Annons:
Etikettmatprat
Läst 1658 ggr
JazzBass
2015-10-05 10:05

Värsta smakkombinationerna?

Som motvikt till de andra trådarna om de bästa och udda smakkombinationerna tänkte jag att en sån här skulle vara lite kul, och i bästa fall förhindra katastrofer i köket i form av oätliga maträtter som följd av för stor experimentlust. Så vad har ni för minnesvärda dåliga kombinationer och missöden ni kan dela med er av? 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
tlover
2015-10-05 10:07
#1

Nu var det länge sen men kaviar (typ kalles) och apelsinjouce är inte det bästa att blanda 😛

l'm back

JazzBass
2015-10-05 10:08
#2

Det värsta jag själv smakat är nog apelsinjuice i kaffe. Ett ex tog en gång fel när hon skulle sätta mjölk i morgonkaffet, och resultatet var hemskt. Så att kombinera apelsin och kaffe lär jag knappast nånsin göra med flit, ens i nån dessert.

En acceptabel men ändå inte god kombination är vinäger i gräddsås med svart trumpetsvamp. Den såsen blir bäst med enbart smör, lök, svart trumpetsvamp, grädde, salt och peppar. Inget annat. Ett stänk vinäger eller nåt annat syrligt brukar ofta vara en bra smakförhöjare i såser, men inte i det här fallet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2015-10-05 10:10
#3

Klassikern vindruvor och vin bör förstås nämnas i den här tråden. Båda goda var för sig, men tillsammans… usch.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[TanatosNyx]
2015-10-05 13:15
#4

Åt en banan och sen drack jag kaffe 🤢

TjockaBerta
2015-10-05 14:45
#5

Något av den värsta kombinationen som finns är friterad camembert som serveras med hjortronsylt.

>>>Malum domesticum<<<

Dexterr
2015-10-06 09:48
#6

Att äta kakor/bakelser när man dricker kaffe.

Annons:
JazzBass
2015-10-06 16:13
#7

#5 - Det låter inte så illa tycker jag. 🙂 Vad är det som kraschar i den kombinationen?

#6 - Låter inte heller speciellt illa i mina öron, snarare tvärtom. 🙂 Men jag har svårt för kaffe tillsammans med salta rätter som pajer, speciellt varma.

Nånting som jag inte lärt mig uppskatta är chili i choklad.

En vanlig kombination som jag inte själv tycker är så värst lyckad är att pressa citronsaft över lax. Citron passar bra till vit fisk, men inte till lax. Tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TjockaBerta
2015-10-06 16:17
#8

#7 Allt tycker jag. Det är verkligen inte gott varken ihop eller var för sig.

>>>Malum domesticum<<<

DesK
2015-10-06 17:25
#9

Vilken rolig tråd 👍 Spännande att se hur olika vi är i smakhänseende 🙂

Kaviar och apelsinjuice eller annan citrusjuice håller jag med om att det inte är något vidare.  Likaså vindruvor och vin, men banan och kaffe tycker jag är gott, likaså camembert med hjortronsylt, men det måste vara hemgjord hjortronsylt. Citron på lax funkar, om man inte tar för mycket. 

Något som inte alls tilltalar mig är socker eller annat sött på popcorn, ej heller spiskummin i bröd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2015-10-06 17:29
#10

#9 Jag minns när mormor skulle göra popcorn första (och enda?) gången så brände hon dom. När mamma sen skulle salta popcornen så råkade hon ta socker.

Brända popcorn gör inte sötade popcorn bättre om man säger så :P

l'm back

DesK
2015-10-06 17:31
#11

#10 Ha ha ha 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carrosh
2015-10-06 17:37
#12

#10 Påminde mig om en historia mina föräldrar återberättat för mig. När jag var liten bebis och pappa var hemma med mig, så skulle han överraska min mamma när hon kom hem, med nybakta bullar. Av någon anledning tog han fel på socker och salt, vilket resulterade i att han hade salt i degen. Han tyckte att det inte jäste lika bra och det luktade konstigt när han börjat grädda dem, varpå han upptäckte att han tagit miste. Han blev så besviken på sig själv, så han slängde alltihop och la sig i soffan. Då plötsligt blir det helt tyst från mig, varpå han förstår att det är något ofog på gång. Han hittar mig grävandes i papperskorgen efter den salta degen.

Tydligen tyckte ju jag det var gott då.. ^^

Ett missöde jag gjorde för några år sedan var att göra lax i ugn med spenat, sambal oelek och kokosmjölk. De tre sistnämnda gick inte alls ihop som jag trodde.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

VästkustFia
2015-10-08 15:11
#13

Svamp dränkt i vinäger (inläggning eller dressing), särskilt med en massa socker, har jag aldrig förstått mig på. Det smakar ju inte svamp alls. Men vet att många inte håller med…

Annons:
JazzBass
2015-10-09 08:17
#14

#13 - Min farmor, som dog för 12 år sedan, brukade alltid konservera små hela kantareller inlagda i ättikslag. Smakade inte speciellt mycket kantarell, men jag tyckte väldigt mycket om de ändå. Svampens konsistens bevarades väldigt väl på det här viset. I stuvningar tenderar ju kantareller bli ganska "slemmiga" och trista i konsistensen, men smaken är det inget fel på så länge man inte tillsätter för mycket syra. Syran som finns i löken räcker långt som smakförstärkare.

Farsan lade en gång för kanske 25 år sedan en rejäl mängd vitt vin i kantarellsås. Jag minns inte vad det smakade, men han minns det som ett utmärkt sätt att fördärva två ingredienser som är utmärkta var för sig. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ria74
2015-10-09 09:32
#15

Hade en gammal släkting som tyvärr inte finns med oss längre, men hon kunde göra udda kombinationer.

Ena gången jag kom dit fick jag hemgjorda semlor, med havregrynsgröt istället för mandelmassa. Det är inte gott med iskall slemmig gröt i semlan kan jag säga 🤢

Soppa på färdigköpt pyttipanna var heller ingen höjdare.

Janssons frestelse på pommes frites blev inte heller så bra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JazzBass
2015-10-09 09:35
#16

#15 - Haha! 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

VästkustFia
2015-10-09 14:00
#17

#14 Jag tycker inte heller om när kantareller blir "slemmiga" i stuvningen. Särskilt trattisar kan råka ut för det. Men steker man dem till nästan knaprig konsistens innan man häller på grädden/mjölken slipper man det 👍. Ska komma ihåg att inte pröva vitt vin i kantarellstuvning…

#15 Pommes à la Jansson lät nästan lite intressant, man kanske skulle göra ett försök ändå! 😃 

Apropå konstiga kombinationer man fått hos gamla släktingar så minns jag en gryta med fläskkött och bananer, nästan okryddad och helt svartfärgad av colloritsoja. Utom de förskrämda gula bananbitarna som simmade omkring då. 🤮Det receptet har jag aldrig försökt återskapa.

Ria74
2015-10-09 14:21
#18

#17  Största problemet med pommes i Jansson var att det inte krämade sig något vidare, det var liksom hårda pommes blandat med sill och grädde 😃

Kom på en sak till jag har fått hos min släkting - räkmackor utan räkor. Hon hade inga räkor kvar så hon tog spadet räkorna legat i, ni vet färdigskalade konserverade räkor finns ofta i plastburkar med saltlake. Sen dopade hon brödet i det och slängde på ett ägg och lite sallad. Det var ganska vått och salt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Túrwen]
2015-10-09 17:49
#19

Ostron och champagne måste vara bland det värsta jag ätit respektive druckit tillsammans.. En kaviarmacka med en Celsius som dryck hade nog också aningen tryckt på min kräkreflex. Kaviar och messmör tillsammans har jag en bekant som äter vilket jag inte kan begripa varför (vidrigt!!)

Carrosh
2015-10-09 18:00
#20

#18 Haha sill i Janssons? Låter som att hennes matlagning spårade ur ganska rejält..

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
DesK
2015-10-09 21:36
#21

#20 Vad är ansjovis, enligt dig?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VästkustFia
2015-10-10 00:24
#22

En klassiker man träffat hos diverse oinspirerade matlagare: bred ut kokt ris i en form, häll på en valfri burk soppa, lägg eventuellt till lite kött eller fisk, riv en gammal ostkant över och skjuts in i ugnen. Detta var min stora skräck att bli bjuden på när jag var barn, tuggorna bara växte i munnen.

I ärlighetens namn ska man kanske inte klaga på kocken här för det är en kombination som cirkulerade i många receptsamligar och kokböcker på 60- och 70-talet.

#19 Ostron och champagne prövade jag en gång när jag ville fira en lyckad arbetsinsats. Det var väl inte det godaste jag smakat men slank ner utan större problem. Senare har jag hört att porter eller mörk öl är den bästa drycken till ostron, det får bli nån annan gång.

Rödvin och sushi är en rätt vidrig kombination förresten.

Carrosh
2015-10-11 11:14
#23

#21 Ansjovis är släkt med sillen, men det är inte samma fisk.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

DesK
2015-10-11 13:05
#24

Tyvärr är det inte så enkelt. Svensk eller snarare skandinavisk ansjovis är en kryddig inläggning och fiskarten är Skarpsill (Sprattus Sprattus), som bland annat kryddas med sandelträ och det finns även ansjoviskryddad vanlig inlagd sill. Den senare går faktiskt rätt bra att använda i Jansons, om man inte får tag på svensk ansjovis. Utomlands är ansjovis, det som vi kallar för sardeller, som är en inlagd ansjovisfisk (Engraulis encrasicolus) Vanlig sill och strömming tillhör arten sillfiskar (Clupea harengus)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carrosh
2015-10-11 16:13
#25

Jaha, där ser man! Där lärde jag mig något nytt! Och det jag hade lärt mig tidigare var fel. Tack så mycket! 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

DesK
2015-10-11 16:35
#26

Du får ursäkta min nördighet, men det är så roligt att lära mer om vår mat 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carrosh
2015-10-12 17:08
#27

Absolut inget du behöver ursäkta :) Nördighet är asbra! 😃

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
fridaas
2015-10-14 21:48
#28

Fetaost och chokladsås är faktiskt inge vidare..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JazzBass
2015-10-15 08:18
#29

#28 - Haha, nä det kan jag tänka mig. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2015-10-15 11:03
#30

Jag hade en arbetskamrat vars man bara åt skivad banan som pålägg på bröd. Det spelade ingen roll om det var grovt, mörkt, vitt bröd eller knäckebröd. Alltid bara banan…😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elsaharr
2015-10-16 07:09
#31

Citron och mjölk!

Zingo ;D

Carrosh
2015-10-16 14:11
#32

#30 Skivad banan på smörgåsen är ju hur gott som helst! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Maria
2015-10-16 14:54
#33

#32 Vaaa???😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carrosh
2015-10-16 15:40
#34

#33 Smaken är som baken 😃

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Nosen
2015-10-18 20:49
#35

Läste i en bok med frukosttips om en macka med bananskivor+currykrydda och ost ovanpå och skjuts in i micron!

Jag tycker det är gott vissa dagar men min sambo hatar det haha :D

Garm
2015-10-19 13:09
#36

Jag har provat potatissallad tillsammans med brunsås. Det var inte så värst gott.

JazzBass
2015-10-19 14:29
#37

Det här har egentligen inte så mycket med smak att göra, men ganska misslyckat var det ändå:

 Häromveckan gjorde jag en matig köttsoppa på högrev, som jag rundade av med en burk grädde på slutet. Det gjorde den trist brun, men det såg ändå någorlunda aptitligt ut (även G. Ramsay skulle anmäla avvikande åsikt) tack vare de hela grönsaks- och köttbitarna i soppan, och smaken var det inget direkt fel på. Dock när jag skulle mixa en del av soppan för att ge åt lillpojken som ännu inte har några tänder i överkäken, så blev den dock rent oaptitlig. Skitbrun, tjockflytande och grynig . Pojken åt med god aptit i alla fall, han är inte så kräsen ännu. 😃🎧

Folk säger att finsk memma ser äckligt ut, men det ser faktiskt lyxigt gott ut i jämförelse med den här mixade soppan. Det var nog sista gången jag mixade en köttsoppa och kanske sista gången jag lade grädde i den. Det är bara att konstatera att utseendet har betydelse.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anterrabae
2015-10-23 19:43
#38

Haha, vilken rolig tråd! Banan på mackan är jättegott! Hjortron och ost kika så. Däremot frukt/juice efter tandborstningen, juice och fil samt fil och kaviar.. *ryser* Sonen till en bekant hade chokladpålägg och rostad lök oå mackan. Och en annan kompis var bara tvungen att testa apelsinmarmelad och kaviar *ryser lite till*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

lollynonna
2015-10-25 12:04
#39

Jag åt glass, men vi hade inget strössel så jag fick för mig att ta socker istället. Tog salt. Glass och salt är nog det äckligaste jag någonsin smakat förutom fisk🤮

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

nadilda
2015-10-27 07:33
#40

När jag gick i skola i Norge så åt många riktigt mörkt bröd med bruneost (messmör i ostform) och sylt, det var vedervärdigt.

Upp till toppen
Annons: