Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 5106 ggr
parsley
2015-05-26 10:55

Fermentering

Jag har hittat ett intressant, amerikanskt recept på fermenterad jordgubbs- och rabarberdricka.  I originalreceptet sker fermenteringen eller jäsningen i en damejeanne och någon sådan har inte jag. Däremot har jag en glasburk med patentlock som jag borde kunna använda. Nu är frågan ska jag fermentera med locket stängt eller öppet? Om jag fermenterar med stängt lock så antar jag att får öppna och lufta någon gång per dag.

Annons:
parsley
2015-05-26 10:56
Gronstedt
2015-05-26 10:58
#2

Om du inte har en damejeanne är det bättre att använda en flaska med en bomullstuss i halsen än en burk med patentlock. Det kan jäsa som katten och spränga burken om du har otur och inte luftar tillräckligt ofta. Jag använder ofta 1,5 eller 2 liters PET att jäsa i, med bomullstuss eller bara med hatten något löst påskruvad.

Dela gärna med dig av receptet!

parsley
2015-05-26 11:01
#3

Tidningen Land har också lagt ut ett par recept.  http://tidningenland.se/supernyttigt-och-bra-for-hela-kroppen-3-ovantade-ravaror-som-du-kan-mjolksyra-2/  Inte heller där står det något om burklock.

# 2 Bomullstuss i petflaska låter perfekt.  Tusen tack. iFokus kan man lita på.

Sindri
2015-05-26 22:33
#4

Om man inte just måste jäsa i en flaska så kanske det kan funka som man gör med surkål? En burk med en vattenfylld plastpåse som lock så det kan pysa ut vid sidan av.

parsley
2015-05-27 07:46
#5

Påsen lär ju sjunka om man lägger den på vätska. :)

Jag har den i en petflaska för närvarande och knappt en dygn gammal doftar den ljuvligt. Tänk jordgubbar och rabarber. Spännande det här.

Gronstedt
2015-05-27 08:26
#6

TS, hur tolkade du "2 Tbs liquid from a yogurt container"? Bara 2 msk yoghurt?

Annons:
parsley
2015-05-27 09:08
#7

Jag tolkade det som vassle, dvs låt yoghurten rinna av i ett kaffefilter så det blir 2 msk vassle. Tog filmjölk till min, eftersom det fanns hemma. Hoppas det inte är allt för stor skillnad på bakteriekulturerna.

Sindri
2015-05-27 11:21
#8

Åh, ☺️trodde du skulle börja med att fermentera bären….

parsley
2015-05-27 11:24
#9

Bärfermentering ska jag testa lite längre fram i sommar. Tror jag kommer utgå från tidningen Lands recept i # #.  Det känns som ett begripligt recept.

[Sabina]
2015-05-28 20:02
#10

Detta verkade väldigt intressant.
Parsley, berätta  gärna hur resultatet blev. 

Tack för inspiration 🙂

parsley
2015-05-30 12:24
#11

Fermenterad jordgubbs- och rabarberdricka

  • 250 g jordgubbar, frysta går bra, om man inte har tillgång till färska

  • 500 g rabarber

  • 1 liter vatten

  • 1 dl honung

  • 1,5 msk vassle från avrunnen filmjölk eller yoghurt

Gör så här

  1. Skiva rabarbern och lägg jordgubbar och rabarber i en kastrull eller gryta med tättslutande lock. 

  2. Koka upp vattnet i en annan kastrull och låt det koka utan lock ett par minuter för att få bort eventuell klorering ur vattnet. 

  3. Häll vattnet över jordgubbarna och rabarberna och låt det koka upp under lock. Låt det koka på svag värme ca 30 minuter. 

  4. Låt saft och fruktkött rinna av i en sil eller ett durkslag över en bunke och låt det svalna till rumstemperatur.

  5. Gör vasslen under tiden. Låt ca 1,5 dl fil eller yoghurt rinna av i ett kaffefilter över en tillbringare el dyl.  Den tunna vasslen hamnar i tillbringaren. Om man vill kan man göra en liten färskost av ostmassan som finns i kaffefiltret.

  6. Blanda saften i bunken med 1 dl honung och 1,5 msk vassle.

  7. Häll över i ett fermenteringskärl. En petflaska duger om man inte har något annat. Se inlägg #2

  8. Låt stå i rumstemperatur tills det bildas små bubblor på ytan. 2,5-3 dagar enligt det amerikanska originalreceptet i inlägg #1.  Min fick stå fyra dagar.

  9. Smaka av.  Späd den ev med vatten innan servering. Den smakar ljuvligt av jordgubbar och rabarber.

  10. Färdig dricka förvaras i kylen. En petflaska kan vara att föredra, ifall den skulle jäsa.

[Sabina]
2015-05-30 16:10
#12

#11 Tack snälla parsely, för receptet.
Så fint att du tyckte den så bra.
Jag blev så inspirerad att jag tänkte sätt igång denna dricka imorgon, ska bli jättespännande. 🙂

Em_
2015-06-05 20:43
#13

Påverkar fermenteringen smaken något?


Annons:
parsley
2015-06-06 06:47
#14

# 13 Jag tror inte det påverkar speciellt mycket. Det blir en ganska fyllig och lite syrlig smak, som möjligen kan sägas vara vuxen. Sockervana barn kanske inte gillar den. Fermenteringen ger mjölksyrebakterier, som påstås vara nyttiga, så förutom att det är gott, så är det nyttigt också och perfekt om man av en eller annan anledning vill minska på sockret.

parsley
2015-07-24 20:52
#15

Man kan fermentera eller kolsyra drycker i petflaskor också. Häll på petflaskor,men fyll inte ända upp. Tryck till flaskan så den blir bucklig. När flaskan får sin rätta form är drycken kolsyrad.

Upp till toppen
Annons: