Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 2301 ggr
Fridaaaa
11/30/14, 9:25 PM

Glutenfritt bröd

Någon här som brukar baka glutenfritt bröd?
Har själv testat några få sorter men får inte det att bli bra.

Länka/lägg gärna upp recept men inget med nötter/russin i som ni testat och tycker är bra 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Facie
11/30/14, 9:27 PM
#1

Jag tycker focacciabröd överlag brukar bli väldigt bra.. och sjukt otroligt goda!

Pretty wise //

Fridaaaa
11/30/14, 9:30 PM
#2

#1 Är inte glutenfritt. Inte de jag hittade. Och på alla recept går det inte bra att byta ut till glutenfritt mjöl tyvärr (blir inte alltid så bra)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
11/30/14, 9:32 PM
#3

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Fridaaaa
11/30/14, 9:34 PM
#4

#3 Ute efter med bröd så att säga eller ev frallor, är sådär förtjust i tekakor numera tyvärr men tack ändå! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
11/30/14, 9:39 PM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
11/30/14, 9:40 PM
#6

#5 Beställt en bok med glutenfritt bröd men inte kommit än tyvärr, dock inte den.
Tänkte mest om någon hade bakat något som de tyckte blev bra (eftersom jag själv testat vissa recept men inte lyckats så bra) 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Yllhilda]
11/30/14, 9:47 PM
#7

Min kille har en brödmaskin, så han följer bara instruktuionerna som kommer på mjölpåsen. Tricket säger han ligger i ordningen man lägger i ingredienserna. 

När jag bakar glutenfritt höftar jag alltid, men det blir ungefär såhär; Glutenfri jäst som löses i varmvatten och lämnas i 10 minuter - check. Mjöl och salt blandas i bunke - check. Gör hål i mjölet och blanda ner 2 ägg, hyfsat med olja och jästvattnet - check. Knåda och lämna att jäsa tills förvånande volum för glutenfritt bröd uppnåtts(OBS! För bra jäsning krävs att degen är kladdig) - check. Sen är det bara att vara flink i fingrarna så att det varken blir för torrt eller kladdigt när man vill knåda och forma den. Sen beror gräddningen på. När jag gjorde hamburgerbröd tog det ca 15-20 minuter på 185 grader, men det kan nog variera.

Enligt min erfarenhet krävs mer vatten än för deg med gluten, och därmed längre gräddning för att få ut den överflödiga vätskan.

[Túrwen]
1/4/15, 2:42 PM
#8

http://www.friendsofadam.se/mjukt-brod/glutenfria-grova-frallor-4-st.html

Detta bröd är fantastiskt, jag har inga särskilda mått för hur det bakas. Tror tyvärr att man måste köpa deras bakbok eller eventuellt att man får experimentera fram ett resultat. Blir som en grov form av scone :)

DesK
1/4/15, 5:24 PM
#9

Frida, kika inne på Matbröd, där finns en del glutenfria recept och de är testade av flera medlemmar 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Fridaaaa
1/4/15, 5:25 PM
#10

#9 Tack för tipset ska kolla där 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: