Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2942 ggr
Chestnut
2015-06-03 18:52

Vilka mejerier använder enbart svensk råvara?

Är så trött på att behöva stå och lusläsa när jag är i affären bland mejerierna. Vilka använder enbart svensk mjölk i grunden? Jag vill inte ha grädde från Österrike eller ost gjord på tysk mjölk som är tillverkad här i Sverige. För mig är det inte försvarsbart miljömässigt. Likaså med glass förresten, vilka är gjorda på svenska råvaror? Så, vilka mejerier är det som gäller? Jag har koll på Falköpings mejerier och Hjordnära.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
JMW
2015-06-03 19:07
#1

Arlas mejeriprodukter märkta med den röda kon är garanterat svensk.

Kyllan56
2015-06-03 19:07
#2

Jag köper grädde från ICA:s eget märke, som kommer från svenska kor. Jag har länge bojkottat ARLA, ja vill inte heller ha mjölk från annat en svenska gårdar.

http://www.ica.se/icas-egna-varor/sortiment/ica-svenskt-mejeri/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tlover
2015-06-03 19:08
#3

Jag är ganska säker på att norrmejerier endast har svenska råvaror. Vad är det du söker efter för produkter? Det blir kanske enklare att hjälpa om man vet mer specifikt vad du söker.

l'm back

Chestnut
2015-06-03 19:25
#4

#2 konstigt för när jag tittade på ICAs grädde i butiken (den 36%) så stod det klart och tydligt att den kom från Tyskland/Österrike. #1 fast många av Arlas andra produkter är inte garanterat svensk mjölk. Bregott t ex behöver nödvändigtvis inte vara svensk mjölk/grädde. tills Arla ger sina bönder skäligt betalt vill jag nog hellre stötta andra. #3 de mejerier jag använder oftast är gräddfil, creme fraiche, smaksatt yoghurt, smörgåspålägg (bordsmargarin/smör) och ost, grekisk/turkisk yoghurt. Sen så äts det glass ibland också ;)

Med vänliga hälsningar
Chess

Kyllan56
2015-06-03 19:35
#5

Om man bor i Skåne som jag gör köper man ofta från Skånemejerierna. Där märker de mjölken precis som ägg är märkta. Då kan man se vilken gård de kommer ifrån. Fördelen är att SM vispgrädde är fetare än ICA:s egen. Det är en djungel där ute. Men jag har slutat köpa Bregott och köper Skånemejeriets liknande produkt. 

Bra att märka mjölken!

http://www.skanemejerier.se/sv/Mjolkgardar/A-till-O/Mjolkens-ursprung/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

JMW
2015-06-03 21:15
#6

#4 Jag skrev inte heller att ALLA Arlas produkter är svenskt. Det jag skrev var att de märkta med röd ko är svenska.

Annons:
TjockaBerta
2015-06-04 09:12
#7

Jag köper Arlas med den röda kon på. Jag köper ingen grädde med tillsatser i som tex ICAs.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
2015-06-04 09:21
#8

#4 Norrgott (norrmejeriers variant av Bregott) innehåller då endast svensk grädde (eller endast norrlänsk grädde) rapsoljan stod det inte var den kom ifrån vad jg såg däremot.

l'm back

Sindri
2015-06-08 21:13
#9

Ica har numer en ekologisk grädde 40%, på den står KRAV-ekologisk ingrediens, ursprung Sverige.

fridaas
2015-06-08 22:43
#10

#9 bara för att ursprunget är svenskt, behöver det tyvärr inte betyda att den tillverkas/förpackas i Sverige. Satt precis och läste på dotterns havredryckspaket från oatly och där är havren svensk men den förpackas i Tyskland :(

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sindri
2015-06-09 08:51
#11

#10 av: fridaas 
Men TS ville ha svenska råvaror, det var det som var poängen. Då är "Ursprung Sverige" en bra märkning.

fridaas
2015-06-09 09:17
#12

#11 Jo jag såg det sen när jag hade postat det.. men det kan vara bra att tillägga att bara för att det är ursprung sverige behöver det inte betyda att det produceras i Sverige.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

tlover
2015-06-09 09:35
#13

#12 Det är praktiskt med norrmejerier, dom har bara fabriker i Sverige (eller Norrland för att vara mer exakt).

l'm back

Annons:
Anterrabae
2015-06-12 15:12
#14

Ica har också vanlig 40% vispgrädde utan tillsatser, men om den är helt svensk eller inte kommer jag inte ihåg nu, det var ett tag sen jag hade den hemma nu. Har du tillgång till Wapnös produkter Chess? De håller till utanför Halmstad? Där är allt lokalt, de odlar till och med fodret till djuren själva.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JMW
2015-06-12 15:37
#15

Icas 40% vispgrädde är svensk.

zakkris
2015-07-06 17:00
#16

Falköpings mejerier, finns i mellersta sverige iaf :)

Missade att du skrivit de i ts haha inte bra att läsa för fort :P

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: