Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2922 ggr
Chestnut
2015-04-29 08:01

Micromat och annat snabblagat

Är nere i en motivationsdipp vad gäller matlagning efter att ha flyttat till ett hus med en minifrys, en pytteliten ugn (som jag fortfarande inte kopplat in..) och två halvdåliga kokplattor. Dessutom i princip ingen beredningsyta alls utan jag får sitta vid soffbordet och hacka osv och ingen diskmaskin. Men jag har en micro iaf. Ja, nytt kök står på önskelistan ;) Söker därför era bästa tips på mat som kräver liten förberedelse och lite disk men inte kräver ugn. Alternativt om någon har tips på färdigmat som smakar ok (eller hur tusan man ska piffa upp den!).

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
parsley
2015-04-29 08:22
#1

Kan du tänka dig smoothies så finns det antal beroende på vad du vill ha i dem.

Kokta ägg är näringsrikt och enkelt att laga (om du  kan tänka dig att äta det).

Grillad kyckling brukar vara OK om du vill ha färdiglagat.

Rökt eller gravad lax med färdig sås, t ex Hollandaisesås på burk.

Keldas soppor från kyldisken smakar OK.

Det finns förpackningar med färdiga bönor.

tlover
2015-04-29 08:25
#2

Supersnabb tomatsoppa 2-3 port

1 brk krossade tomater

1 brk vita bönor i tomatsås

1 buljongtärning eller helst buljongpulver 1 msk

kryddor efter smak (tex italienskt: basilika, oregano och svartpeppar)

blanda allt i en gryta eller tallrik för micro (det senare är enklast om du har buljongpulver), buljongtärningen krossas däremot först.

Allt värms tills buljongen löst sig.

ät

l'm back

parsley
2015-04-29 09:14
#3

Har du ingen vattenkokare så skaffa gärna en.  Det går betydligt snabbare att koka upp vatten i en sådan än på spisplattan, speciellt om man har dåliga plattor.

Häll ca 1 cm vatten i en kastrull och sätt på plattan på max. Koka upp resten av vattnet i vattenkokaren. Lägg det som ska kokas, t ex ris, potatis, pasta eller ägg i kastrullen. Häll över det kokande vattnet från vattenkokaren och koka färdigt som vanligt.

Kalla ägg håller sig bra i kylen. Man kan koka en större sats och äta efterhand. Känns spisen omöjlig att ha att göra med, så finns det billiga äggkokare.

tlover
2015-04-29 09:26
#4

Uppiffad nudelsoppa 1-2 port

1 pkt snabbnudlar

1 kokt ägg/lite grillad kyckling/lite kokt fisk/lite tnfisk ur konserv/lite tofu/lite kokta bönor per port

Grönsaker efter säsong

Ska nån av grönsakerna kokas (tex tål jag inte råa morötter så dessa kokas) putsa/skala/ansa och skär dessa först och koka dessa så länge som det behövs.

putsa/skala/ansa och skär grönsakerna i tunna skivor (detta kan göras i handen, jag gör oftast det), klyftor m.m och lägg i tallriken. Lägg proteinet i tallriken.

Gör nudelsoppan enligt paketet och häll över resten av ingredienserna. Klart.

Hemmagjord nudelsoppa. 1-2 port

Ingredienser som ovan + torkad svamp, ingefära, sojasås och buljong och byt ut snabbnudlarna mot vanliga nudlar + vatten.

koka en buljong på vatten (snäppet över 2½ dl/port), svamp, ingefära, sojasås och buljong tills svampen i princip är färdig (blötlägger du svampen i kokvattnet innan går det snabbare att koka).

Lägg i nudlarna och koka enligt anvisningarna på paketet.

Under tiden som nudlarna kokar förbereder du grönsakerna och proteinet.

Häll soppan över grönsakerna/proteinet. Klart.

l'm back

JazzBass
2015-04-29 13:23
#5

Under mina fyra första studieår (98-02) bodde jag som underhyresgäst, alltså jag hyrde ett rum med egen ingång hos en annan familj.  I rummet, som inte hade något kök fanns endast ett kylskåp. Utöver det utrustade jag rummet med ett köksbord + 3 stolar, en kokplatta, mikrovågsugn, kaffekokare, vattenkokare och brödrost. Blev massor med mikromat och annan färdigmat under de här åren, och sånt som man enkelt rörde ihop i en (1) kastrull, typ Knorrs Spagetteria-påsar.

Under de fyra åren som tog slut för 13 år sedan, fick jag nog av färdigmat, och har skytt det ungefär som pesten. Jag gör näst intill all mat från grunden och har utvecklat ett ganska stort intresse för matlagning. Så med facit i hand, så kan det vara bra på lång sikt med usla matlagningsmöjligheter under en viss tid. 😃

Skämt åsido, så visst går det att göra ganska mycket med två kokplattor och en ugn, om än de är lite dåliga. Grytor, woker mm gör man bra på en kokplatta, och på andra kan man koka ris, pasta, potatis med mera om man vill. Eller så använder man ena till stekning. Gröt kokar man lätt på en platta, och äggröra och omelett behöver man också bara en platta till. Ett köksbord vet jag dock inte hur du klarar dig utan, det skulle jag skaffa först om jag var du. Fungerar både som extra arbetsyta och köksbord.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TjockaBerta
2015-04-29 15:50
#6

När jag bodde ensam hatade jag att diska så jag lagade ingenting som krävde två kastruller. Det blev många grytor :)

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Anterrabae
2015-04-30 11:40
#7

Omeletter är en favorit här, just för att det går snabbt och är lätt. Man kan dessutom välja fyllning/topping efter hur matigt man vill ha dem.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2015-04-30 12:06
#8

Jo det är gott! Min favoritomelett är omelett med makrillfileer i tomatsås, smörfräst lök och philadelphiaost. Det är jättemycket godare än det låter faktiskt! Be prepared for a surprise. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Chestnut
2015-05-06 09:25
#9

Tack för alla tips! Testade soppan i #2, blev över förväntan och smakade inte burktomat som var min farhåga. Jag har egentligen ett stort matlagningsintresse men är nere i en motivationsdipp för tillfället. Varit lite mycket i livet så orkar inte riktigt laga mat. Mrn måste bara säga det att de där frysta microrätterna är inget att hänga i granen direkt…

Med vänliga hälsningar
Chess

tlover
2015-05-06 10:28
#10

#9 Ett tag åt vi den ofta, den är en riktig favorit här hemma.

Har du tid så kan du gärna låta den koka längre också, då blir den godare (man kan också fräsa lite hackad lök i grytan innan resten ska i) men att bara koka tills buljongen löst sig funkar också.

Gillar du att laga mat så kan du ju se det som en utmaning istället för ett hinder. Du kommer antagligen att testa massa saker du aldrig skulle ha testat annars 🙂

l'm back

Tjohalia83
2015-05-14 15:02
#11

Bakpotatis går bra att göra i micro. Går att variera med olika kalla röror/toppingar.

Chestnut
2015-05-14 16:00
#12

#10 Ja har helt enkelt inte tiden eller orken för tillfället pga sjukdom och mycket i livet helt enkelt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: