Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1079 ggr
tlover
7/18/15, 4:48 PM

Lergrytefråga

Jag funderar på att göra söndagsmiddagen i en lergryta (entrecot på en bädd av morötter, kokt potatis, löksås och rårörda lingon) men jag kom på att man ska ju ha i lergrytan från ugnen är kall, men ska maten vara i då eller läggs det i sen?

(Jag vet inte om entrecot passar i lergryta, jag är jättedålig på att tillaga kött då jag varit vegetarian i flera år fram till nyåret ungefär, sen dess har jag ätit kött en handfull gånger så, ja jag har inte hunnit lära mig).

l'm back

Annons:
VildaVittra
7/18/15, 4:55 PM
#1

Bryn köttet i en stekpanna innan du stoppar in det och lergrytan i ugnen. Nu har jag inte heller provat entrecote i lergryta, men det ska nog gå det med. Dock kan nog köttet bli klart före morötterna, så håll koll så du inte får skosulekött genom att sätta en termometer i köttet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/18/15, 5:02 PM
#2

Jag är allergisk mot råa morötter så att morötterna blir överkokta är bara bra. Tack för tipset om att bryna köttet, det borde ju både bli bättre färg och smak av det. Vad jag förstår ska köttet vara 68 grader om det ska vara genomstekt (och det måste vara genomstekt annars äter inte svärmor hon äter hellre skosula än rosa kött)

l'm back

VildaVittra
7/18/15, 5:10 PM
#3

#2 Tvärtom, entrecote ska ju inte vara genomstekt på samma sätt som annat kött, så risken är att det blir klart före morötterna om du inte typ slantar dom eller så.

Jag skulle nog göra tjälknöl på det köttet istället om jag hade en sådan svärmor. Då blir det inte segt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
7/18/15, 5:11 PM
#4

Först blöta grytan. Stoppa ner sakerna och stoppa i allt och in med grytan med mat då ugnen är kall. Så brukar jag göra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TjockaBerta
7/18/15, 5:12 PM
#5

Jag skulle inte lägga ett så fint kött i lergryta. Risken är att du steker det för länge och får en grå och trist köttbit.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
7/18/15, 5:14 PM
#6

#3 hur gör man tjälknöl då? För det får inte bli rosa

l'm back

Annons:
Aleya
7/18/15, 5:15 PM
#7

#5 Fast som jag fattade det så blir svärmor glad då. Om man läser inlägg #2. *var sarkastisk*

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VildaVittra
7/18/15, 5:20 PM
#8

#6 Frys in köttet, sedan stoppar du in det i ugnen på 75 grader i typ 10 timmar (tills köttet fått rätt temperatur, termometern stoppar du i köttet när det tinat). När köttet är klart ska det ligga i en salt och kryddlag några timmar. 

Du borde hinna om du börjar nu på direkten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/18/15, 5:23 PM
#9

#8 Köttet är fryst redan nu (ligger i kylen för att tina men det kom just dit) så det borde funka (särskilt eftersom jag kan ställa in temperatur på ugnen så att den stängs av automatiskt så jag borde kunna köra det över natten).

Men det är kanske bäst att kasta in den i frysen igen så att den inte behöver stå färdig i ugnen för länge.

(Jag har alltid velat testa att göra tjälaknöl 🙂 )

l'm back

TjockaBerta
7/18/15, 5:25 PM
#10

#7 Jag förstod men då kan man skiva upp och steka på svärmors skivor i stekpannan. Man måste ju inte förstöra hela biten ;)

>>>Malum domesticum<<<

VildaVittra
7/18/15, 5:28 PM
#11

#9 Tjälknöl är så himla gott. 🤤 Har gjort det på allt möjligt kött, till och med lax.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/18/15, 5:30 PM
#12

#10 De flesta är mer åt svärmors håll än råbiff om man säger så. Det är en bland gästerna som vill ha steken blodig. Men alla gillar ju tjälaknöl så jag tror jag satsar på det istället.

Fast kanske kan jag göra morötterna i lergryta? Jag är sugen på att testa den 🙂

#8 Dum fråga men hur får man i termometern? blir det att stoppa in den efter ett tag? (Det funkar då jag ändå är uppe och matar och byter på Ylva på natten)

l'm back

tlover
7/18/15, 5:30 PM
#13

#11 Testat kanin?

l'm back

Annons:
VildaVittra
7/18/15, 5:33 PM
#14

#12 Man stoppar in den i mitten när köttet tinat. 

#11 Nej, köttbitarna är nog för små för tjälknöl, de skulle ju tina på en kvart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/18/15, 6:03 PM
#15

#14 Okej

Man få ta såndär ungssäker tråd, ta massa kaninfiléer och binda dom till en stor boll innan man fryser dom 😉

l'm back

tlover
7/18/15, 6:31 PM
#16

#14 Vad är bästa receptet på lagen då?

l'm back

VildaVittra
7/18/15, 6:41 PM
#17

#16 Det ska vara 1 dl salt per liter vatten, sedan gör man som man vill. Klassikern är enbär, vitlök och timjan, men jag har haft soja, spiskummin, chili osv i också. Pepparrot borde funka också, nu blev jag sugen på det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/18/15, 9:59 PM
#18

Fryst kött är nu i ugnen

l'm back

VildaVittra
7/18/15, 10:06 PM
#19

#18 Hur dags ska jag komma? 😎 HUNGRIG!!

Håller tummarna för att det blir supersmarrigt!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/18/15, 10:13 PM
#20

#19 där nånstans mellan 16 och 17 blire 😃

l'm back

Annons:
VildaVittra
7/18/15, 10:39 PM
#21

#20 Får nog sätta fart nu då om jag ska hinna fram på cykeln med punktering. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/19/15, 2:04 PM
#22

Är det som blir kvar i ugnsformen värt att spara till att göra sås eller?

l'm back

Aleya
7/19/15, 2:51 PM
#23

Jag brukar göra sås av allt. Så finns det en skvätt så kör på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
7/19/15, 6:55 PM
#24

Det gick riktigt bra. Praktisk finmat då jag hade tid på slutet att satsa på tillbehören

l'm back

Aleya
7/19/15, 6:56 PM
#25

#24 lät fantastiskt. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: