Annons:
Etiketterrådtips
Läst 586 ggr
Achatina
6/25/15, 5:03 PM

Behöver göra av med ramslök

Snabbt… Jag har typ ett kilo ramslök i frysen och en väldigt liten frys därtill. Men är väldigt dålig på att göra något med denna skatt. Nu har min mormor gjort köttfärssåser som jag inte kan motstå, de ska få plats i frysen som redan är proppfull. Så något måste ta slut till den 30:onde. Tänkte börja i storleksordning med det största först och där är ramslöken.

De recept jag hittar ska det bara vara jättelite i, och även om jag inser att man kan öka dosen så kan det behövas recept som gnager ett stort hål i ramslökspåsen.

Annons:
VildaVittra
6/25/15, 5:07 PM
#1

Gör soppa och pesto på den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anterrabae
6/25/15, 10:27 PM
#2

Tänkte också på pesto. Gör och kanske ge som gå-bort-present?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
6/26/15, 8:15 AM
#3

Ramslök är helt obekant för mig men läste det som står på wikipedia om den.

Det står att den är känslig för värme, men kanske man ändå kan göra en trevlig smörsås till t.ex. nypotatis med den, genom att smälta smör (utan att hetta upp det för mycket utan kanske till 40, max 50 grader), lägga i en stor näve finskuren ramslök, låta dra en stund och sen smaka av med salt och peppar. 

Vill man inte alls värma löken kan man - troligtvis med säkrare resultat - göra det motsatta: Ta rumsvarmt normal- eller extrasaltat smör, rör ner massor med finhackad ramslök (eller mixa allt i matberedare), forma till stänger i smörpapper och frys ner som kryddsmör. Håller säkert ett tag i kylskåpet också, om du hade trångt i frysen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: