Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 3330 ggr
Garm
2015-04-08 15:22

Torsk

Jag sitter här och funderar på vad jag kan göra med det torskblock jag har i frysen. Jag är allmänt dålig på att tillaga fisk och skulle behöva lite tips på vad man kan göra av detta torskblock. Att koka fisken rakt upp och ner känns rent trist.

Hur brukar ni tillreda vit fisk? Vad brukar ni ha till och vilka kryddor passar bra?

Jag skulle bli mycket tacksam för några förslag.

Annons:
Maria
2015-04-08 15:24
#1

Ett superenkelt recept på ett torskblock är att dela det i bitar.

Koka upp vispgrädde, 2-3 dl och smaksätt med fiskbuljong, 1 tsk torkad basilika och i tsk torkad salvia. Koka fiskbitarna i såsen och servera med ris eller potatis. Jättelätt och gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2015-04-08 15:24
#2

Jag brukar göra i ugnen. Salt, peppar och mycket smör. När det är fem-tio minuter kvar tills det är klart brukar jag slänga på lite räkor och gräslök. 

Dock tycker jag blocken inte smakar speciellt bra. Lite knepig konsistens. Brukar köpa filé istället. Färsk torsk har en helt fantastisk smak.
Men jag är allmänt petig så (:


//Jessie

Kallaterrier
2015-04-08 15:28
#3

En enkel sak är att ta brödsmulor, hackad/pressad vitlök, smält smör, hackad persilja, rivet citronskal och blanda i en skål, smaka av med salt och peppar.  Förkok fisken, kan vara fryst, i ugnen med saften av en citron i tio minuter-en kvart, ca 200 grader. Ta ut fisken, bred blandningen på fisken och gratinera i ugn tills fisken har fått fin färg. Servera med kokta gröna ärtor, kokt potatis eller vad man gillar och en citronklyfta vid sidan om.

Honestyisdead
2015-04-08 15:31
#4

Brukar göra en sås på hälften mjölk hälften majonnäs plus valfri senap. Sedan stekt lök på fisken som du lägger i en form och salt och peppar. På med såsen och in i ugnen ca 20 min på 17 grader.

Anterrabae
2015-04-08 15:57
#5

Brukar sjuda den i gräddsås med fisk- eller grönsaksbuljong, pressad citron och dill. Tills den är nästan klar. Jag låter den bli klar på eftervärme. Och sen på med hackade ägg i såsen. Kokt potatis till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Garm
2015-04-08 17:01
#6

Tack för så bra idéer! Allt det ni skriver låter så gott så jag tror jag måste köpa hem mer torsk nu.

Annons:
Honestyisdead
2015-04-08 17:32
#7

Menar 17 grader i mitt förra inlägg så klart 😃

Maria
2015-04-08 17:37
#8

#7 Igen ?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-04-08 17:38
#9

Meeeen! Varför försvinner femman? Etthundrasjuttiofem grader!

Maria
2015-04-08 17:40
#10

Haha. Bokstäver är bra i bland.

Jag hade fått skräp bland mina tangenter så att A låste sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-04-08 17:51
#11

#10 Jag kan inte skylla på det. Sitter på en mobil utan tangenter 🤪

Maria
2015-04-08 17:52
#12

#11 Haha, vilket mysterium.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2015-04-09 09:25
#13

Testa lägga följande blandning på stekt vit fisk:

Smält skapligt med smör i en kastrull. Lägg i finriven pepparrot, riktigt finhackad schalottenlök och fräs en stund. Smaka av med salt och eventuellt peppar. Klart.

Himmelskt gott om du frågar mig. 🤤🙂 Mängden pepparrot får man testa sig fram med; för lite gör att man inte känner smaken av den, för mycket gör att den blir för dominerande. Färsk pepparrot är bäst, den på tub smakar väl okej men den innehåller härdat vegetabiliskt fett, nåt jag skyr som pesten på grund av att det är genom härdning som man tillverkar transfett, det enda riktigt ohälsosamma fettet. Smöret är inte skadligt ens i större mängder, åtminstone så länge man undviker kombinera det med en massa snabba kolhydrater.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Anterrabae
2015-04-09 10:43
#14

#13 Jag skulle lägga pepparroten i blandningen när det är klart. Eftersom pepparrot inte tål värme särskillt bra. Den tappar både smak och sting. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2015-04-09 11:02
#15

Okej, tack för den infon! Jag är inte speciellt erfaren pepparrotsanvändare men jag tycker om när smaken inte blir alltför dominerande, så därför låter jag den fräsa med en stund. Men det kanske ändå är bättre att fräsa löken först och pepparroten till sist när löken är klar. Måste testa. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Intehärutandär
2015-04-12 23:23
#16

Jag kokar torsken med citronpeppar och gör sedan äggsås (bechamel) av fiskbuljongen. 

Eller skär det halvfrysta blocket i skivor och panerar - snabba fiskpinnar.

Gör mandeltorsk. Eller gratäng med grädde, ost och grönsaker. 

En annan variant några gjorde på en kurs är creme fraiche blandat med räkost, purjolök och riven ost i ugn.

Ria74
2015-04-13 22:18
#17

Min gubbe är yrkesfiskare så vi har i princip alltid färsk torsk hemma. Det absolut enklaste tycker jag är att köpa en smaksatt creme fraiche och hälla över fisken i en ugnssäker form och in i ugnen till lamellerna delar sig när man rör med en gaffel.  Borde funka med torskblock också :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Garm
2015-04-13 22:25
#18

#17 Vilka smaker passar bäst till torsk då? Jag är verkligen urusel på det här med fisk…

Ria74
2015-04-13 22:29
#19

#18 Det är ju lite individuellt vad man tycker om, jag gillar tomat och lök till torsken. Det ger lite smak eftersom torsk är en ganska smaklös fisk.

Det finns en creme fraiche med franska örter eller liknande som jag tyckte blev god sist vi hade det också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Garm
2015-04-13 22:36
#20

#19 Tack så mycket. Ska leta efter det och om jag inte hittar så får jag göra krydda creme fraichen själv med likvärdiga kryddor.

Det blev hemköpt en massa torskfilé, så jag kan leka mig fram med alla bra förslag jag fått.

Annons:
Ria74
2015-04-13 23:18
#21

#20 Går utmärkt att krydda creme fraichen själv :) hoppas du hittar lite smaker du gillar. Tänk bara på att inte låta den gå för länge i ugnen. Fisken blir lätt torr och tråkig då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anterrabae
2015-04-14 12:44
#22

I skolan får barnen ibland "fisk bonjour" dvs vitbfisk under färskosttäcke som föreslagits ovan :) det är jättegott. För att få mer sås kan man blanda färskost och créme fraîche.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: