Annons:
Etikettsallader
Läst 1380 ggr
Amanka
2015-07-08 15:09

goda sallader?

Har någon tips på god och nyttig sallad? Som inte är för dyr. Gärna med avokado :-)

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Annons:
tlover
2015-07-08 15:17
#1

Jag gillar inte avokado men det borde passa i en av mina favoritsallader

Kokta bönor, Hackad lök (gul el röd), oliver, kokt potatis (kan uteslutas), ev nått mer efter säsong (tex gräslök och/eller rädisor nu) och vinegrett (3 delar olivolja, 1 del äppelcider/vitvinsvinäger, salt, peppar, örtkryddor tex timjan och paprikapulver)

Blanda allt, blanda vinegretten och häll på. klart.

l'm back

[Túrwen]
2015-07-09 21:49
#2

Avokado, räkor och ägg känns väl som en klassiker? Avokado funkar super med kyckling också eller om man vill göra en tacosallad och ha nöt/qourn eller kycklingfärs med tacokrydda och ha avokado i den.

JazzBass
2015-07-10 08:32
#3

En mättande och somrig vegetarisk grillsallad:

Grilla (utan grillolja) zucchiniskivor, halloumistavar, champinjonhalvor, paprika (ej grön) i bitar och hela eller halverade nylökar (blasten bortskurna och sparade), och låt allt svalna en stund i rumstemperatur. 

Ta en stor salladsskål och lägg i:

  • allt grillat som du delat i lagom munsbitar 
  • en burk sköljda färdigkokta kidneybönor, 
  • 1-2 grovtärnade avokadon, 
  • halverade körsbärstomater, 
  • nån sorts gröna blad, t.ex. rucola eller spenatblad, 
  • lökblasten som du skivat i ca 5mm stora bitar,
  • en stor näve hackade färska örter,
  • flingsalt
  • (cornichoner, oliver)

Rör om allt försiktigt. Smaksätt med en vinägrett på olivolja, vinäger eller citronsaft, vitlök, paprikapulver (gärna rökt), honung, salt och eventuellt lite cayennepeppar eller dylikt.

Salladen är inte jättesnygg men väldigt god. 🙂 Det är naturligtvis inte kritiskt med alla ingredienser, men jag listade nu upp sånt som jag tycker funkar. Tänk på att löken behöver ganska lång tid på grillen för att mjukna. Servera gärna med annat grillat, t.ex. kycklingvingar, och gärna en smaksatt majonnäs eller tzatziki.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2015-07-10 16:20
#4

Ruccola, rödlök, avokado, bacon  eller fetaost och rostade tomater.

Maria
2015-07-10 16:49
#5

Jag tycker det är gott att blanda i Quinoa i sallader. Helst den trefärgade för det blir så vackert och gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fingerprints
2015-07-18 17:20
#6

Halloumi, avokado, kikärtor, körsbärstomater, rödlök, ruccola..

Regnbåge

Annons:
Haku
2015-07-20 05:00
#7

#6 Åh va gott måste testas =)

Upp till toppen
Annons: