Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1420 ggr
fridarebecka
2014-12-22 13:07

Koka saft

Håller på att koka saft för första gången och jag kan väl erkänna direkt att jag gått lite på känn. Använde 4 liter vatten, 2 kg bär och ett par dl socker.

Hur många liter saft kan jag räkna med att få av det? 4 eller hur mycket mindre?
Hur länge kan en flaska med den här saften hålla?

Annons:
Åsa S
2014-12-23 08:42
#1

Den saften lär mögla rätt snabbt, socker är konserverande i saft och ett par dl låter för lite + gisses vad mycket vatten du använder, vill du ha färdigutspädd saft?. Man brukar koka bären utan socker ca 5dl vatten till 2kg bär. Sedan låter man bären rinna av i en silduk och mäter hur mycket saft man fått och sedan tar man ca 300-500g socker per liter avrunnen saft och kokar upp saften på nytt så sockret löses upp + man tar bort ev skum.

Vill du behålla saften du gjort en längre tid så föreslår jag att du förvarar den i frysen för annars måste du dricka upp den riktigt snabbt.

fridarebecka
2014-12-23 08:50
#2

Använde en saftmaja och slutade när jag fått ut 2 liter saft, då hade bären tappat färg och det kändes som att den bara skulle bli svagare och svagare. Anledningen till att jag använde så mycket vatten var för att det stod i bruksanvisningen till saftmajan att man skulle använda så mycket vatten oavsett mängden bär, lät konstigt men misstänker att det var för att en del ångas bort.

Saften blev både stark och söt, behöver blandas ungefär 30 saft-70 vatten.

Kan jag räkna med att den håller januari ut eller kortare?

fridarebecka
2014-12-23 08:54
#3

Hittade mitt dl-mått när saften redan var klar också, och mätt upp hur mycket socker jag hade i, ca 6-7 dl var det. Ber om ursäkt att jag var otydlig från början 🙂

Åsa S
2014-12-25 08:25
#4

Då var det ju hyfsat mycket socker i jag trodd du menade mera 1-2dl så januari t och ev. lite längre lär den hålla ifall den förvaras svalt.

Ria74
2014-12-28 15:43
#5

Det går annars bra att frysa saften så håller den :)

Tänk bara på att inte fylla upp flaskorna för mycket eftersom det expanderar när det fryser och då går flaskorna sönder och att använda plastflaskor och inte i glas.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Torparmor
2014-12-28 15:54
#6

Lägg gärna flaskorna ner så blir det större yta för saften att expandera när den fryser


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Upp till toppen
Annons: