Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1634 ggr
AnneN
2015-10-09 08:28

Älgfärsrecept sökes

Jag har fått lite älgfärs av mamma, men har aldrig tillagat älgfärs förut och det känns trist att bara göra vanlig köttfärssås av den.

Söker goda recept på älgfärs, men det ska vara utan svamp (oavsett sort) och utan västerbottensost/mögelost.

Så har du något recept som du vill dela med dig av?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
DesK
2015-10-12 10:30
#1

Oj! Förlåt, den här frågan har jag missat! 😊

Något som är jättegott att göra av älgfärs är paté, då behöver du tillsätta en del fett, eftersom färsen är mager. Sedan krydda rejält med t ex svartpeppar, salt, vitlök, rosmarin, enbär eller vad du nu tycker om.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

AnneN
2015-10-12 13:38
#2

#1 Har du något mer specifik recept på det med mått och sånt? Låter ju jättegott.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Åsa S
2015-10-12 14:09
#3

Jag brukar göra lasagne på älgfärsen jag får + köttbullar

[TanatosNyx]
2015-10-12 16:57
#4

Jag lagar efter vanliga nötrecept, men så är jag också uppvuxen på älgkött. Man blandar med fördel i en rejäl del fläskfärs och är generös med smör vid stekning.

Carrosh
2015-10-12 17:11
#5

Om jag var du hade jag provat göra köttfärslimpa på älgfärsen! 🙂 Alternativt älgköttbullar eller smördegspiroger, där du stekt färsen med grädde och fått ihop den lite med någon god ost och mycket svartpeppar. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

fridaas
2015-10-15 09:45
#6

älgköttbullar brukar vi göra, står och gör ett gäng just nu.

Brukar ha 3delar älgfärs, 1del vildsvinsfärs och 1del fläskfärsk som blandas ihop med finhackad gul lök, två ägg, salt, svartpeppar, timjan. Allt ska stekas i riktigt smör, brukar dock steka dem i stekpanna tills alla sidor har fått en stekyta och sen in i ugnen tills de nästan är färdiga, låter dem sen stå och svalna  och då brukar de bli perfekta.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Martin
2015-10-17 19:52
AnneN
2015-10-17 20:17
#8

#7 Ja det lät gott förutom vinet, kan man byta vin mot något annat i dessa rätter där det envisas med att det ska vara vin?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DesK
2015-10-17 20:59
#9

Creme Fraiche eller en gnutta balsamvinäger funkar ofta bra som ersättare för vin

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carrosh
2015-10-18 12:26
#10

#8 Det finns ju matlagningsvin annars i affären :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

AnneN
2015-10-18 14:53
#11

#10 Är det helt alkoholfritt?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Carrosh
2015-10-18 15:08
#12

#11 Det ska det vara. Man tar bort alkoholen för de varorna, och om det är något så är det 2,25% som är max. Sen får man ju faktiskt också tänka på att alkoholen försvinner helt vid kokning.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: