Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1984 ggr
JazzBass
2015-09-30 19:03

Era bästa smakkombinationer?

Hej, ✨

Jag är ständigt på jakt efter nya smaker och tänkte fråga er här om vad har ni för absoluta favoriter när det gäller smakkombinationer? Tänker närmast på kryddor och sånt som blandas för att smaksätta t.ex. olika sorters kött, fisk eller grönsaker.

Just nu har jag en kasslerbit (* av lamm i tryckkokaren, och beslöt testa en kryddning med nån matsked senapspulver, libbsticka, honung, svartpepparkorn, lök, vitlök, och riktigt lite kummin och torkad fänkål.  Fegade ut på de sista ingredienserna, men buljongen smakade i alla fall bra innan jag satt fast locket.  Få se om slutresultatet är fantastiskt eller bara "nåja." Glad Får lov att återkomma om den saken.

Ett plus om nån råkar ha nån bra idé som innefattar plommon, har nämligen ett kilo jättesmå plommon som jag tänkt göra nånting gott av. 🙂

(* Kassler tycks i Finland betyda nånting annat här än i Sverige, men jag antar att det är lammentrecote/karré som avses efter att ha googlat lite på saken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2015-09-30 21:33
#1

Ovannämnda kombination gav faktiskt en väldigt god buljong tillsammans med lammköttet. Ska absolut försöka vidareförädla den lite, kanske med en gnutta mer av både senapspulver och fänkål.  Verkar funka bra tillsammans.🙂

En lite märklig smakkombination som jag provat på är jordgubbar och vitlök. En restaurang i Närpes har haft denna kombo länge på sitt stående bord. Nu minns jag inte helt hur det smakade men en bra kombination var det faktiskt, hur konstigt det än låter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2015-10-01 17:07
#2

Vilken trevlig idé! 🙂

Jag tycker om att käka råbiff och jag har ofta både wasabi och inlagd sushiingefära till. En annan riktigt trevlig variant är att ha minikrutonger och pinjenötter till. Det senare tipset fick jag av Lisa Förare Winbladh, när jag köpte hennes bok, Det godaste jag vet,  förra året på bokmässan 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2015-10-01 21:41
#3

#2 - Idén till tråden fick jag egentligen av att jag sett mycket på Masterchef på sistone. De lyckas alltid hitta intressanta smakkombinationer där men tyvärr faller det så lätt i glömska. En dessert från en final av programmet (USA-versionen tror jag) minns jag dock; där ena av deltagaren, Luca hette han visst, bjöd på pannacotta smaksatt med tomat och basilika. Märklig kombination, men juryn älskade det. 🙂

Råbiff (tartarbiff?) har jag faktiskt aldrig provat men skulle inte (längre 😉) ha nånting emot det. Wasabi och ingefära kan jag bra tänka mig funkar till det, blir en liten japansk twist med de ingredienserna.

På tal om wasabi så åt jag i helgen wasabikryddad kallrökt (om jag minns rätt) lax på en restaurang, som en del av en förrätt. Funkade riktigt bra det också, de hade bara använt väldigt lite wasabi så den inte skulle ta över de i övrigt finstämda milda smakerna.

Författaren du nämner blev lite av en idol efter att jag läst vad hon skrev i den tyvärr nu nedlagda tidskriften Äkta mat. Hon verkar superkunnig och duktig i köket, och dessutom bra på att skriva på ett inspirerande sätt. Måste nog försöka hitta hennes bok nånstans.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2015-10-02 07:48
#4

Lisa Förare Winbladh är en bra författare, utöver den ovan nämnda boken, så har jag Matmolekyler som hon skrev tillsammans med Malin Sandström, det är också en mycket läsvärd, rolig och intressant bok 🙂 Sedan har hon en trevlig blogg på taffel.se

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2015-10-05 10:14
#5

Testade det jag i #1 skrev. Inget bra med för mycket senapspulver, blev för beskt. Kände mig tvungen att göra en habanerokryddad glaze till lammköttet för att rädda det från senapssmaken. Men fänkål ska jag nog fortsätta testa med.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: