Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1114 ggr
kigon
2014-10-18 22:51

Snabba, billiga recept?

Någon som kan ge tips på snabba recept man bara kan röra ihop på kanske max 5-10 min? 

vet att det är ett populärt svar, men undviker ägg i de flesta former! Stekt, kokt, pocherat, omelett, etc etc, min mage kör ihop sig totalt och jag mår illa när jag äter det (kanske lite ironiskt med gamla Sarah som min ikon 😂)… Funkar bra när det är "gömt" som i carbonara.

Kött undviker jag helst också, samt pasta.

Helt ok med mycket grönsaker! Jag älskar broccoli, blomkål, vitkål, gurka, paprika, etc etc. Just nu brukar jag bara steka ihop grönsakerna med lite krydda eller köra på pasta, men vill gärna ha lite variation i det.
Jag har varit på recept jakt länge nu och hittat många bra middagar men har fortfarande inte hittat något jag bara kan "slänga" ihop och äta när jag inte orkar stå och laga mat…

Eller jo, men halloumi med kantareller kostar skjortan 🥳

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Gladasvampen
2014-10-18 23:23
#1

När jag var lat slängde jag ihop en snabb röra som jag kunde ha på mackan. Typ curry och kycklingröra eller mina favorit, krämig coleslaw :)

Garm
2014-10-19 12:15
#2

När jag är lat brukar jag göra en röra med tonfisk, räkor och finhackad rödlök och paprika. Blanda med valfri mängd crème fraîche. Kanske lite kryddor som chili eller något.

VildaVittra
2014-10-19 15:46
#3

Jag gör soppa när jag inte orkar laga mat. Man ser bara till att stoppa rester i frysen, som färdigkokta bönor, hackat kött, grönsaker osv. Då är det bara att koka upp en buljong med en kryddnejlika och ett lagerblad och stoppa i det frysta man vill ha. När det kokat klart kan man ha i en klick tomatpuré om man så önskar och smakar av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Madde_Warrior
2014-10-20 09:05
#4

Jag skulle ha köpt färdig-stekt kyckling och så hade jag ugnsbakat goa grönsaker till (zucchini, paprika, rödlök elle va du nu tycker om blanda de med olja flingsalt och färsk timjan) och tzatziki till :D

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Clariiz
2014-10-22 12:40
#5

Koka broccoli och lite spenat, i med salt, peppar, buljongtärning och någon dl matlagningsgrädde så har du en otroligt billig, snabb, nyttig och smal måltid :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Martin
2014-11-13 13:47
#6

Som alternativ till stekta grönsaker tipsar jag om att woka, blir annan (godare krispigare konsistens). T.ex. broccoli, blomkål, vitkål, morötter, squash.

Vi brukar ha kött,, fisk eller kyckling till i olika former men det går såklart att hitta alternativ som passar bättre om man inte vill ha de sakerna.

mvh Martin

Annons:
Cindy S
2014-11-16 21:26
#7

Creme fraiche, hackad rödlök, lite citronpeppar/saft, fryst dill och tonfisk i vatten(som du häller av förstås), kanske tomat. Jättegott till rösti(vilket tar 10 min till förstås), men säkert onyttigt. Pannkakor av banan och ägg.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

kigon
2014-11-16 22:12
#8

Tack för tipsen alla!

Imorgon blir det en snabbvariation av vegetarisk chow mein med bara paprika/böngroddar/vitkål som grönsaksblandining, kanske inte det mest intressanta men snabbt går det 😉 Har levt på stekta halloumi-skivor i veckor nu så dags att försöka mixa upp det lite! Ska testa några av era förslag 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Upp till toppen
Annons: