Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 2300 ggr
Blanksteg
2015-04-09 10:25

Jasminris - hur?

Hej!

När jag bodde hemma så var jasminris mitt favoritis, men inte nu längre. För när jag tillagar det så blir det inte alls detsamma, utan mer som basmatiris eller nåt. Det blir inte sådär klibbigt. Nu mäter jag inte upp exakt vatten och ris när jag tillagar det, är det kanske därför?

Hur gör man så att jasminriset blir sådär klibbigt?

Annons:
Maria
2015-04-09 10:26
#1

En riskokare är guld värt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
2015-04-09 10:29
#2

Tack för tipset! Har dock tyvärr varken råd eller plats för en riskokare =/

tlover
2015-04-09 10:32
#3

Kan det vara skillnad i tvättningen kanske? (det borde påverka lite i alla fall tycker jag).

l'm back

JazzBass
2015-04-09 10:35
#4

Är ingen expert på ris, men jag kan tänka mig att det blir mindre klibbigt om man sköljer det innan man kokar, och klibbigare ju längre man kokar. Bra också om det får vila en stund under lock innan man serverar det. Fullkornsvarianter av ris är också klart mindre klibbiga än rent vitt ris, och olika versioner som är till synes lika kan säkert också vara olika klibbiga. Kanske du bara bytt sort?

Ett stiligt sätt att servera ris är att olja ett glas på insidan, trycka dit så mycket ris man kan, och sedan lätt dunka ut riset ur glaset på tallriken så det håller formen. Funkar bra med klibbigt ris, och det hålls säkert också mer klibbigt på det viset när man äter det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Blanksteg
2015-04-09 10:40
#5

Tack! :)

Jag har aldrig sköljt riset innan jag kokar det. Och jag brukar koka det på hög värme så att det blir klart snabbare, men ska testa att låta det koka långsammare :) Och låta det vila.

tlover
2015-04-09 10:44
#6

Du kan ju fråga hur den som gjorde maten/riset hemma gjorde tex hur h*n tvättade riset (om h*n tvättade riset), hur länge och vid vilken temperatur h*n tillagade riset, vilket märke osv.

Själv tvättar jag alltid riset ganska noga medan min mamma bara sköljer riset, som ett exempel.

l'm back

Annons:
Maria
2015-04-09 10:54
#7

Jag fick min riskokare av en man som köpte med sig den hem från Kina för snart 25 år sedan😉 Han sa att det var viktigt att alltid skölja riset noga innan kokning så det har jag alltid gjort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
2015-04-12 19:00
#8

ok, tack!

Hur tvättar/sköljer ni riset? Mitt durkslag har tyvärr för stora hål..

tlover
2015-04-12 19:11
#9

#8 Du kan knåda ridet i vatten i själva kastrullen istället och använda handen som "sil" om du inte har en sil som är bra nog.

l'm back

Blanksteg
2015-04-12 19:14
#10

ok :) jag kom på att jag kan använda en vanlig tesil. Lade riset i den och höll den under rinnande vatten.

Blanksteg
2015-04-12 19:36
#11

Nu blev riset lite så som det ska vara! :) Kokade upp vattnet först, och sen sänkte jag värmen och la i riset.

Maria
2015-04-12 21:01
#12

Jag sköljer genom att hälla upp massor med vatten i kastrullen och vevar runt med handen och häller av vattnet utan att riset rinner ut. Det gör jag en 3-4 gånger och sedan brukar vattnet vara klarare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: