Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1978 ggr
Scorpio97
7/30/15, 2:47 PM

Kakaobönor/kakaonibs

Hittade kakonibs på bodystore, och eftersom jag ändå skulle beställa annat där också så tänkte jag prova. 

När syrran öppnade påsen, luktade det nästan sprit, en väldigt sur lukt. Kakaobönorna smakar även surt så mycket att det inte direkt är gott. Någon annan som har provat och vet om det alltid smakar/luktar surt, eller om vi fått en felaktig produkt? 

Googlade lite och hittade då att kakaobönan fermeteras, men att det sura ska försvinna efteråt. Hittade även en rawfood-blogg, där bloggerskan inte använde raw kakao pga av den sura smaken/lukten.


//Jessie

Annons:
Legaata
7/30/15, 3:38 PM
#1

Det är ju samma sak med vanligt kakaopulver. Det är ju surt, eftersom kakaobönorna fermenteras. Men det kan förstås hända att ni köpt en sämre kvalitet. Finare, mer exklusiva konfektyr- och chokladbutiker brukar sälja kakaonibs av hög kvalitet. Finns t.ex. Ahlgrens konfektyr i Malmö/Lund-området. Jag brukar använda kakaobönor till chokladmjölk, jättegott som frukostdryck till ett rejält surdagsbakat fullkornsrågbröd.  Kan även användas för att göra mjölkchoklad, ett nyttigt och hälsosamt snacks. För att mala kakaobönorna behöver du en stor mortel av detta slaget: https://bagarenochkocken.se/koksredskap/mortel/mortel-med-stot-dia-18-cm-granit/?group=prod_prod_grp-s1%2F192

Först måste du värma morteln i ugnen. Stöten bör vara ljummen, medan mortelskålen gärna får vare uppåt hundra grader, så varm att man inte kan ta i den med händerna (använd en kökshandduk). Därefter måste du mala kakaobönorna i den upphettade morteln till en jämn smet (tar ca 10 minuter). Smeten är färdig när den börjar fastna på mortelstötens sidor.  Blanda försiktigt i mjölk, lite i taget med hjälp av stöten. Använd ett redskap för att skrapa bort kakaomassa från stötens sidor och från mortelskålens botten.  Efter att kakaomassan blandats med mjölk i morteln tillsätter du kanel (ca 1 tsk/ 20 g kakao) och färska dadlar som sötningsmedel (ca 1 st 3 cm lång dadel/ 10 g kakao, eller något mindre beroende på smak).  Skala och kärna ur dadlarna under rinnande, varmt vatten. Blanda i dadlarna och kanelen med hjälp av mortelstöten.  Dadlar och kanel är basiska, och kompenserar för kakaons surhet. Blandningen kan sedan förvaras direkt i morteln i rumstemperatur. Efterhand som den torkar/stelnar kan du behöva blanda i mer mjölk. Om du låter den torka helt får du en form av nyttig mjölkchoklad, som är ett underbart snacks. Annars kan du ta lite av den och blanda ut den med mer mjölk i ett glas, så får du drickchoklad. Drickchoklad som bereds på detta sättet bör dock drickas kall.  Om den upphettas förändras smaken och blir mindre angenäm. Det bör även påpekas, att ju längre blandningen får stå i morteln, desto godare och mindre sur blir den. Jag vet inte varför, men det kan bero på att blandningen tar upp mineraler från graniten i morteln, och blir mer basisk.

Angående rå och icke-rå kakao så har rå kakao en mildare, mer nötaktig smak, medan rostad kakao har en intensivare, mer kaffe-liknande smak. Båda sorterna kan användas på ovan beskrivna sätt.

Scorpio97
7/30/15, 3:46 PM
#2

#1 Okej, tack. Var denna jag köpte: http://www.bodystore.com/superfruit-cacao-nibs-200-g

Gillar tyvärr inte smaken på dadlar (och jag tycker det smakar även i liten mängd), så ditt recept är tyvärr inget för mig. Tänkte dock experimentera lite själv och kolla om det går att få bort lite av det sura. I mitt googlande hittade jag även att surheten försvinner mer vid malandet av bönorna (när man gör choklad/kakaopulver) och att det då är luften som gör detta. Det kan ju även vara det som gör att surheten för din kakao försvinner ju längre den står. 

Men egentligen ville jag ju främst kunna äta dom som dom är, eller möjligtvis använda i varm choklad, så det var ju lite tråkigt. Har aldrig upplevt kakao som surt, så jag blev förvånad helt enkelt.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: