Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 5618 ggr
[[Kiba]]
2015-06-05 20:26

fryst lax.

har köpt fryst lax jag vill äta ikväll.. jag undrar om det går bra att tina i rumstemperatur såg att det rekommenderades att tina i kylskåp men då tar det ju ett dygn innan den tinar typ?

finns det hälsoskäl till att ej tina i rumstemperatur?

Annons:
Scorpio97
2015-06-05 20:31
#1

Jag brukar tillaga den fryst, i ugn går det bra. Annars tinar vi ganska ofta i rumstemperatur, vet dock inte huruvida det kan vara hälsofarligt eller inte. Har aldrig märkt något i alla fall.


//Jessie

luckiestgirl
2015-06-05 20:32
#2

Jag brukar tina i rumstemperatur. Är det laxfiléer? Sånna brukar jag bara stoppa in i ugnen fast dom inte är helt tinade, går lika bra fast dom är frysta.

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Em_
2015-06-05 20:33
#3

Fisk blir dålig snabbare än kött i rumstemperatur, det är nog därför det står så. Jag tinar den i princip alltid i rumstemperatur och har aldrig blivit dåligt. Fast då får den bara ligga så länge att den precis tinar.


TjockaBerta
2015-06-05 20:33
#4

Det är mera energismart att ta ut den i tid och tina i kylskåp.

>>>Malum domesticum<<<

[[Kiba]]
2015-06-05 20:40
#5

Det är laxfiler, tror det går bra att tina i rumstempratur ska steka dem i stekpanna!

[tk1971]
2015-06-05 20:52
#6

Anledningen till att man bör tina fisk (och kött) långsamt i kylskåp är att den släpper mindre vätska då. Konsistensen blir bättre och man upplever fisken/köttet som lite saftigare. Sen finns det ju en hygienaspekt, den yttre delen tinar snabbare än den inre och i rumstemperatur kan bakterietillväxten komma igång.

Annons:
[[Kiba]]
2015-06-05 20:54
#7

Kan man steka fryst lax direkt i stekpannan?

Scorpio97
2015-06-05 20:56
#8

#7 Jag har gjort det flera gånger. Lite svårare att få den klar i mitten utan att bränna den på utsidan, men tar man det lite försiktigt så går det bra  (:


//Jessie

JazzBass
2015-06-05 23:05
#9

Snabbast är att tina i halvljummet vatten i diskhon, i plastpåse då förstås. Det där med att tina i kylskåp går ju otroligt långsamt, det är ju fortfarande delvis fruset ännu följande dag och måste hursomhelst ligga i rumstemperatur en god stund innan tillagning. Jag tinar därför det mesta i vattenbad faktiskt.

När man tillagar kött/fisk är det bäst om det är rumstempererat eller t.o.m något över. Då behöver man inte steka/grilla alls lika länge för att innertemperaturen ska stiga till rätt nivå, och resultatet blir saftigare och godare än om man steker det då det ännu är halvfruset i mitten. Det blir ju så otroligt överstekt runtom mitten annars, och överstekt = torrt…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

luckiestgirl
2015-06-06 12:34
#10

Laxfiléer går att tillaga i micron också, bara lägga in den helt tinad i nåra minuter sen är den klar att äta, jättegott och saftigt.

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Upp till toppen
Annons: