Annons:
Etikettmatprat
Läst 3152 ggr
Honestyisdead
12/29/14, 5:49 PM

Nyårsmiddag

Då är det snart nyårsafton. Hur ser er meny ut?

Annons:
Bjallstal
12/30/14, 3:01 PM
#1

Vi ska ha en trerätters där näst intill alla ingredienser är ekologiska, dessutom :) Toast på surdegsbröd med stekt svamp och parmesan Helstekt oxfilé, med ugnsbakade rotfrukter samt hemmagjord bearnaisesås och sallad. Chokladfondant med hemmagjord vaniljglass och hemmagjord maränger

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
12/30/14, 3:02 PM
#2

Marängerna är för att nyttja alla överblivna äggvitor från glassen ;)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Honestyisdead
12/30/14, 3:16 PM
#3

Här blir det toast med chili och vitlöksräkor till förrätt.

Oxfile, potatisgratäng, rödvinssås, beasås och sallad till huvudrätt

Gino till efterrätt.

Bjallstal
12/30/14, 3:40 PM
#4

Åh Gino är så gott!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Honestyisdead
12/30/14, 3:49 PM
#5

Blir första gången jag ska äta det :)

[TanatosNyx]
12/30/14, 5:51 PM
#6

Potatisgratäng, fläskfilé, smörstekta kantareller, gräddstuvad spetskål, rödvinssås till huvudrätt, och chokladpudding + vispgrädde till dessert. Gurkbål i glaset. Hoppar förrätt i år, blir så snabbt mätt som gravid.

Annons:
Fridaaaa
12/30/14, 5:53 PM
#7

Tror svärmor och hennes man skulle göra "inbakad" fläskfilé 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Torparmor
12/30/14, 9:09 PM
#8

Blir som vanligt Jansson, som vi bara äter på nyårsafton. Kanske blir det någon enkel efterrätt t ex hemgjord glass och färska bär. En trerätters brukar vi aldrig orka


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Åsa S
12/30/14, 9:10 PM
#9

Gratinerad hummer och pasta med räkor ska min man laga till nyårsmiddag medans jag sover en stund efter jobbet. Jag har redan gjort efterätten torta di limone

TjockaBerta
12/30/14, 9:19 PM
#10

Bakad potatis med olika röror och sallader. På landet håller vi det enkelt.

>>>Malum domesticum<<<

Intehärutandär
12/30/14, 10:32 PM
#11

Förrätt: Voul au went.

Varmrätt: Planka (fläskfilé/Quronfilé)

Efterrätt: Hemgjord glass och alkoholfri cider.

Scorpio97
12/30/14, 10:33 PM
#12

Vi tänker köra på tacos, sen chokladkaka med glass till efterrätt. Kanske inte direkt en traditionell nyårsmiddag, men vi kom inte på något annat. Första planen var oxfilé, men svensk är så himla dyr så det fick vara.


//Jessie

Honestyisdead
12/30/14, 10:59 PM
#13

#10 Det är så gott :)

Alla verkar äta gott imorgon :)

Annons:
Evelina!
12/31/14, 12:15 PM
#14

Jag kommer att äta räkor med vitlöksbröd och dricka Fanta med persikosmak till. Ska bli jättegott. Pojkvännen kör på hamburgare med tillbehör. Vi orkar inte engagera oss alltför mycket i matlagningen och inte kunde vi enas om att äta något lättlagat, så därför fick det bli så här.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

LinaK
12/31/14, 6:22 PM
#15

Blev enkelt idag då jag ska iväg till jobbet om några timmar. Kycklinggratäng innehållande: kyckling, purjolök, champinjoner, philadelphiaost med vitlök örter, grädde, sambal oelek och knaperstekt bacon. Mycket gott :) Till efterrätt blev det hallonsorbet och gubben åt glass med lakrits/chilismak. Gott nytt år alla! Hoppas era nyårsmenyer blev som ni tänkt er :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

TjockaBerta
12/31/14, 6:55 PM
#16

#15 Gott nytt år till dig också som jobbar i natt.

>>>Malum domesticum<<<

fridaas
1/1/15, 12:33 PM
#17

Förrätt: räkor med två sorters dippsåser, en med Creme fraiche och citron, den andra med Creme fraiche och sweet chili, rostat bröd till också. Varmrätt: helstekt marinerad nötytterlår, potatisgratäng, hemmagjord bearnaisesås, ugnsbakade tomater och picklad rödlök. Dessert: vaniljpannacotta med hallon och riven mörk choklad. Vitt vin till förrätten, rött till desserten, kaffe och ouzo till desserten. Sort på vinet har jag ingen aning om, men rödvinet var gott (jag gillar inte rött vin i vanliga fall).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Carrosh
1/1/15, 3:16 PM
#18

Vi fick plockmat. :) Rullar med lax och rullar med rostbiff, smördegssnittar med västerbottenost med hemgjord skagenröra och caviar på, mojitomarinerade fruktspett och lite annat smått och gott. En dipp med hjortronsylt till också. Supergod att doppa smördegssnittarna i.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Tilde]
1/6/15, 4:15 PM
#19

Vi serverade följande:

Förrätt: Baconlindad sparris samt en tomat & mozzarellasallad

Varmrätt: New york strip steak med klyftpotatis och rödvinsås

Efterrätt: Chokladmousse med tre sorters choklad (mörk, mjölk och vit)

Portie
1/6/15, 9:06 PM
#20

Vi fick middag som min pappa och hans blivande sambo serverade;

Förrätt: Pilgrimsmusslor med bacon och en kall sås med äpple, lite sallad till.

Varmrätt: Hjortstek med hasselbackspotatis med sås (kommer inte ihåg vad för sås) och rönnbärsgelé.

Efterrätt: Chokladfondant med glass.

Det var så gott allting, speciellt efterrätten. Men älskar choklad och den smakade verkligen riktig choklad, mm!

Annons:
Jazmin1e
1/7/15, 8:28 PM
#21

Vi gjorde en ganska enkel tvårätters då vi skulle iväg och träffa vänner.

Förrätt: Laxtoast med en röra på creme fraiche & rom, sen lite sallad till
Varmrätt: Lövbiffsrullader, potatisgratäng & en fetaost sallad 

Var supergott. 😍

Upp till toppen
Annons: