Annons:
Etikettmatprat
Läst 2927 ggr
[0123]
2014-12-03 12:53

Koka potatis inte ens det kan jag

De blev ju råa i mitten :/

Inte ägg heller för den delen ja bara gick ifrån spisen en stund o tappa tiden bort totalt o trodde de höll på o bli överkokta så jag tog bort kastrullen o plocka ur ägget och knäckte skalet o skiten bara rann…useless

Annons:
Fridaaaa
2014-12-03 12:56
#1

Se till att potatisbitarna är ungefär lika stora. Annars blir vissa färdiga andra inte. Stora potatisar brukar jag dela i 2-4 delar beroende på hur stora de är och sedan koka. Känner med en gaffel/kniv om de är färdiga eller inte.

Ägg, beror på hur kokta du vill ha dem men jag brukar ha 8-9 min då jag vill ha hårdkokta. Ställ klocka, sedan ha dem i kallt vatten 5-10 min minst innan skalning, brukar fungera för mig 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alana82
2014-12-03 12:57
#2

potatissticka och äggkokare säger jag bara :D när jag började min matlagningskarriär lyckades jag bränna risvattnet så det är bara att öva så blir det bättre med tiden

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[0123]
2014-12-03 13:17
#3

#1 Sån intelligens ska jag också använda när jag kokar ett ägg efter jobbet sen när jag kommer hem…vid midnatt :P

#2 Potatissticka har jag ingen och ingen äggkokare heller med det skulle vara guldvärt :P

Inkanyezi
2014-12-03 13:26
#4

Man kan göra det lite enklare för sig både med ägg och potatis. Det finns en orsak till att den där lilla tidtagaren som kan ställas in att ringa efter en viss tid kallas "äggklocka".

Löskokta ägg, om man vill ha det, kan variera i tid, beroende på hur löst ägget ska bli. Sedan har äggets storlek också en viss betydelse, men för hårdkokta ägg betyder det inte så mycket. Små ägg blir hårdkokta på knappt tio minuter medan större ägg kan behöva elva minuter. Löskokt är kortare tider, mellan fem och sju minuter vanligen.

Potatis kan också variera, inte bara för storleken, men också vilken slags potatis det är. Färskpotatis kräver längre tid än samma storlek av gammal potatis, eftersom bindningarna i stärkelsen är olika. Men medelstora potatisar, gamla, behöver koka i tjugo minuter. Stora potatisar kan man lämpligen dela för att få samma tid. Små färskpotatisar kan också behöva tjugo minuter, medan mycket små kokas på en kvart.

Så kan man koka potatis i mikro också, allra helst i ångkokare, men det går att göra i en mugg också om man ska koka bara en potatis. Först snittar man den renskrubbade potatisen runt om, fyra snitt är lagom, några millimeter djupa.

Skalad potatis behöver inte snittas. Oskalad potatis som inte snittas exploderar i mikron.

Så tar man lite vatten i botten av koppen, inte mer än en centimeter. Ner med potatisen och in i mikron två och en halv minut - kokt potatis. I ångkokaren måste man lägga på tid om man tar flera potatisar. Vatten i botten, och tre potatisar tar fem minuter i mikro.

Det går att koka ägg i mikro också, men precis som potatisen exploderar ägget om man har skalet på… 

Det kan bli jobbigt att göra ren mikron sedan.

Tricket som är smidigast är att pochera ägget i ett glas. Då knäcker man ägget och häller ner innehållet i glaset, och så fyller man på med vatten. In i mikron tre minuter, och du har ett pocherat ägg. Plocka upp det med gaffel så vattnet rinner av.

Maria
2014-12-03 16:21
#5

Jag känner igen mig😉

När jag flyttade med min man när jag var 19 så minns jag första gången jag skulle koka potatis.

Jag hittade en jättestor och tänkte att den räcker till oss båda. Den kokade och kokade och jag kände med en sticka men den blev aldrig klar. Jag var tvungen att ringa mamma och hon frågade varför jag inte delat den?😃

Hade jag fått hjälpa till med mat när jag bodde hemma så kanske det hade gått bättre….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ria74
2014-12-03 16:44
#6

Du kan använda en tandsticka i trä eller en kniv för att känna på potatisen. Behövs ingen särskild potatissticka 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[0123]
2014-12-04 12:58
#7

#5 jag ville aldrig hjälpa till med maten hemma trots att morsan va på mig "du måste lära dig du måste lära dig" jag svara bara "neeej, det behövs inte jag klarar mig ändå det finns recept att föjla" men det går inge bra ändå, förutom pannkakor det kan jag göra ^^

Fridaaaa
2014-12-04 13:02
#8

#7 Se hade varit bra att lyssna på mamma där 😉
Jag rådfrågar fortfarande min mamma men är mer "svåra" saker eller saker jag aldrig gjort själv 🙂 Bra stöd!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[0123]
2014-12-04 13:14
#9

Då har du mer erfarenhet än jag då 😃

Men då kan väl du berätta hur man steker kyckling filé mina blev ju blev bara vita o sen brända…vad gjorde ja för fel då 🤔

Inkanyezi
2014-12-04 13:46
#10

Om du vill ha dem snyggt brynta, så får du lov att steka dem i smör.

Fridaaaa
2014-12-04 13:49
#11

#9 För hög värme förmodligen. Jag brukar dela flié i inte allt för stora bitar och steka i lite smör. Inte för hög värme.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TjockaBerta
2014-12-04 18:47
#12

#7

Problemet med att följa recept är just att man måste veta hur man ska göra. 

Det skulle vara som att ge mig ett mönster på en stickad tröja och säga att det är bara att följa mönstret när jag inte vet hur man gör maskor.

>>>Malum domesticum<<<

Leritza
2014-12-05 17:20
#13

Om det nu är en tröst så har du här en som kan laga mat trotts det blir potatis till 90% underkokta. Måste bli bättre på att kolla om dOm är färdiga och int ta för givet att 20 min ska räcka. Ägg har jag aldrig hemma om jag inte ska baka. Jag kan bara inte få dem bra. Sås är och sånt som jag tendenserar att allt som oftas inte häller lyckas med.

Annons:
Anders 50
2014-12-07 22:48
#14

#13 Du skrev ju att du kunde laga mat?  😃

Min potatis (vinterpotatis) kokas så här: Läggs i kallt vatten som precis täcker. När det kokat upp så ställer jag ner värmen så att det bara syns att vattnet rör sig i kastrullen (sjuder). Efter ca 25 min från start börjar jag känna med en sticka som ska gå lätt genom mitten på största potatisen, häller av vattnet noga och låter kastrullen stå en stund på låg värme med ett ark hushållspapper över istället för lock.

De får absolut inte stormkoka hela tiden, bara riktigt fasta sorter kan tåla det, men varför ödsla el när det går lika bra på låg värme ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jalking
2014-12-07 22:50
Leritza
2014-12-08 08:25
#16

#14 Allt ska man väl inte kunna lyckas med när det kommer till matlagning?  Dock kan man ju tycka det är konstigt att jag lyckas misslyckas med enkla basic saker men grytor, soppor, gratänger, steka saker och liknade det kan jag.

Att jag sen inte ens direkt gillar smaken av kokt potatis el kokta ägg så sällan jag får nån träning när det kommer till det

Intehärutandär
2014-12-08 16:57
#17

…men har man inte hemkunskap längre?

[0123]
2014-12-08 16:58
#18

 #17 vad är de för nåt? 😃

Fridaaaa
2014-12-08 18:20
#19

#17 Jodå visst har man det 🙂
Jag personligen tyckte att vi lärde inte oss så mycket på våra alltså just matmat, var mycket bakning och så främst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leritza
2014-12-08 18:33
#20

#17 när jag hade hemkunskap sa min lärare att hade hemkunskap enbart varit matlaging hade jag fått VG, de andra delarna drog dock ner mig. Likväl lärde jag mig aldrig att koka potatis el ägg där. Har inte ens minne av att vi gjorde det nångång under 2 år, men så var det 12 år sedan.

Annons:
Intehärutandär
2014-12-08 18:41
#21

#19 Jag vet ju e g e n t l i g e n att man har hemkunskap, har ju en son i 9:an. 😛

Blir mest förvånad, koka vatten är ju det första man lär sig - förutom hur man sätter på plattan förstås. 😉

min tid fick vi lära oss all baskunskap (koka, steka, baka, jäsa, skära/hacka osv), ekonomi/budget, att sköta hushållet (diska, tvätta, vika, skura osv), näringslära bas m.m. m.m. Har min bok kvar som jag använder till vissa recept ibland. Där står också sakerna vi lärde oss.

Fridaaaa
2014-12-08 18:47
#22

#21 Så mycket lärde inte vi oss. Tvätt var knappt någonting, mest bara symbolerna samt inte blanda rött med vitt typ (sortera färger alltså). Ekonomi/budget hade vi ingenting vad jag minns samma med "sköta hushållet". Diska gjorde efter vi lagat mat/bakat om vi inte till viss del satte in det i diskmaskinen 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anders 50
2014-12-08 19:43
#23

Men allvarligt. . . .  koka potatis. . . Är de hårda i mitten så koka dem längre. Ta tiden, och den gången de blir bra så vet du hur man gör. Likadant med ägg.

Övning ger färdighet! Och har man ett tidur så behövs det inte så många försök förrän man lyckas.

Koka är den enklare varianten av matlagning tycker jag.

Och te-vatten kan man ju koka upp och frysa in, så är det bara att ta upp ur frysen och värma upp när man behöver.  ;)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Carrosh
2014-12-08 21:03
#24

Vi fick mest baka och göra lite paj, typ.. På hemkunskapen då. Men det jag minns allra mest är när vi hade en vikarie som satt och berättade om allt man inte skulle göra, om hur hans inneboende hade misslyckats med sitt hembrända vin i badkaret, och hur han fick skära loss en bit i heltäckningsmattan för att kunna tvätta den, eller hur han lyckades sätta eld på ärtorna när han skulle koka ärtsoppa.. ^^ Någon ekonomi eller städning fick vi dock aldrig lära oss på vår hemkunskap, vad jag kan minnas.. det tog vår mattefröken upp dock..

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Dexterr
2014-12-09 11:12
#25

Köp en kökstermometer o använd till exempel när du ska steka kyckling/kött :). Jag ogillar att steka kycklingfileer då jag är rädd att de blir råa. Så jag steker dom lite så de får färg o sen får de bli klara i ugnen!

Portie
2014-12-10 01:26
#26

Man lär sig allteftersom! Och man ska inte vara rädd för att göra fel, har gjort många misstag men det gör inte mig något för då vet jag ju hur jag ska undvika att göra. Men koka potatis kan vara lite svårt faktiskt för ibland är det svårt att avgöra om dom är klara trots att man sticker och sticker..

Tror också att det gör väldigt mycket om man fått hjälpa till hemma, jag fick laga mat till familjen när jag var 14, 15. Mamma brukade säga vad hon hade tänkt för maträtt och så brukade jag laga till det när jag kom hem från skolan så att det var klart när hon och hennes sambo kom hem. Tyckte det var kul och gillade det ansvaret och jag lärde mig väldigt mycket. Har inte lärt mig alls mycket på hemkunskapen utan det mesta är självlärt. Brukar heller aldrig följa recept utan gör som jag känner lite och det blir väldigt bra ändå för det mesta. Så det är bara till att experimentera!

DesK
2014-12-10 11:07
#27

Detta är en jättebra tråd! Tack Jonas89 för att du tar upp detta ämne, det ger dig extra ✨ Ett litet tips angående detta med att känna om potatisen är färdigkokt är att känna med en gaffel, jag kan inte känna med en sån där tunn liten sticka, men med gaffel går det lätt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[0123]
2014-12-10 16:01
#28

# 27 😃 Varsågod! Och tack för sjärnorna :P

Jag använde visserligen en kniv som stack ner i potatisen men ja hade tydligen inte riktigt den fingertopp känslan som krävs ^^

Aristarcos
2014-12-13 09:06
#29

När det gäller ägg, så är äggkokaren min hjälp, blir fel om jag kokar på fri hand :)

Fungerar toppen !

oh-la
2014-12-13 11:54
#30

jag hade hemkunskap, men ska ändå säga att det tog ett tag innanj ag fick ordning på potatisten :P hemkunskap hade man på högstadiet, var i alla fall 5 år från det tills jag flyttade hemifrån. kan vara svårt att behålla tipsen från läraren under en timmes lektion i 5 år :P

det är okej om det blir tokigt i början. bara att göra om igen :)

ett tips som jag vill slå ett slag för, som jag vet att min sambo är expert på att göra. högsta graderna på en spis är till för att koka upp, bara! man kan använda högsta sprutt för att få vattnet att koka upp, men så fort det börjar koka ska graderna sänkas. vattnet är inte varmare för att det stormkokar, däremot förstör man saker, och det är mycket lättare att bränna vid i botten om man har höga temperaturer. koka upp, och så fort det börjar bubbla, sänk temperaturen så det bara småbubblar. 

ett annat tips, även om det är skittråkigt att stå och stirra på maten när man gör dem, men i början när man lär sig ska du absolut inte hålla på med andra saker samtidigt som du lagar mat. håll dig i köket och håll koll. 

koka en potatis mer än du kanske skulle ha till maten, känn på dem, tycker du att de känns färdiga? ta då upp en potatis, dela den på mitten och smaka hur den är i mitten. är den inte klar, låt resten kokalite till. då får du chansen att känna, testa och se om du hade rätt.

är potatisen olika stora är det svårt att koka alla färdiga samtidigt. har du olika stora potatisar, dela dem så dom är lika stora. 

och ägg, använd äggklocka eller timer på telefonen. sedan beror det på vilken spis man har, har märkt att det skiljer en del. hos mamma och pappa kan det vara 7-8 minuter för löskokta ägg, hos oss är det detsamma för hårdkokta. håller du koll på tiden och det blir fel vet du ju att du behöver mer eller mindre tid nästa gång :) börja med 6-8 minuter och se.

Intehärutandär
2014-12-17 18:29
#31

Om Du skalar och delar potatisen i fyra så går det fortare. 10-15 min minuter. Kolla med gaffel. Då kan du göra mos om Du vill också. 

Bara hälla av vatten, hälla över i bytta. I med en klick smör, lite mjölk, salt, vitpeppar och muskot och mosa (jag vispar med el-visp). I med mer krydda och mjölk till rätt konsistens. Kom i håg att använda mjölig potatis, 

Får Du mos över så kan Du;

  • Ha i ett ägg och göra duschess-mos. Dvs gratinera i ugn med fisk och sås t e x (fiskgratäng)

  • Ha i ett ägg, lök, morot, bacon, riven ost eller vad som önskas. Forma biffar, doppa i ströbröd och stek - potatisbullar. 

  • Blanda ner i pannkakssmet - potatisplätt.

[0123]
2014-12-17 23:47
#32

#31 Potatisplätt lät intressant o enkelt då pannakakssmet är en av de få saker jag kan XD

Carrosh
2014-12-17 23:52
#33

Riven potatis i ugnspannkaka är också väldigt gott! Det blir lite mer matigt och mättande. Lite knaperstekt bacon till och måltiden är komplett! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[0123]
2014-12-17 23:58
#34

#33 Ugnspannkaka det hade jag glömt bort! Tack för påminnelsen! :P

Fast är inte det samma smet som pannkakor?

Annons:
Carrosh
2014-12-18 00:02
#35

Brukar vara lite mer mjölk i ugnspannkakorna. Brukar köra på en 1-1-2 smet. Per 1 ägg är det 1 dl vetemjöl och 2 dl mjölk. Ungefär 1,5 ägg per person, brukar jag räkna. Så om du skulle göra på 3 ägg så blandar du med 6 dl mjölk och 3 dl vetemjöl. Glöm inte att ha en nypa salt i (den är lätt att glömma bort i pannkakssmeten).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: