Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2688 ggr
InkaAthilea
5/26/15, 5:39 PM

istället för äpple?

Jag tänkte göra en smörgåstårta som innehåller äpple men fick just veta att en av mina gäster inte tål äpple,.  Har någon något tips på vad man kan ha istället? 

(jag kan ju så klart bara ta bort äpplet…    men vill gärna ha det där fräscha! :) )

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Whippet
5/26/15, 5:42 PM
#1

Apelsin/Clementin, Vindruvor, Kiwi, Mango är de jag kommer på just nu, vi brukar ha vindruvor och apelsin/clementin på smörgåstårtorna vi gör. :)

I'm out Vilar huvudet i handen

InkaAthilea
5/26/15, 5:45 PM
#2

Ja… det är ju goda grejer att ha på smörgåstårtan… glömde skriva att det var i en av fyllningarna…  :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Whippet
5/26/15, 5:46 PM
#3

#2 aha! Kommer inte på något just nu..

I'm out Vilar huvudet i handen

InkaAthilea
5/26/15, 5:47 PM
#4

Funderar på om jag ska göra en likadan mini till den gästen… bara att det är utan äpple i…   men tycker att det är trevligast att alla äter samma.. :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

DesK
5/26/15, 7:24 PM
#5

Päron kanske kan funka, om du hittar något som är lite syrligt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
5/26/15, 10:31 PM
#6

Är man allergisk mot äpple kan det mycket väl gälla päron också.

Annons:
JazzBass
5/27/15, 12:08 PM
#7

Äpplet är antagligen med i receptet delvis för att tillföra extra syrlighet, så vad som helst som är syrligt, kanske citron eller nåt syrligt bär av nån sort kunde funka. Kanske krusbär? Det beror förstås på vad man ska kombinera med. Det viktigaste är väl att smakerna passar ihop och att man matchar mängderna så att ingen enskild smak kör över nån annan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Achatina
5/27/15, 12:31 PM
#8

Kålrabbi har lite samma konsistens men den är förstås inte söt.  Men tror jag hade kört med honguns/nätmelon i det läget. Speciellt om man citrusmarinerat den över natten. Vet inte om det fungerar i praktiken men i teorin bör det vara en vinnande kombo.

InkaAthilea
5/27/15, 7:13 PM
#9

#7 krusbär!! Det lät ju faktiskt spännande… men kan man köpa det i vanlig matbutik`

Vet inte ens vad kålrabbi är…får googla det. :)

Tack för alla tips!

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Sindri
5/27/15, 8:33 PM
#10

https://land.se/wp-content/uploads/2015/04/land_artiklar_kalrabbi.jpg

Kålrabbi passar både råriven i sallader och lagad i gratänger och som rostad rotfrukt i ugn. Kan bli väldigt spännande i en smörgåstårta.

InkaAthilea
5/27/15, 8:55 PM
#11

Cool!

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Achatina
5/27/15, 9:28 PM
#12

Skalar man bort det yttre så är kärnan ätbar som den är (i skivor). Konsistensen påminner om äpple, men mycket mer kompakt. Smaken är ju varken äpplig eller kålig.

Upp till toppen
Annons: