Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3698 ggr
VildaVittra
2015-02-14 17:04

Tillaga lever utan att det smakar lever?

Jag måste pga brist börja äta mer av mat som innehåller vitaminet B12. Då jag är allergisk mot fisk samt skaldjur, så blir det mest lever som kommer få stå på menyn, problemet är att jag inte gillar lever. Kycklingleverragu kan gå ner, leverpastej kan jag äta om man har massa annat på som smakar starkt, men det kan ju behövas varieras mer än så. 

Har ni några bra tips på rätter där leversmaken döljs?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Saffran0Spice
2015-02-14 17:09
#1

Massor av lök, vitlök, svamp och morötter brukar fungera, samt peppar.
De tar inte bort smaken, men dämpar den =)

Zepp
2015-02-14 17:11
#2

Kycklinglever är som sagt rätt neutralt i smaken.

Jag gillar ioförsej lever ändå, men lagar mest till kycklinglever ändå.

Som regel steker jag de i smör och tillsätter lök och ibland champinioner.. blir det fler som skall dela måltiden tillsätter jag även bacon.

Och iomed att de andra promt måste ha något blodsockerhöjande till måltiden, typ potatis eller ris så stuvar jag det hela i grädde.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TjockaBerta
2015-02-14 17:30
#3

Jag brukar göra gryta som även leverhatare förvånat äter. Kryddor lök och senap i såsen bl a.

>>>Malum domesticum<<<

Zepp
2015-02-14 17:36
#4

Kycklingleverragu är svingott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Sabina]
2015-02-14 18:32
#5

Jag kommer ihåg att min hemkunskapslärare sa till oss (för en sisådär 100 år sen eller nåt 😎 ) att hon brukade lägga den råa skivade levern i filmjölk för att dra ut leversmaken. Hon tyckte inte om lever men åt den. Doc vet jag inte vad som händer med B12-vitaminet om man lägger levern i filmjölksbad innan.

 Som jag förstod det, använde hon sig inte av själva filmjölken.

Zepp
2015-02-15 15:29
#6

Nu vet jag inte vad de menar med leversmaken.. iomed att jag inte finner någon som helst problem med denna.. lever är gott helt enkelt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Åsa S
2015-02-15 15:50
#7

Leverbiffar fast man spär ut biffarna med vanlig köttfärs så leversmaken blir mild och äter med lingonsylt och potatismos. Så blev man ilurad lever som barn och det var en av mina favoriträtter men jag tyckte inte om stekt lever.

Fridaaaa
2015-02-15 15:51
#8

Jag gillar inte heller lever men leverpastej (vissa sorter) och leverbiffar går bra.
Levergryta går inte, hemsk smak så undrar med hur man kan få bort smaken 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2015-02-15 15:54
#9

Tackar för alla svar. Blanda ut köttfärsen lätt smart, det ska jag prova, jag äter ju köttfärs hyfsat ofta. 

Funderar på om man skulle kunna göra Yakitorispett på kycklinglever istället för kyckling. Och då ta en riktigt het yakitorisås, så kanske jag är mer upptagen med att det brinner i käften än att det smakar lever.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2015-02-15 16:30
#10

Krongla inte till det.. leveragu är nyttigt nog, likaså leverpastej!

Gillarr du inte leversmaken.. eller tanken på att det är inälvor så strunt i att tvinga dig till saker du inte gillar smaken/tanken på att äta!

Prexis som du redan är inne på så är lever nyttigt av flera skäl.. och gott för andra, så ät det du gillar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
2015-02-15 16:48
#11

#10 Så jag ska ge upp och leva med min brist? Ska man inte sträva efter att få i sig de näringsämnen man behöver på naturlig väg?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-02-15 17:11
#12

#5 I min gammelmormors gamla kokbok (som antagligen är sisådär 100 år, på riktigt) har dom liknande tips fast med mjölk.

l'm back

[Sabina]
2015-02-15 17:19
#13

#12 Intressant det där. Jag kan tro att det måste fungera på nåt sätt då det till och med står i en kokbok. 🙂

Annons:
Zepp
2015-02-15 17:27
#14

#11

Näe jag menar inte att du skall leva med din brist utan att inta det du har brist på genom att äta det du gillar oftare.. tex leverragu!

Oså till det fjärde, B12brist behöver inte alltid handla om brister i födan utan rätt ofta om IF, dvs Intrinsic Factor!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_factor

Som i sin tur kan handla om maghälsa och/eller genetiskt påbrå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
2015-02-15 18:13
#15

#14 Jag gillar ju inte ragu, jag skrev att den kan gå ner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2015-02-15 18:20
#16

Okej.. ta då leverpastej varje dag på din macka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TjockaBerta
2015-02-15 19:20
#17

Själv älskar jag en tunn skiva lever snabbt stekt på hög värme så den nästan blir knaprig på ytan. Servera med bacon, lök och äppel som hackas ihop och läggs ovanpå. Till det haricots verts som man stänker citron över. Glöm inte att krydda rejält med salt och vitpeppar. Det åt jag ofta förr när jag bodde ensam.

>>>Malum domesticum<<<

Fridaaaa
2015-02-15 19:40
#18

#10 Viss leverpastej är nyttig, men många innehåller t.ex socker. Och innehåller i regel inte så mycket lever (beroende på sort såklart).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2015-02-15 19:50
#19

Kika på innehållsförteckningen, det finns de med 50% lever och inte allt för mycket annat gojs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2015-02-15 20:03
#20

#19 Läs om vad jag skrev. Sa inte att det inte fanns,Skrev de flesta, stor skillnad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sindri
2015-02-15 21:45
#21

Jag förstår dig - gillar verkligen inte smaken på lever. Kycklinglever har dock en mild smak som jag gillar, gör kycklingleverpastej och fryser in i småburkar så att det alltid finns hemma.

Till 450 gram lever behövs 1 liten lök (gul/röd), ca 100 gram smör, 1 skvätt grädde, salt, vitpeppar, paprikapulver, ev. portvin/sherry
Hacka lök, skär lever i bitar, stek till levern är genomstekt. Lägg i matberedare med smör, grädde, kryddor och kör tills det är slätt. tillsätt ev. portvin.
Om man vill göra en festlig förrätt så vispar man lite grädde och blandar i och får då en kycklinglevermousse.

Ett annat tips är att göra en paté. En paté kan bli hur krånglig man vill, men när man väl lagat till den så har man mat flera dagar.
Blanda kycklinglever med någon färs (nöt/vilt/lamm). Första gången du gör den kan du ta lite lever, sedan öka på andelen lever. Om du t ex blandar i bitar av stekt bacon i smeten så minskar du leversmaken ännu mer. Min favvopaté just nu har massor med pistagenötter i sig. Om du googlar på paté+pistage så hittar du lite olika varianter.

Till det gör jag en cumberlandgelé, på vinbärsgelé, gelatin, apelsinskal- och saft samt portvin.

[Sabina]
2015-02-15 22:05
#22

#21 Ja, kycklingpaté kan till och med jag äta (som knappt inte kan äta leverpastej) med gelé och cornichoner är det mycket gott 🙂

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-02-15 23:09
#23

Kan man dölja leversmak….det tror jag inte 😃

Kanske ett alternativ på frukt/ grönsaker kan vara enklare att tycka om,? Nu hitta jag en engelsk sida men helt säker på att det går bra.

The best dietary sources of the B vitamins, especially B12, are:

  • animal products (meat, poultry)
  • yeast extracts (brewers' yeast, Marmite).

Other good sources include:

  • asparagus, broccoli, spinach, bananas, potatoes
  • dried apricots, dates and figs
  • milk, eggs, cheese, yoghurt
  • nuts and pulses
  • fish
  • brown rice, wheat germ, wholegrain cereals.

Dietary sources of vitamin B6 are similar to those for vitamin B12 and also include avocado, herring, salmon, sunflower seeds and walnuts.

Maria
2015-02-16 15:01
#24

Många lägger levern i mjölk för att få bort lever smak men det har jag aldrig provat.

En maträtt som jag gillar jättemycket är Lever Anglais. Det är lever med knaprig bacon och kapris. Det finns massor av recept på nätet.

Jag brukar däremot hälla på vispgrädde mot slutet så att det blir en sås.

Vad som är viktigt är att levern skärs i tunna skivor och det gör man bäst om den är halvfrusen.

Kaprisen och baconet tar bort en del leversmak men inte allt givetvis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
2015-03-06 17:16
#25

Lever e gött! 😛

Ännu göttigare blir det med bacon!😛

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: