Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 2285 ggr
Blanksteg
4/12/15, 4:14 PM

Återanvända ris?

Hej,

Hur är det med risrätter egentligen… jag har läst att man inte bör återanvända ris. Brukar ni göra det? Jag tänkte börja med matlådor och frysa ner mat, däribland risrätter som jag sedan värmer i ugnen. 

Men är det alltså dåligt att frysa ner risrätter och sedan värma dem igen?

Annons:
Scorpio97
4/12/15, 4:22 PM
#1

Själv äter jag aldrig uppvärmd mat/rester, men min mamma och syster har haft ris i matlådan flera gånger utan problem.


//Jessie

JonnaCecilia
4/12/15, 4:23 PM
#2

Har aldrig hört, på vilket sätt skulle det vara "dåligt"? Jag har både fryst in till maträtter och gjort kallt ris till riswok eller liknande. Smaken brukar ju alltid bli lite sämre när en fryst in men det får en ju räkna med.

Honestyisdead
4/12/15, 7:14 PM
#3

Har fryst in många gånger.  Men se till att kyla ner det fort. Ris kan bli dåligt i rumstemperatur.

Maria
4/13/15, 4:21 PM
#4

Jag har också alltid gjort matlådor och ris brukar gå bra att frysa precis som pasta till skillnad mot ex. potatis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
4/13/15, 10:46 PM
#5

Om det inte är så mycket, så sparar jag det och gör stekt ris nästa dag. Brukar också frysa det utan problem. Men som Hera skrev, det kan bli dåligt om det står länge i rumstemperatur.

Upp till toppen
Annons: