Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 3049 ggr
DjurSlottet
1/19/15, 1:54 PM

Undersökning Hästkött?

Skulle du kunna äta hästkött?

Kommentera gärna varför eller varför inte

Annons:
Geru
1/19/15, 1:56 PM
#1

Jag har ätit hästkött, på den nu nedlagda restaurangen Minerva.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

DjurSlottet
1/19/15, 1:57 PM
#2

Själv tycker jag alla djur är lika värda kan man äta kor så kan man äta häst också!

[evilewa]
1/19/15, 1:59 PM
#3

Jag kan inte äta hästkött, lika lite som kanin, hund osv. Ser dessa djur som husdjur, vilket jag inte gör med kor eller grisar.

Bill&Bull
1/19/15, 2:02 PM
#4

Jag äter inte kött alls!

||My Love For Animals Is Immortal||

DjurSlottet
1/19/15, 2:10 PM
#5

#3
Själv har jag uppfödning av kaniner och har haft hundar hela livet.
Hundar är min stora passion, och jag kan omöjligt äta dem.

Hästar har ett bra liv och fullt liv, och slaktas när de inte längre kan finnas kvar och allt kött på hästen tycker du att det bara borde gå till spilo,?
Jag har själv ridit större delen av mitt liv, och jag tar ingens sida, men de flesta kor föds upp endast till slakt och får leva ett liv instängda medans hästar få leva ett fullt och lyckligt liv.

DjurSlottet
1/19/15, 2:13 PM
#6

Jag hade hellre velat äta köttet från ett djur som levt fridfullt och lyckligt än att äta kött från ett djur som endast föds upp för att sedan när denne är tillräckligt mogen gå till slakt.

Annons:
[evilewa]
1/19/15, 2:55 PM
#7

#5 jag ser hästar som min stora passion, vad är skillnaden? Vore absurt att äta en häst som man ridit eller skött!

fridaas
1/19/15, 8:14 PM
#8

Jag äter gärna häst, har 50kg i frysen som ska delas mellan oss och hunden. Däremot äter jag inte det så kallade hamburgerköttet som finns/fanns i butikerna som pålägg, det tycker jag inte om smaken på. Men egenkryddad grillad är mums!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
1/19/15, 9:20 PM
#9

Jag är vegetarian sedan 30 år, men åt innan. Sonen äter, är husmanskost där jag bor. Det är enda köttet jag tycker luktar gott.

TjockaBerta
1/19/15, 9:28 PM
#10

Jag äter gärna och har ätit häst förut . Bäst är om man får tag på hästfilé.

>>>Malum domesticum<<<

Scorpio97
1/19/15, 9:59 PM
#11

Har ätit hästkött och kan göra det igen. Har även gått på ridskola, och ser hästar som ett sorts husdjur. Jag skulle nog inte kunna äta ett djur jag själv fött upp/tagit hand om, men i övrigt skiljer jag inte på olika arter. Kan man äta gris eller ko, borde man lika gärna kunna äta en häst eller kanin. Tycker det är värre att låta köttet gå till spillo samtidigt som man föder upp djur enbart för att senare äta.


//Jessie

[WickedAlly]
1/20/15, 12:03 PM
#12

Jag äter inte häst, av den enkla anledning att jag inte tycker om smaken.

Cragan
1/20/15, 3:15 PM
#13

häst är gott men svårt att hitta här iaf

Annons:
Jazmin1e
1/20/15, 6:49 PM
#14

Skulle kunna äta vilket djur som helst i stort sett. Ser ingen skillnad egentligen. Fast sen  så äter jag knappt kött utan oftast vegetariskt eller veganskt. 😊

[Túrwen]
1/20/15, 7:44 PM
#15

Nej, enl. den kultur jag är uppfostrad i äter man inte häst och inte griskött.  Just nu har jag gått och blivit förtjust i bacon efter att ha provat det på fyllan(av misstag). Annars så är det fisk,fågel och vilt som gäller hela vägen!

Honestyisdead
1/21/15, 10:30 AM
#16

Har inga problem med det.

VästkustFia
1/22/15, 11:13 PM
#17

Har alltid tyckt om välrökt  hamburgerkött. Något annat av häst har jag inte provat men skulle inte ha något emot det.

Fridaaaa
1/23/15, 12:52 PM
#18

Nej äter inte medvetet hästkött.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DjurSlottet
1/23/15, 1:46 PM
#19

Tacksam för alla svar! :)

tlover
1/23/15, 3:31 PM
#20

Jag ser inget fel med att äta hästkött, kan man äta ko eller gris så kan man äta häst el kanin (Sen förstår jag att alla inte vill äta just sin egen häst tex. )

rovdjur (katt, hund, iller) är däremot väldigt klimatvidrigt att föda upp till kött så det skulle jag inte äta om inte det var svält.

l'm back

Annons:
VildaVittra
1/23/15, 4:07 PM
#21

#7 Vore det absurt för bonden att äta sitt eget nötkött eller fårkött också? Tro nu inte att alla bönder inte bryr sig lika mycket om sina djur som du bryr dig om din häst, för att orka med den livsstilen så är det viktigt att faktiskt gilla sina djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
1/24/15, 10:04 AM
#22

Äter inte häst, men har egentligen ett ganska ologiskt argument till varför och det är för att jag inte vill äta mina kompisar, men å andra sidan har jag kaniner och skulle - inte med lätthet kanske, för de är mina favoriter - kunna äta av det köttet.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Carrosh
1/24/15, 10:55 PM
#23

Åt hästkött i förrgår i påläggsform. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tessen
1/30/15, 8:25 PM
#24

Nej jag skulle inte kuna äta det. Dels ser jag hästar som sällskapsdjur och dels så äter jag inga stora mängder kött.
Det blir antingen fisk eller fågel til lunch/middag 1- 3 ggr i veckan(det blir fisk ca 90% av alla tillfällen) samt ägg vid frukost eller kvällsmat. Men ibland hamnar jag i perioder då jag helt får avsmak från allt animaliskt men min medfödda sjukdom gör att tarmarna inte absorberar all den näring som den ska och kroppen behöer då bindväven är defekt så jag försöker få i mig lite animaliskt protein även dom perioderna som t ex ett ägg eller lite makrill till frukost eller källmat, sen blir det uteslutande växtprotein vilket jag upplever att just min kopp iaf mår bättre av.

Men just hästar ser jag för mycket som sällskapsdjur precis som hundar och katter.

/T

Surpan
2/2/15, 12:19 PM
#25

Håller med #11. Jag kan äta alla djur även "husdjur", men inte de som jag ser som mina egna husdjur. 

Men varför skulle en häst vara mer värd än en ko? Eller en kanin vara värd mer än ett lamm?

/Surpan

[Sabina]
2/2/15, 1:52 PM
#26

Jag har inget problem med att äta hästkött förutom att jag inte tycker om smaken men inte pga att det är just häst.
Håller med #25 i att hästar i mina ögon inte är mer eller mindre värda än kor, grisar, kycklingar eller lamm.

Däremot är det viktigt för mig att djuret har haft ett gott liv, vilket även gäller för husdjuren förstås. Hjärtat blir större av mer kärlek till alla i vår omgivning ❤️

DjurSlottet
2/3/15, 12:36 PM
#27

#26 jag håller helt med dig!

Annons:
[miniskutt]
2/10/15, 9:33 PM
#28

Nej, för mig är häst ett husdjur, precis som att jag inte skulle kunna äta hund, katt eller kanin. Men det är ju bra att andra äter det, så inte köttet går till spillo.

[rumelle]
2/11/15, 5:56 AM
#29

Jag äter inte kött överhuvudtaget numera. Och jag vill minnas att jag inte var speciellt förtjust i hamburgerkött medan Gustafskorv var ganska ok.

Maria
2/14/15, 12:48 PM
#30

Klar att jag har ätit hästkött.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
2/15/15, 6:51 PM
#31

Hästkött är gott, har inga problem att äta det. Gott att äta kallskuret pålägg på macka t.ex!

/Christina

Sehvrin
3/11/15, 2:37 PM
#32

Nej, jag äter inte hästkött. Anledningen är att jag är fjantig och sentimental. Jag tycker egentligen inte att en hästs liv är värd mer än en kos eller gris. Rent logiskt vore det bra om fler började äta häst eftersom de ofta har ett bättre liv än kor och grisar, i alla fall i Sverige. Och jag har inget emot om andra äter (svenskt) hästkött.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

starhawk
3/11/15, 2:57 PM
#33

Kött som kött, för mig spelar det ingen roll om det kommer från ko, häst, svin eller struts.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Ria74
3/11/15, 3:04 PM
#34

Jag äter häst nån gång ibland.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
nypisnina
3/12/15, 2:15 PM
#35

För alla er som säger att ni inte kan äta hästkött för det känns som att man äter sitt husdjur - det snällaste ni kan göra är att äta hästens kött.
Jag hade troligen inte kunnat äta mina hästars kött, liksom, köra min sjuka häst till slakten och komma hem med flera paket kött.. Nä, det hade känts absurt men om jag inte tänker på vilken del av hästen jag äter eller vems häst det är så äter jag mer än gärna om jag får tag på det till ett någorlunda bra pris.

Det är såhär att i Sverige så har vi ingen stor marknad på hästkött - det märks ju tydligt i den här tråden tex.
Det gör att våra hästar får fraktas ut ur Sverige till andra delar av världen där det finns en marknad och utanför Sveriges gränser så gäller inte samma regler för transport så ibland får de stackars hästarna åka flera mil, i timmar utan vare sig vatten eller mat och får inga eller väldigt få chanser att komma ut och sträcka på benen.
Nu kanske inte det gäller våra ridhästar i den utsträckningen, när det är dags för min gamla häst på 28 år tex så kommer jag se till att han får dö hemma på gården.
Men för andra människor som har sina hästar till att tjäna pengar - det är en ful marknad många gånger.
Ta tex travhästar som exempel, en riktig slit och släng vara, de tävlar sönder dem, när hästarna har ont så döljer det smärtan med olika läkemedel för att få ut den sista kronan ur hästen. (ibland läkemedel som tom kan vara gifitgt för en människa som äter hästkött som har blivit behandlat, exempel som fenylbutazon -stavning? eller butta som det kallas.)
Jag har behandlat min gamla med detta läkemedel och fick påminna veterinären att skriva det i mitt pass, viktigt för mig så att han aldrig någonsin hamnar på en människas tallrik som kan bli sjuk av köttet.
Troligen finns det många som inte bryr sig om att fylla i passen, i synnerhet ägaren själv som förlorar pengar även efter hästens död om detta står i dess papper.
Om de kan tjäna pengar på sina hästar så ser de till att göra det, även när hästen är slut. På andra ställen i Europa så betalar dem mycket pengar för hästkött och hade jag velat tjäna pengar så hade jag hellre sålt min häst dit.
Så, pga att jag älskar hästar och vill deras bästa så äter jag hästkött.
Detta har framgått i program på tv ett antal gånger och det finns säkert en massa mer att läsa om det om man vill.
Så ät våra vänners kött och se till att hästarna slipper lida när de är förbrukade.

Anterrabae
3/13/15, 12:38 PM
#36

Jo jag äter Häst, när jag kommer över det. Bland det godaste köttet, om det varit en glad häst.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JoannaLi
3/23/15, 12:12 AM
#37

Jag har smakat det, men äter det inte längre. Helt enkelt eftersom att jag inte gillar smaken, samma sak med lamm. Jag skulle annars inte ha några problem med att äta det-

Gronstedt
3/27/15, 3:38 PM
#38

Jag har ätit hästkorv men aldrig hittat rent hästkött. Hittar jag det kommer jag definitivt att köpa det och fortsätta att köpa det om det visar sig gott. Hästkött från svenska hästar måste vara bland det mest etiska kött som finns, eftersom hästar här i landet i allmänhet är väl omskötta. Jag ser många gånger hellre att alla "överblivna" travare till exempel äts upp här hemma än att de fraktas långa vägar utomlands, levande eller döda.

Dessutom lär häst ha den egenskapen att även äldre djur som jobbat hårt är möra i köttet, så djuret kan leva ett helt långt liv som omhuldat husdjur innan det blir mat - kan det bli bättre? (Om nu detta stämmer i själva verkligheten, allt som folk "vet" gör som bekant inte det.)

Någon som vet var man kan köpa hästkött i Gbg-trakten, förresten?

Zepp
3/27/15, 5:52 PM
#39

Jag gillar inte smaken av hästkött.. däremot så har jag inget emot att äta det i princip.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
4/9/15, 10:27 AM
#40

Nej. Det är bara nåt jag fått med mig hemifrån. Min pappa jobbade med hästar när han var ung, så jag gissar att han resonerar att man inte äter sina arbetskamrater. Det har gått vidare till mig. Det är tabu att äta helt enkelt.

Wony
4/11/15, 3:00 PM
#41

Som barn hade jag svårt för det, men i vuxen ålder har jag ätit riktigt fint och gott hästkött. Det har en rätt speciell smak jämfört med t ex nötkött, men jag tycker att det är gott på sitt sätt. Har en helt annan syn på kött än som barn. Har inga problem med att äta kanin eller för den delen hund om jag måste.

Annons:
Sugar Mist
4/11/15, 3:44 PM
#42

Nej, vet inte varför riktigt. Gillar inte idén att äta husdjur, haft stoooora problem med kött hela mitt liv. Kunde inte äta lamm förrän för ett tag sedan, och kan fortfarande inte äta kanin. Kalv, gris, får, fågel och fisk går bra dock

-

VildaVittra
4/11/15, 4:01 PM
#43

#42 Kalv, gris, får, fågel och fisk är också husdjur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sugar Mist
4/11/15, 4:05 PM
#44

#43 Men herregud det fattar jag ju själv, men nu gäller det mina husdjurs arter och har pysslat en del med hästar och har för tillfället hund, katt, råtta och kanin och skulle inte äta något av det.

-

VildaVittra
4/11/15, 4:08 PM
#45

#44 Fast du skrev inte "mina husdjur" utan det allmänna "husdjur". Finns ingen anledning att vara så otrevlig som du just var.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sugar Mist
4/11/15, 4:33 PM
#46

#45 Men va, otrevlig? o.o
Ursäktar mig då för att jag missade ett ord i min orginalkommentar som orsakade missuppfattningar, och för att jag tydligen är otrevlig.

-

Anterrabae
4/11/15, 4:44 PM
#47

Läs med gott uppsåt tack, och tänk på tonen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

densomundrar
4/11/15, 6:41 PM
#48

Kan OH har ätit hästkött, ser inget fel med det trotts att jag är hästtjej. Skulle givetvis inte kunna äta de hästar jag känner, liksom andra djur jag känt före slakt, Det märkliga när jag satt och tänkte på detta är att hästar främst inte är ett matdjur på något sätt, men ändå tycker jag att det är ok att äta dom, fast jag skulle aldrig äta hund. Kanske för att det inte är våran kultur i Sverige? Jag vet inte, men en intressant reflektion över mina egna tankar och åsikter.

Annons:
Wezza
4/21/15, 1:37 PM
#49

Nej, det skulle jag inte.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

fruktgumman
4/22/15, 8:21 AM
#50

Ja jag äter hästkött

Nelley
4/22/15, 12:46 PM
#51

Nej jag äter inte någon alls.

tlover
4/22/15, 6:56 PM
#52

#51 Jag höll på att bli rädd, jag läste "jag äter inte något alls" 😮

l'm back

Nelley
4/22/15, 11:44 PM
#53

#52 Ja vem vet, kanske är ett spöke.👻

Farwuq
4/23/15, 6:35 AM
#54

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: