Annons:
Etikettmatprat
Läst 2803 ggr
Sivlin
2015-03-08 19:32

LHCF

😃 Hejsan Jag skulle höra om det finns något mellanting av o försöka äta sunt

med mindre kolhydrater Vi är i behov av att gå ner lite i vikt Och vad jag kommit fram till så verkar Det passa båda två med ett inte för hårt nedbantning av kolhydrater o mera protein LHCF värkar bäst tycker jag Är det någon som har några råd till oss

Annons:
Scorpio97
2015-03-08 19:35
#1

Menar du LCHF? 

Finns en ifokussajt om LCHF: kolhydrater.ifokus.se


//Jessie

fluffis
2015-03-08 19:44
#2

För egen del har boken GI i praktiken med Ola Lauritzson gjort underverk för mig. Man får lära sig på ett enkelt sätt om hur kolhydrater, proteiner, fetter m.m. fungerar. Det finns även recept och ett helt viktminskningsprogram om man vill hoppa på det. Man kan välja hur restriktiv med kolhydraterna man vill vara och på vilken nivå man ska starta på.

Jag brukar normalt inte hoppa på särskilda dieter eller gå efter vad någon särskild person säger, men den här boken är både lärorik och samtidigt lättsam. Jag är glad att min kompis lyckades övertala mig att läsa den 🙂

peoy
2015-03-08 19:45
#3

Low-High-Carb-Fat ? Antar att några bokstäver hamnat i fel ordning, och att du menar LCHF…

Utan att anstränga sig med att "HF"-delen (alltså ökad fettmängd), så är det enklast att börja med att skippa de elaka kolhydraterna (dvs pasta, ris och potatis, mjöl(produkter) och socker)

Sen är det bara äta på som "vanligt". Lämpliga tillbehör till köttet (proteindelen) kan vara vitkål stekt tillsammans med purjolök (1/4 av mängden vitkål, ex 400g vitkål + 100g purjolök), broccoli (stekt/wokad, kokt), blomkål (stekt/wokad, kokt ev tillsammans med broccoli), wokgrönsaker. Blomkål ersätter också ris (grovriven, sen kokad i ca 1 minut)

iFokus finns "Kolhydrater i fokus" att kolla in.

/PeO

Sivlin
2015-03-08 20:03
#4

Tack peoy (ursäkta stavfelet) Men det var det som du skrev jag letat efter HF delen vill jag skippa och det var det jag undrade om man kan göra mat ändå efter de recepten som finns till lhcf

DesK
2015-03-08 20:26
#5

Undvik allt vad lättprodukter heter, ät bra kött, grönsaker och vettigt fett. Välj alltid de normal- till fullfeta produkterna, då undviker du automatiskt en hel del tillsatser. Ät så ren mat som du kan och undvik socker.  Det var när vi fick lättprodukter och processad mat som vi fick stora problem med viktökning hos allt fler människor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Zepp
2015-03-10 22:04
#6

Är du frisk för övrigt så funkar det att utesluta de stora bovarna som höjer blodsockret!

Dvs främst socker, godis, läsk, kakor, bullar och mjöl!

Behåll någon rotfrukt och en massa grönsaker, enstaka frukter och ibland bär!

Tanken med LCHF är främst att få kroppen att i huvudsak använda fett som bränsle.. och vill man gå ner i vikt så är det för de flesta fettvikt man vill bli av med.

Och.. då om det hampar sig som det var tänkt så äter man som regel färre gånger, lever längre tid på fett från måltiden samt från lagren.

Här har du lite tips så du inte kör fast i ensidig mat.. kan få den bäste att ge upp!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
starhawk
2015-03-11 15:04
#7

Har tidigare kört lite liberal LCHF alltså för mycket kolhydrater, men sen fick jag diagnosen diabetes, jag vägrade diabetesvårdens pråpåer och såg istället till att skärpa min LCHF och botade därmed min diabetes, men nu får jag se till att hålla mig till LCHF annars så är det hög risk att jag trillar dit igen, men det är inget problem LCHF är gott och näringsriktigt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sivlin
2015-03-28 20:00
#8

Jag har lagat lite olika rätter med stekt kål och lite andra grönsaker men

det verkar bli lite problem med maken Hade en gratäng med kål o kassler

paprika o tomater i dag sedan hällde jag över grädde o riven ost Då frågar maken med rynkig näsa " Vad är det där för mat har aldrig ätit rosa mat" Det var tomatpure i grädden  Men jag sa att du kan gott göra din egen mat

Fy vad förb-ad jag blev Men det är kul att hitta på olika rätter Vad använder ni Keso till o Cremefrech Köpte hem kanske kan användas till mat

Zepp
2015-03-28 21:22
#9

Han får blunda eller svälta!

Keso är godast att mixa med olika örter/kryddor, med stavmixern, späd med grädde till lagomkonsistens.

CF kan du använda i stället för grädde i såser och grytor eller som Smetana till soppor, fast Smetana är fetare och godare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sivlin
2015-03-28 21:34
#10

Men vad kan man använda Keso till eller vad är det bra till

Du har rätt blunda eller svälja men så elak kan jag inte vara Men han kan gott få laga sin egen mat ett tag

Zepp
2015-03-29 01:30
#11

Keso är ostmassa innan den stelnat.

Man kan göra kall sås till lite utav varje.. typ.

http://www.mytaste.se/Snackanbloodsail/s%C3%A5s/kall-s%C3%A5s-till-kassler-11852801.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
2015-03-30 07:34
#12

#8: Har han ingen fantasi? En kompis gjorde grönt potatismos till ett barnkalas, det gjorde stor succé, således kan du säga till din man att han är petigare än ett barn!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sivlin
2015-03-30 20:04
#13

Stämmer men det kan jag lova grönt potatismos skulle aldrig han äta

Annons:
Zepp
2015-03-30 20:34
#14

Jisses.. så han äter bara brun mat då?

Kräsmagad på grund av färg är nog rätt ovanligt?

Nåja det går ju att färga all hans mat med såskulör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2015-03-30 20:37
#15

Det finns en potatis som heter Kongo.. den är blå, kul o se hur han reagerar på blått potatismos!😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sivlin
2015-03-31 21:05
#16

Jag har ingen lust att testa det heller Han är han o jag är jag Huvudsaken är att jag ska få honom att äta lite annorunda  maträtter än vad ha alltid ätit

Zepp
2015-03-31 21:11
#17

Nä du har rätt.. försök att få hans och din mat att vara så lika som möjligt.. så slipper du allt extrabesvär.

Egentligen så är det mesta det samma.. han kan få potatismos och du tar mer grönsaker och mer fet sås.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TjockaBerta
2015-04-01 10:55
#18

#8

Keso äter jag som den är till lunch tex. Går att krydda den om man vill.

Creme fraiche har jag i grytor, fisk eller fläsk tex. Det blir en simmig sås som inte behöver redas.

Som #17 säger så tycker jag också att det är samma mat bara det att du inte behöver ta av vissa tilllbehör. Jag har aldrig behövt laga två varianter av maten.

>>>Malum domesticum<<<

Sivlin
2015-04-01 22:18
#19

Det får bli så med vissa rätter Hur hanterade ni att inte äta bröd

Jag tycker det blir svårt att vara utanfuskar lite till frukost ibland)

Vad kan man krydda den med finns det någo maträtt till Keso?

Zepp
2015-04-01 22:31
#20

I början så hade jag Finn Crisp som jag lade drängmycket smör, ost och skinka på.. det räckte då med en macka.

På hotell så kan jag ta en (1) rostmacka med samma drängmycket smör, ost, skinka på, det lär bli gram kolhydrater hur som helst.

Jag är ingen bakperson så numera har jag inget som helst bröd hemma.. inte ens Oopsies eller fröbröd.

Oopsies lär visst vara alla LCHFares favorit?

Oopsies

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159

Är du en bakperson.. så finns det mer än tillräckligt!

http://mariannslchf.se/recept/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
starhawk
2015-04-02 08:20
#21

Jag kan inte nyttja LCHF-bröd, dom innehåller alltid massa fibrer och eftersom jag har IBS typ 1 (den hårda varianten) så tål jag inte för mycket fibrer. Men jag behöver en halv rostad brödskiva till frukosten, men den limpan bakar jag själv i bakmaskinen, då slipper man tillsatser typ "Extra fibrer" eller den där äckliga surdegen som numera finns i var och varannan limpa i butikerna. Jag förvarar limpan färdigskivad i frysen och brödrosten är inställd på läge fryst där den först tinar skivan därefter rostar den, mycket praktiskt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

TjockaBerta
2015-04-02 08:58
#22

Jag tycker inte om mjukt bröd så jag har mest ätit hårt bröd. Gör som Zepp och äter finn crisp någon gång fast oftare blir det ett smörgåsrån med tjockt pålägg

>>>Malum domesticum<<<

Sivlin
2015-04-03 20:15
#23

Zepp receptet på Oopsies  såg lovande ut Det ska jag testa att baka Tack😃

Zepp
2015-04-05 09:36
#24

Vem vet.. om du inte talar om vad det är, utan bara kallar det för bröd så kanske maken kan äta det oxå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sivlin
2015-04-05 14:05
#25

Det får han göra vilket han vill eller inte Måste komma till affären s å ag kan handla in igredienserna Då får han äta det här eller köpa eget. Baka något annat lchf bröd det tyckte han var gott

parsley
2015-04-08 18:36
#26

Keso-tips. Googla på Keso LCHF så hittar du recept. 

Det brukar fungera att googla på det man vill laga + LCHF  om man vill hitta recept, t ex lax LCHF, köttfärslimpa LCHF, tacos LCHF.

Halvdansken
2015-04-09 11:44
#27

Har provat oopsies, det smakar kall omelett. Hur man kan jämföra det med bröd vet jag inte. Så det blir nog svårt att lura mannen med det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Sivlin
2015-04-09 19:58
#28

Då är det ingen ide att jag bakar det Nej jag får försöka hitta något bra recept utan massa frö o grejer men gärna med mandelmjöl.

Honestyisdead
2015-04-10 16:57
#29

Jag tycker inte alls oopsies smakar omelett. Men inte heller bröd. Är väldigt gott att ha räksallad på :)

Upp till toppen
Annons: