Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2628 ggr
Davbjo
2015-05-03 15:07

Tillverka egen Sriracha

Jag är ett stort fan av chilisåsen Sriracha, och jag hittade en rolig video som visar hur man gör egen: Länk.

Detta är en bra metod, eftersom man naturligtvis kan variera såsen hur man vill! När jag gjort chilisås har jag inte jäst den, och det verkar vara nyckeln till att få ut mycket smak, så detta ska jag definitivt testa.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Anterrabae
2015-05-03 15:16
#1

Häftigt! Berätta gärna om dina experiment :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2015-05-04 08:27
#2

Tufft! 🙂 Jag har ibland kokat ihop diverse chilisåser men jag har aldrig ens hört om den här Sriracha-såsen. Verkar hyfsat kryddstark, för att uttrycka det milt. Kanske värt att prova?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
2015-05-04 08:54
#3

#2: Sriracha är suverän tycker jag, jag använder den istället för ketchup i regel, men eftersom den inte innehåller tomat så funkar den till allt man annars använder chilisås på. Du kan använda den i marinader, i grytor, på stekt ägg (vilket man gör i Thailand) osv.

En stor skillnad är att Sriracha görs på färsk chili, i regel gör man annars på torkad, om jag förstått saken rätt. Jag ska testa att göra egen framöver, just jäsningen blir intressant att se om den ändrar såsens karaktär.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

iceflower
2015-05-04 19:22
#4

Hur smakar Sriracha? Är den söt eller stark? :)

Davbjo
2015-05-04 22:56
#5

#4: Den är lite åt det söta hållet, men det är absolut inte sweet-chili det handlar om, även om den har en lätt sötma. Man får lite sötma, en hel del hetta och en touch av vitlök och vinäger. Den används mycket i thailändska rätter, men också koreanska, japanska osv. Folk har den på sushi och sådant också.

Den finns på Willy:s och många andra butiker numera, den "äkta" varianten är den med en tupp på flaskan, en klar flaska med grön kork.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

iceflower
2015-05-21 23:50
#6

Har hört mycket om den såsen och har varit en snackis sen sommaren, men har aldrig smakat den, men hade gärna gjort :)

Annons:
DesK
2015-05-22 07:55
#7

#5 Den finns även med röd kork och då är den lite starkare 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Davbjo
2015-05-22 19:18
#8

#7: Den finns i måånga varianter, men den som brukar anses vara originalet (åtminstone den som populariserat såsen) är den från Huy Fong Foods, och den har grön kork.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Honestyisdead
2015-05-24 18:27
#9

Den såsen har jag haft hemma som "basvara" flera år nu. Mycket god.

Blir intressant att läsa hur det går!

Upp till toppen
Annons: