Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1461 ggr
TjockaBerta
2015-07-03 12:07

Fläder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är årets flädersaft kokad. Jag brukar koka en gång varje säsong. Flädersaft är sommar i butelj. Är det någon mera som gör saft? Vad kan man mera göra av flädern? Kom gärna med tips och recept som jag kan prova.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Maria
2015-07-03 17:57
#1

Åh det var längesedan jag gjorde flädersaft. Det som är så gott.

Jag hittade ett recept på fläderparfait. Jag har ätit det och det är ljuvligt gott men jag har aldrig gjort det själv.

http://mittkok.expressen.se/recept/fladerparfait/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2015-07-03 18:28
#2

Det lät kanon. Parfait är ganska lätt att göra men rysligt mäktigt :))

>>>Malum domesticum<<<

Sammet1
2015-07-04 17:21
#3

Hörde om fläderplättar på radion häromdagen. Har inte provat själv dock.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

TjockaBerta
2015-07-04 17:43
#4

#3 Det var ett ovanligt recept. Det vill jag prova.

>>>Malum domesticum<<<

Anterrabae
2015-07-05 13:06
#5

Har smakat, men inte gjort mousserande fläderblomsvin.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Sabina]
2015-07-09 03:30
#6

Fläderblomste:
Torka fläderblommorna och använd det som te, genom att låta blommorna dra i hett vatten 5 minuter. Sila sedan bort blommorna. Tillsätt gärna honung och citron.
Teet är svett - och urindrivande och används gärna vid förkylning för att snabba på sjukdomsförloppet

Jag kokar fläderblomssaft varje år. Jag brukar frysa in det och skopa fram så mycket jag vill ha i en tillbringare som sedan fylls med vatten. Jag tycker det är väldigt praktiskt att göra så och på så sätt blir ju saften både kall och god. ☀️

Jag brukar även göra fläderblomsmousse som jag sedan använder som tårtfyllning, gärna tillsammans med lemoncurd. Gott och fräscht i en sommartårta. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: