilket jag inte brukade alls

Medarbetare på Skor iFokus

Anterrabae
2015-11-10 19:00
#10

Om mjölken skinnar sig har du värmt den för mycket. Det låter som om du har mycket att vinna på att skaffa en thermosmugg.. Annars håller höga och smala muggar värmen bättre än vida. Så liten avdunstningsyta som möjligt liksom.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2015-11-11 06:58
#11

#9 Jag ser inga problem.  Bara sådana som du skapar…

Vill du ha varmt kaffe eller kallt?  Upp till dig :)

JazzBass
2015-11-11 07:57
#12

Håller med #10. Om man värmer försiktigt och ser till att man håller sig långt från kokpunkten (20-30s i mikron på full effekt borde räcka långt, beroende på hur mycket mjölk man har), så bildas det inget skinn på mjölken, åtminstone inte om man genast efter häller i kaffet.

Jag kör alltid med den här metoden då jag vill göra cappuccino: Hettar upp mjölken till gissningsvis ca 50 grader i en stor kopp i mikron, och kör därefter lite med mjölkvispen i mjölken samtidigt som jag häller över espresson från moccapannan (sån där mutterkokare man ställer på spisen). Jag har aldrig sett att det skulle ha uppstått nåt skinn på mjölken i samband med upphettningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Åsa S
2015-11-11 08:24
#13

Det finns ju tekoppar som man ställer på en hållare med ett värmeljus i för att innehållet ska hålla sig varmt.

Annons:
DesK
2015-11-11 09:41
#14

#7 De kostar ca 200:-, så de är inte de billigaste, men väl värda sitt pris, tycker jag 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

IceTee
2015-11-11 13:11
#15

#11 tyvärr är det ju lätt att säga… Alla kan inte välja att kunna göra allt man vill. Ibland får man ta saker pö om pö. Att börja med att överhuvud taget äta frukost igen var ett steg. Sen började jag ha pålägg på mackan och ställde undan det. Efter det dukade jag undan smörkniv osv osv. Det här har varit en process på flera månader för att jag ska orka gå upp överhuvudtaget istället för att gräva ner mig i att det kommer att vara för jobbigt att börja dagen. I så fall blir det inget kaffe över huvud taget! (Snälla unvik kommentarer om att det bara sitter i huvudet, det är jag medveten om för annars hade jag gått hos en läkare på sjukhuset istället för på en psykmottagning) #12 för försöka det då! Men är du säker på att du skulle märka det? Skinnet kommer ju efter en liten stund och om du vispar mjölken missar du ju det? Eller missförstod jag dig? #13 det lät både roligt och intressant- var hittar man dem? #14 oj, det var mycket!

Medarbetare på Skor iFokus

JazzBass
2015-11-11 15:12
#16

#15 - Som sagt, värm inte för mycket och slå i kaffet genast efteråt, så hinner inte ens nåt skinn bildas. 

Inget hindrar dig från att göra ett halvvetenskapligt test heller: Testa mikra din önskade mängd  (4cl kanske?) kylskåpskalla mjölk olika länge i skilda men likadana koppar, och jämför resultaten. Se om du får skinn på mjölken i nån av kopparna, och hur lång tid det då tar. Med resultaten i hand vet du hur länge du kan mikra mjölken utan att få skinn på den efter X antal sekunder.

(Ja, jag är ingenjör. 😃 )

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2015-11-11 15:15
#17

#15 Jag  beklagar.  Men det finns tyvärr inga omvägar.

IceTee
2015-11-11 15:43
#18

#16 haha, får köpa en liter mjölk och prova för att få fram den ultimata tiden! Haha #17 äsch, det går frammåt! Tillslut kommer jag kunna göra färdigt skolan OCH orka diska en kastrull på morgonen! Får spendera morgondagen med att micra mjölk helt enkelt! Låter helt normalt, hahaha

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2015-11-11 17:20
#19

Haha :)

Åsa S
2015-11-12 06:22
#20

Jag har fått min tekopp med värmeljusvärmare i julklapp men tror den köptes i en presentaffär, annars har jag sett såna modeller i affärer som säljer te och presenter.

Annons:
Zpookey
2015-11-19 22:47
#21

Medan kaffet bryggs så häller du mjölken i en kopp/mugg och micrar den tills mjölken är varm (ej över 70 grader eftersom att det finns risk för att där blir skinn på mjölken annars. Du får testa dig fram till en bra tid) sen är det bara att hälla på kaffet och det håller sig varmt längre eftersom att både mjölken och koppen/muggen är varm.

IceTee
2015-11-20 01:16
#22

#21 hur vet man temperaturen på mjölken då?

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
2015-12-10 20:16
#23

#22 Jag har aldrig testat det på mjölk men testa att stoppa ner en stektermometer i koppen när du tagit ut den tills du lärt dig tid och watt.

l'm back

TjockaBerta
2015-12-12 22:08
#24

#22

Det ser du ju om det blir skinn så är mjölken för varm annars inte.

>>>Malum domesticum<<<

VildaVittra
2015-12-17 06:38
#25

En annan variant är att du använder pulvermjölk istället för vanlig mjölk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
2015-12-17 16:05
#26

Jag hittade en mjölkskummare på super-rea, så nu behöver jag inte oroa mig över skinn på mjölken längre! Men tack för alla tips!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: