Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 2139 ggr
Honestyisdead
2015-04-26 15:06

Riskokare?

Jag ser att en del använder riskokare. Jag förstår inte varför.  Vad är fördelarna?

Annons:
Maria
2015-04-26 15:11
#1

Jag fick en riskokare när jag fyllde 30 så den är med andra ord över 20 år gammal och då var det inte så vanligt. En man vi kände från Kina köpte den där när han var hemma och hälsade på. Min man fick göra om kontakten för det var inte samma uttag som här hemma.

När jag fick den var vi inne i vår asiatiska period😉 och lagade mycket mat med jasminris eller basmatiris och den är helt oslagbar till just detta.

Man kan sätta på den och när riset är färdigt så kan det stå i upp till 5 timmar och vara som nykokt hela tiden.

Riset blir perfekt varje gång är precis så fluffigt och fint som på restaurang.

Jag använder den fortfarande flitigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-04-26 15:14
#2

Hur kan riset vara "nykokt " så länge?

Maria
2015-04-26 15:18
#3

Ja det är märkligt men tar man inte av locket som har ett pyttelitet "pyshål" så gissar jag att ångan på något sätt håller riset fint. Det märkliga är att det inte blir överkokt heller för allt vattnet har väl så att säga redan kokat in.

Nu brukar jag ju inte koka riset i 5 timmar innan men det är skönt när man ska laga mat att inte behöva tänka på tider så att maten ska blir klar samtidigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jazmin1e
2015-04-26 21:10
#4

Jag älskar min riskokare. Så smidigt att inte behöva hålla koll och alltid få perfekt ris och att det håller sig varmt väldigt länge utan att det blir dåligt.  Jag tycker inte att det blir lika gott att koka riset själv så använder alltid min riskokare.

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
2015-04-27 11:03
#6

Jag kokar ris i en ångkokningsburk i mikron, det har jag gjort i många år och det blir alltid bra. Fördelen är att man slipper ha ännu en skrymmande pryl i köket 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
2015-04-27 14:03
#7

Jag kokar mitt ris i gryta. Sätter på timer och riset blir alltid som det ska. Därför försöker jag förstå meningen med riskokare :)

Jazmin1e
2015-04-27 14:39
#8

Fast måste ändå hålla mer koll på en gryta. Dra av från plattan och se till att det är  klart samtidigt som det som ska ätas till.
 När riset kokat klart i riskokaren behöver jag inte ens vara där utan den  stänger av sig själv och håller varmt automatiskt.  Så smidigt inte behöva tänka på riset  utan det sköter sig själv. :)

Honestyisdead
2015-04-27 14:48
#9

Jag ser dock inget jobbigt med att ta av grytan från plattan och i att koka riset lagom till maten ;) Tvärt om ser jag det som väldigt onödigt att ha ris på varmhållning.

Jazmin1e
2015-04-27 15:23
#10

Blev lite fel när jag skrev håller varmt automatiskt, menade mer håller sig varmt länge i riskokaren.  Om det ska vara värme måste jag sätta på det vilket jag inte brukar behöva. Så det är ingen onödig ström som går åt.  En gryta med ris tycker jag inte kan stå lika länge utan att det blir kallt eller dåligt.

Maria
2015-04-27 15:33
#11

Jag tyckte det var perfekt när sonen bodde hemma och jag hade gjort någon större wokrätt för jag visste aldrig hur mycket kompisar som skulle komma och äta eller vilken tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-04-27 15:33
#12

#10 Därför kokar man det lagom till man ska äta ;) Varför ska det stå?

Jazmin1e
2015-04-27 16:03
#13

Brukar  göra många små rätter till och är det svårt ibland att få klart allting samtidigt så då tycker jag det är skönt att veta att riset fixar sig själv och kan stå en stund om det behövs. En sak mindre att tänka på helt enkelt :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: