Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1360 ggr
tlover
2015-07-18 16:15

Hur skulle du vilja att ditt kök var?

Om du skulle kunna bestämma helt hur ditt kök skulle vara hur skulle det vara då?

Skulle det bara vara plats för micron eller skulle du ha 2 spisar, fullstor kyl, frys och sval, walk in skafferi och hela rasket?

l'm back

Annons:
TjockaBerta
2015-07-18 16:27
#1

Kyl och frys side by side. Skafferiet kvar. Arbetsbänken som sticker ut från väggen kvar. Ny spis i hörnet och snygg modern fläkt. Gamla kylskåpet bort så det blir arbetsyta vid fönstret. Hårt trägolv, nytt kakel och bort med bröstpanelen och upp med Marimekkos snygga kökstapet på väggarna.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
2015-07-18 16:53
#2

Hmm jag vet inte än men lite vet jag.

Vedspis, walk in skafferi med matkällare under, elfritt kylskåp (i skafferiet), en torkolla i taket som lätt går att veva upp och ner, minst 3 arbetsbänkar varav en är marmor och en är bakbord alt ett borttagbart bakbord, mycke skåp och låd plats, kakel på väggarna (iallafall hela väggen vid diskbänken/spisen), plats på väggen att hänga matlagningsredskap och kastruller/stekpannor, el (alt gas) spis/ugn, trägolv med stenplattor närmast vedspisen, högt i tak m.m.

l'm back

JazzBass
2015-07-20 09:37
#3

Mitt drömkök:

  • 2 fullstora kylskåp varav ena för grönsaker (hatar trånga överfyllda kylskåp)

  • 1 fullstor frys eller en mindre + en frysbox

  • 1 gasspis med minst 4 brännare, eller en lika stor induktionshäll. Minst 60cm bred.

  • 60 cm bred varmluftsugn

  • Skaplig diskmaskin

  • En enkel men snygg mikrovågsugn

  • Gott om arbetsytor även efter de utrustats med en kaffekokare, vattenkokare, brödrost, hushållsassistent, mixer, kaffekvarn, brödlåda, sodastream (för att göra vanligt bubbelvatten), ett tiotal fina burkar med torrvaror och ett par burkar med köksverktyg (trägafflar, visplar o.dyl) bredvid spisen.

  • Redigt med skåputrymme för tallrikar, glas, koppar, bestick, köksverktyg, kastruller, tryckkokare, byttor, handmixer, torrvaror med mera. 

  • Utrymme för stort rektangulärt matbord.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Tilde]
2015-07-20 17:30
#4

Har i princip redan mitt drömkök då jag och sambon designade det själva 🙂 Dock skulle jag gärna ha mer arbetsyta, så lite större kök hade inte skadat! Ett till skafferi vore också praktiskt då vi samlar på oss så mycket, haha. Skulle gärna ha en extra frys och en köksö! 

En inbyggd skärbräda i köksbänken hade inte heller varit dåligt. :) Och en extra ugn hade jag heller inte klagat över! haha

Maria
2015-07-21 10:22
#5

Jag har också mitt drömkök. Det fungerar perfekt.

Vi har en köksö och över den en smidd hängare där jag kan förvara rostfritt och vinflaskor.tex.

Det är gott om arbetsbänkar och kyl och frys får plats bra. Mikron är i ett inbyggt skåp och så har vi gasolspis med fyra brännare och varmluftsugn.

Diskmaskinen är en smalare variant (40 cm) och är perfekt för två-3 personer.

Runt ön har vi lådor och kastrullerna står i lådor också bredvid spisen. Ön rymmer dessutom det mesta i lådor och skåp under.

Jag har även en kryddlåda alldeles bredvid spisen där kryddorna ligger ner och är lätta att se.

Sedan har jag en avfallskvarn vilket är guld värt.

Skafferiet har min man byggt inne i grovköket som ligger i anslutning till riktiga köket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-07-24 18:48
#6

Vill ha en köksö med gasolspis med 6 brännare,  bänkskivor i glittrande svart granit, kakel blandat svart, vitt och guld, blanka svarta skåp med guldknoppar(många). Vitt trägolv. Takkrona med plats för stearinljus, svart.

Annons:
Carrosh
2015-07-26 00:33
#7

Mitt drömkök:

* Stora ytor (=mycket plats)
* Köksö
* Köksbänk som delar av kök och matplats, där det finns plats för barstolar på baksidan, så att vännerna kan sitta där och umgås medan man lagar maten.
* Full size kyl & frys bredvid varandra.
* Vinkällare/kylförråd under köket, med nedgång/trappa under en glaslucka i golvet.
* Vanlig spis + stenugn.
* Plats för alla manicker (kaffekvarn, perkulator, mixer m.m.)
* En väggyta med plats för färska kryddor och örter att bara plocka av.
* Utgång till en stor altan med grillplats. Glasdörrar givetvis. 😃
* Diskho modell större (där hela ugnsplåtar får plats när de ska diskas).
* Köksblandaren får gärna vara enkel att kunna växla mellan olika strålar.
* Många och stora skåp, med ordentligt med plats för allt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

DesK
2015-09-03 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mitt drömkök är ett stort lantkök med vedspis och bra arbetsytor. I mitt lilla hus gjorde jag iordning köket så här och det trivs jag också bra med

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2015-09-03 16:32
#9

#8 Jättesnyggt.

#6 Jag har också gasolspis men bara fyra brännare. Det var lite nytt och annorlunda i början. Jag eldade upp några kökshanddukar😉 men nu skulle jag inte vilja ha en vanlig spis igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Garm
2015-09-04 10:20
#10

Det enda egentliga önskemål jag har just nu är ARBETSYTA. Jag har så liitet kök nu att jag inte får plats egentligen. Köksvrå i liten etta. Efter 10 år har jag ju vant mig, men ack så skönt det vore med mer plats.

Sofy
2015-09-05 22:10
#11
  • Vita skåpsluckor med svart granitbänkskiva och skifferstenkakel. 

  • Stora arbetsytor! 

  • Vinkyl. 

  • Köksblandare som är utdragbar.

  • Fönster med plats för färska örter.

  • Klockren belysning med dimmerfunktion

  • Att det kan producera doften och den välkommande värmen av nybakade kanelbullar men utan kanelbullarna, för dom gillar jag inte även om de doftar så gott!

Det är mitt drömkök!🤤

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

tlover
2015-09-06 08:34
#12

#11 Älskar sista punkten, jag gilar ju kanelbullar man man hinner ju inte baka det så ofta 😃

l'm back

Upp till toppen
Annons: