Annons:
Etikettmatprat
Läst 1220 ggr
tlover
9/20/15, 8:51 PM

skapar du egna recept?

Nu till middagen blev det en egenpåhittad gryta med älgkött och pu-erh. Här hemma blir det ganska ofta som jag hittar på egna recept hur är det hemma hos dig?

l'm back

Annons:
tlover
9/20/15, 8:52 PM
#1

Det mesta jag gör är egenpåhittat

l'm back

[Hästhoven]
9/20/15, 8:54 PM
#2

Ja, väldigt ofta faktisk. Det är ju mycket roligare än att bara laga samma "tråkiga" maträtter dag ut & dag in, men är det stressiga vardagar när alla går i skola/jobbar så blir det något enklare.

LinaLj
9/20/15, 8:55 PM
#3

Det händer väldigt ofta, speciellt till vardags. Jag vet vad jag gillar och sedan kombinerar jag det på sätt jag tror passar. För det mesta blir det väldigt lyckat, ibland inte…

Honestyisdead
9/20/15, 8:56 PM
#4

Ibland kommer jag på egna. Ibland tar jag inspiration från befintliga och gör om till egna.

Aleya
9/20/15, 8:57 PM
#5

Ingen maträtt jag gör blir lik de andra jag gjort innan. Tycker jag alltid testar nya saker.
sen när man äter lchf så får man ju ersätta en massa saker. Så det kan bli otroligt gott elelr katastrofalt. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fruktgumman
9/20/15, 9:30 PM
#6

Då och då. Och jag tar bort och lägger till saker så att det ska passa mig i recept jag hittar.

Annons:
Carrosh
9/20/15, 11:04 PM
#7

Eget påhittat för det mesta, ibland med inspiration från något recept eller från en vän/bekant. Väldigt sällan gör jag något utefter recept, om man räknar bort måtten för pajdegar och sådant som finns uppskrivet i köket.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Halvdansken
9/22/15, 11:20 AM
#8

Tror aldrig jag har följt ett helt recept.  Däremot kan jag kolla i en kokbok (har 2) om bästa innertemperaturen för en stek, eller liknande.  
Möjligen skulle jag följa recept om jag skulle börja göra inläggningar, för att få rätt proportioner på ingredienserna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ria74
9/22/15, 11:24 AM
#9

Jag lagar nästan aldrig mat efter recept. Det är värst när någon ber om receptet till nån viss maträtt man bjudit på och dom får till svar " lite av det, en gnutta sånt och eventuellt detta om du känner för det " ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

LinaLj
9/22/15, 11:49 AM
#10

#9 Ja det håller jag med om. Min kompis ville ha receptet på min ugnspannkaka. Ja du: fyra ägg, 8 rågade skopor mjöl, en liten hög med salt och sedan mjölk tills det känns lagom. Skopan jag skopar mjölet med är gjord av mig i träslöjden så det är inget standardmått direkt och när hon frågade hur man visste om det kändes rätt när mjölken skulle i så fick jag svara att det ska vara tjockare än vanlig pannkakssmet men tunnare än våffelsmet. Eh ja, så går det när man har lärt sig av en mamma som inte heller använder recept.

Ria74
9/22/15, 1:17 PM
#11

#10 Exakt så är det här med. Just det där med till det är lagom kör jag själv mycket med och det är ju nästan omöjligt för andra som inte brukar göra sån mat att förstå.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

mikkan01
9/22/15, 3:51 PM
#12

Följer aldrig recept när jag lagar mat, har ett par kokböcker jag kan kika i för lite inspiration men när det är dags att laga så slår jag ihop boken och kör på känsla istället. Förutom på basic recept som pannkakor… fast då ögonmåttar jag iof.
Enda gången jag faktiskt följer recept är om jag skulle få för mig att baka bröd 😛

~mikkan

Scorpio97
9/26/15, 12:26 PM
#13

Jag gillar ju inte grytor och liknande, så min mat består främst av kokt/stekt/ugnsstekt kött/fisk/fågel med grönsaker till (kokade eller råa). Så det är sällan jag behöver recept. Men jag går efter smak och känsel. För exempelvis marinad eller biffar/hamburgare finns ju recept, men det är sällan jag lyckas följa något även om jag hade tänkt göra det från början. Jag kommer alltid på någon extra krydda jag vill ha i också. Sen blir det ju oftast bra ändå. 
Vid bakning följer jag recept första gången jag bakar just den grejen, sen ju fler gånger jag bakar desto mer ändras receptet tills jag känner att det är perfekt. Min kladdkaka har exempelvis mycket mer kakao och mindre socker än orginalreceptet, samt att jag har i chokladbitar. Se höftar jag en hel del när jag bakar. 

Min mamma kan ärligt talat inte följa recept även om hon försöker, så det är väl henne jag har "lärt mig" av. Hon ändrar alltid på något. 

Enda gången jag söker upp recept/googlar är om jag vill veta hur länge ungefär ett visst livsmedel ska tillagas. Det finns ju saker man inte tillagar så ofta så man hinner glömma hur det ska kännas/se ut när det är klart.


//Jessie

Annons:
[Cookies1994]
9/28/15, 5:33 AM
#14

går aldrig efter recept, orkar inte ens. Eller jo har väl hänt någon enstaka gång för jag vill att det ska smaka på ett visst sätt.. :) 

Lättast enligt mig är bara att hitta på och krydda och fixa efter egen smak, men det blir inte alltid gott hehe men många gånger blir det jättebra jag är inte superbra på matlagning det är däremot min sambo

JazzBass
9/28/15, 8:31 AM
#15

Ibland tar jag mig i kragen och gör nåt efter recept, speciellt om det är nåt nytt jag vill lära mig. Annars improviserar jag nästan allt, även i viss mån de gånger som jag bjuder på mat. Oftast blir det riktigt bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
9/29/15, 8:21 AM
#16

Detta är en intressant och rolig tråd 🙂

Själv gör jag ungefär som JazzBass, tar mig i kragen ibland och testar att laga något nytt efter ett recept, men för det mesta lagar jag maten efter eget huvud. Matlagning är ju kreativt och roligt och det finns utrymme för egna idéer. Det finns dock ett litet men och det är att om jag lagar exempelvis Hirams porterstek eller Jamie Olivers pasta med köttfärssås, så bör jag ju följa deras recept, annars blir det ju inte deras recept, utan min tolkning av deras recept.  Sedan är vi olika känsliga för kryddor, så där måste man ju smaka sig fram till vad som passar den egna smaken. 

Sedan är det lätt hänt att man har ett antal favoritkryddor och dessa hamnar då ofta i de flesta rätter man gör, vilket kan leda till att all mat smakar på liknande sätt. Därför vill jag säga att det inte alls är fel att följa recept och en sådan här sida skulle ju inte fungera, utan recept. Så när vi lagar mat efter eget huvud, bör vi, då och då, skriva ned vad och hur mycket vi har i rätten och berätta om det här. På så sätt inspirerar vi varandra till nya smakupplevelser 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
9/29/15, 9:09 AM
#17

#16 - Bra skrivet! Matlagandet tenderar för mig också lätt bli slentrianmässigt så att man använder samma kryddor och basvaror om och om igen, och just därför är det bra för kreativiteten att faktiskt ta skeden i vacker hand och göra nånting efter recept nån gång också. Det ökar på den egna gastronomiska vokabulären, så att säga. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

densomundrar
10/8/15, 8:47 PM
#18

Improviserar väldigt mycket, ofta från ett basrecept jag har i skallen och lägger till eller drar ifrån lite saker. Lagar ofta mat på sådant som finns hemma och behöver användas, med varierande resultat. Den enda gången jag går efter recept på matlagning är när jag provar något nytt, fast ofta gör jag någon liten ändring ändå

[Cookies1994]
10/8/15, 8:53 PM
#19

#17 Min sambo som är väldigt duktig på matlagning varierar och experimenterar sig fram, han skulle aldrig kunna gå efter ett recept  och "Trollar" ändå fram magiska och nya maträtter nästan varje gång så tror det varierar lite gällande hur man får fram kreativiteten i matlagning.

[Sabina]
10/9/15, 9:58 AM
#20

Jag brukar följa recept när jag lagar något nytt för första gången. Efter det måste jag förbättra receptet så det passar mig och smakar bättre. Jag brukar dock försöka skriva upp ändringarna så jag vet vad jag gjorde för förbättringar till nästa gång. Dock är det inte säkert att jag följer det nya förbättrade receptet, då jag kan lika gärna få för mig att "förbättra" receptet igen ;)

Annons:
[Túrwen]
10/9/15, 5:47 PM
#21

Ofta gör jag ju det eftersom att jag äter efter LCHF till mestadels. Tycker om att ha inslag av medelhavet i den mesta av min matlagning så brukar köpa kryddor när jag är utomlands som jag kan experimentera med.

Upp till toppen
Annons: