Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1837 ggr
Victoriastel
5/16/15, 8:16 PM

Champagnemousse

Jag ska göra min syrras studenttårta. Undrar vilken champagne jag ska använda till moussen. Det ska också vara jordgubbar i fyllningen. Jag vill inte att det ska vara en för "stark" smak, 13 åringen ska ju också kunna äta;). Men nt för dyr heller. Max 150-200. Jag vet att det nt ens är i närheten av en flott chamagne men eftersom det ska vara ca 5dl av den så passar det priset bra. Ska det vara rose el. Vitt torrt till en ganska så söt tårta? Fick inge svar på bakverk så frågar här ist:)

Annons:
Chestnut
5/16/15, 10:41 PM
#1

Iofs inte champagne men jag har använt Asti Cinzano i tårtfyllning och det blev väldigt gott.

Med vänliga hälsningar
Chess

Åsa S
5/19/15, 3:55 PM
#2

Äkta champagne är sällan söt utan har väldigt hög syra. Vill man ha nått som smakar liknande och är nästansom champagne så ska man välja en cremant från Frankrike de är tillverkade precis som champagne men är då inte från området champagne. De flesta systembolag har 3-4 sorter cremant och de ligger på runt 100kr. Annars kan man ju tänka sig en prosecco med lite sötma i (men inte sådär jättesöt som asti) ex. Robinian som lär finnas på alla systembolag ca 80-90kr. Beror lite på vilketstuk du vill ha på fyllningen.

Upp till toppen
Annons: