Annons:
Etikettmatprat
Läst 1317 ggr
tlover
3/15/15, 6:24 PM

Skalar eller skrapar du morötterna?

När du ska äta/bereda morötter skalar du eller skrapar du morötterna?

l'm back

Annons:
tlover
3/15/15, 6:25 PM
#1

Jag skalar men när det blir bara egenodlat så blir det nog att jag kommer att börja skrapa istället.

l'm back

Grodan
3/15/15, 6:25 PM
#2

Sköljer i regel bara, eller torkar av. Skalar/skrapar bara om de är lite fula/ruttna någonstans och då bara den delen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Scorpio97
3/15/15, 6:28 PM
#3

Äter morötter väldigt sällan men när det händer så skalar jag. När vi odlade morötter härhemma för några år sedan så sköljde jag oftast bara.


//Jessie

VildaVittra
3/15/15, 6:30 PM
#4

Jag tål inte morötter, de morötter jag odlar går direkt till djuren med jord och blast på. Så svarade "Äter inte morötter".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
3/15/15, 10:30 PM
#5

Skalar med skalaren som inte duger till potatisar då den skalar så tunt. Den är perfekt till morötternas tunna "skal"

Cindy S
3/16/15, 11:38 AM
#6

Jag valde skalar, men det beror på. Om jag har dem i ugnen så tvättar jag bara, skrapar om de är smutsiga. Vid kokning så skalar jag.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
TjockaBerta
3/16/15, 11:55 AM
#7

Svarade skalar men kom på sen att om de är riktigt fina brukar jag gnugga dem med en grön scotch brite.

>>>Malum domesticum<<<

Anterrabae
3/16/15, 12:22 PM
#8

Skalar, om jag nu gör något med dem. Vintermorötter till juice skalas oftast, eller om man ska knapra dem råa, eftersom skalet är lite beskt. Annars får de passera som de är.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Garm
3/16/15, 12:29 PM
#9

Jag skalar dem, men borde nog inte göra det med de fina man får på sommaren

zakkris
3/16/15, 1:21 PM
#10

Om skalet eller va man ska säga verkligen syns och är stävt skalar jag moroten annars äter jag den utan att göra nått mer än tvätta )

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Grace2009
3/16/15, 2:50 PM
#11

Gör jag någon lyxigare rätt, eller vill att det ska vara speciellt fint, så skalar jag morötterna. Till vardags äts de med skal om det bara är jag som ska ha, ska de andra familjemedlemmarna äta får jag vacker skala dem för skalet är sopor som man inte ska äta tydligen 😎

Honestyisdead
3/16/15, 5:04 PM
#12

Tvättar bara.

JazzBass
3/16/15, 8:16 PM
#13

Skalar för det mesta, med undantag för nyskördade morötter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
3/19/15, 11:32 AM
#14

Beror på hur skalet ser ut. Skalar om det är fult/oaptitligt, annars skrubbar/sköljer jag bara.

Kallaterrier
3/19/15, 6:40 PM
#15

Det beror på. Fina sommarmorötter från landet sköljs i princip bara av, vintermorötter kan behöva skalas. Skrapar gör jag i princip inte.

[rumelle]
3/27/15, 3:41 PM
#16

Oftast tvättar jag bara av dem.

Maria
3/27/15, 4:28 PM
#17

Det beror på. Fina nya "sommarmorötter" skalar jag inte men på vintern gör jag det med potatissskalaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
3/27/15, 5:49 PM
#18

Häst/höst-morötter ger jag till hästar/rådjur, själv äter jag bara primörer.

Dock kan man ha höstmorätter i grytor, man tar upp rötterna o slänger dem , de skall bara ge smak åt anrättningen!

Rivna morötter är som två fingrar i halsen, tvi vale.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anterrabae
3/27/15, 6:47 PM
#19

Men Zepp då! morötter som är så gott! ;) särskillt i juice-form..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zepp
3/27/15, 6:52 PM
#20

Skrapade eller ej?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
tlover
3/27/15, 8:10 PM
#21

#19 Nej rårivna är godast… om jag minns rätt (Jag tål inte råa morötter, men rårivna morötter var min favoritgrönsak innan)

l'm back

JazzBass
3/28/15, 8:32 AM
#22

#21 - Min favorit är smörfrästa morötter kryddade med salt och dragon. Testat? Vad gäller råa morötter är de finrivna min favorit, grovrivna är de inte alls lika saftiga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anterrabae
3/28/15, 1:00 PM
#23

#20 båda! Men skalade är godast, blir minst bitterämnen då! #21 Finrivet är super :) kommer på god andraplats

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Sabina]
3/28/15, 2:14 PM
#24

#22 Ja, smörfrästa morötter har fått den mest ointresserade morotsätaren att bli frälst, är min erfarenhet.
Jättegod som både tillbehör i en måltid eller som huvudrätt i en vegetarisk måltid.

Upp till toppen
Annons: