Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 3068 ggr
Blanksteg
7/15/15, 10:10 PM

Istället för ris och bulgur?

Hej!

När jag lagar mat till middagen så blir det jämt någonting med ris (oftast) eller bulgur (har börjat att köpa endast fullkorn). Äter sällan pasta och potatis numera då jag inte gillar det särskilt mycket.

Tycker ni det blir ensidigt på ett onyttigt sätt att alltid äta ris och bulgur?

Jag äter t.ex. ris till linssoppan och till böngrytan, för att få det matigare. Bulgur har jag till rödbetsbiffar. Det är typ bara fyra maträtter som jag gör till middag nuförtiden, där 2 är med ris, en med bulgur, och den fjärde är pannkakor.

Har ni några tips på vad man kan äta istället för ris, potatis, bulgur och pasta? T.ex. till biffar. (Är inte ute efter kolhydratfri kost, bara en något mer varierad).

(Är vegetarian)

Annons:
Halvdansken
7/15/15, 10:18 PM
#1

Blomkålsris är populärt bland LCHFare, som ju ofta också söker alternativ. 

Riv blomkål med rivjärn och stek i stekpanna. Eller koka väldigt hastigt i vatten.
Squasch kan strimlas och också kokas hastigt, kan fungera som typ spagetti.

Mixa potatis med jordärtskockor som mos. Lite variation. Blomkål kan också mosas, och i många fall ersätta potatis i gratänger osv. Aubergine också.
Helt vanlig rotmos? Har du provat det? Morötter kan rostas samman med andra rotfrukter som rättika, rödbetor och pumpa i säsong.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
7/15/15, 10:19 PM
#2

Har du provat matkorn?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
7/15/15, 10:19 PM
#3

Har du provat matkorn?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
7/15/15, 10:23 PM
#4

Mathavre tycker jag är trevligt, likaså matvete.

JazzBass
7/16/15, 12:02 PM
#5

Oj, det finns ju hur många alternativ som helst. Wokad vitkål, speciellt den som nu finns i butikerna, är väldigt gott och nyttigt passar till det mesta, liksom wokade grönsaker överlag (zucchini, sommarlök med blast, paprika, champinjoner, broccoli, blomkål, sparris..).  Det behövs bara lite salt på och kanske lite vitlök med i woken för att bli riktigt, riktigt gott, och lite uppsikt så man inte wokar för länge så allt blir för mjukt och trist utan med lagom tuggmotstånd. Observera att wokar ska röras om så gott som hela tiden för bästa resultat. (På engelska heter det "stir fry", vilket säger mer vad det handlar om). Initiellt kan man ha lite högre värme för att undvika att de börjar släppa vätska, men annars ska man vara försiktigare med värmen så det inte bränns).

Av grönsakerna kan man också göra allehanda puréer och moser, t.ex. blomkålsmos och broccolimos är jättegott, bara man inte snålar med smöret eller grädden. Man bara kokar dessa mjuka i lättsaltat vatten (eller ångkokar) och mixar dem sen med stavmixer med smör och/eller lite grädde tills det blir en puré med rätt konsistens.

Ett lite mer risliknande tillbehör är quinoa, som sköljes i varmt vatten och kokas i 15 minuter. Ett annat är hela bovetekorn, som först ska stå en kort stund i kokhett vatten, spolas av och sen kokas i ca 10 minuter. Dessa är inte ens sädesslag utan örter; glutenfria och mycket hälsosammare och bättre för mångas magar än våra andra sädesslag, eventuellt med undantag för havre. 

Matkorn som VildaVittra rekommenderar är också ett gott tillbehör. Sorten jag har hemma ska kokas i 8 minuter, några förberedelser behövs inte, så det är både snabbt och enkelt. Matvete har jag inte provat. Speltgryn (krossade speltkorn) har jag dock hemma, men inte testat dem ännu. De ska koka ganska länge så därför har jag inte provat dem . (Men i min tryckkokare ska det nog gå på 15 minuter gissar jag, varför har jag inte tänkt på det tidigare…?)

Vidare så finns det ju en triljon sätt att göra potatis på, och dessutom finns det även en massa andra rotsaker som är både godare och hälsosammare. Kokta och ugnsstekta rödbetor med chevré- eller fetaost är jättegott. En mos på kålrot och batat likaså. Råstekta morötter i smör och kryddade med salt och dragon är ljuvligt gott. Palsternackpuré ser man ofta i Masterchef, men det har jag inte lagat själv ännu. Blandade ugnsrostade rotsaker som man serverar med en god sås är jättegott när man vill lyxa till det lite. Inte för att det är direkt dyrt eller svårt att göra, det tar bara lite längre tid.

Jag lagar för övrigt nästan aldrig s.k. traditionella maträtter, utan det blir all världens kombinationer av vad jag nu råkar ha hemma. Det blir inte tråkigt på det viset. Ibland blir maten mindre lyckad, men det är sånt man sätter på inlärningskontot. Det värsta som kan hända när man experimenterar i köket är att maten blir oätlig. Det händer dock extremt sällan, nästan alltid är det ändå fullt ätbart fast smak och konsistens inte skulle vara helt den bästa. 🙂

För övrigt så eftersom jag ser att du är vegetarian så är väl bönor och linser nåt du äter en hel del av? Jag kan då varmt rekommendera en tryckkokare för att försnabba tillagningen och minska elförbrukningen. Ikeas tryckkokare "värdesätta" är väldigt förmånlig i jämförelse med i princip allt på marknaden och funkar riktigt bra. Jag tror 4-litersversionen skulle passa dig bäst om du kokar mest bönor, ris och sånt. De är lätta att använda, men det lönar sig att läsa bruksanvisningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anterrabae
7/16/15, 6:59 PM
#6

Quinoa Bovete

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
JazzBass
7/17/15, 12:38 PM
#7

Verkar som om mitt inlägg blev aningen för långt… 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Blanksteg
7/17/15, 1:30 PM
#8

Åh, tack alla för svaren! :) Nu verkar det inte alls så svårt längre att hitta alternativ! Min fantasi i köket är verkligen begränsad.

Ska testa era förslag! :D

VildaVittra
7/17/15, 5:34 PM
#9

Kom på en till, vildris är hur gott som helst och är egentligen inget ris utan ett gräs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: