Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2652 ggr
Sindri
2014-09-28 12:35

Baka rotfrukter långsamt i ugn?

Nån som provat? Jag måste åka iväg vid fem och kommer tillbaka vid ½8 och då skall de nästan vara klara. Sen kan jag bränna på lite med varmluften medan jag värmer grytan.

Förslag på ugnstemp som håller rotfrukterna fräscha och färdiglagade  i 2½ timme?

Annons:
Maria
2014-09-28 19:54
#1

Oj då, personligen skulle jag aldrig gå hemifrån med mat i ugnen. Det är jag alldeles för feg för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2014-09-28 21:21
#2

Körde 125 grader - efter 3 timmar var de perfekta, behövde inte bränna på med varmluft.

Klart - det hade inte varit kul om jag krockat på vägen och inte kommit hem igen - men det hade väl varit en baggis i sammanhanget…..

Maria
2014-09-28 21:34
#3

#2 Kanske inte för grannarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2014-09-29 00:21
#4

Men hallå….125 grader!

[TanatosNyx]
2014-09-30 14:29
#5

#4 Förr eller senare ta vätskan slut i maten = kan börja brinna. Vet du vilken temperatur som krävs då? Och nej, försäkringar täcker inte såna dumheter. Så hallå på dig själv. Tänk på de som kan dö för din dumhet. Det är just det där tänket som kan sluta så illa. 

Då har vi inte ens tagit upp vad som kan ske om t.ex. ett el-fel dyker upp.

Olika sorters fett har dessutom lätt för att börja brinna. Stänk i ugnen är inget man bör bortse ifrån.

DesK
2014-10-01 11:19
#6

Att långsamsteka eller baka i ugn är trevligt och blir ofta bra, men att lämna ugnen utan uppsikt under tiden är ren och skär dumhet. Det finns för många risker med det, precis som #5 påpekar. Utöver det så kan olja eller smör lätt självantända och 125 grader ju mycket.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Zepp
2014-10-05 13:33
#7

Alldrig, alldrig lämna något på spisen i ugnen utan att man är hemma!

Det man kan göra vid långkok är att stänga av plattan och svepa in grytan i handukar.. då lagar maten sig nästan själv.

Borde funka nästan lika bra med stängd ugn?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TanatosNyx]
2014-10-05 13:57
#8

Absolut Zepp, eftervärme är väldigt effektivt. Tyvärr är vi dåliga på att nyttja denna energisparande resurs.

Maria
2014-10-05 13:59
#9

#7 Just det. Där har du en poäng. Inget är så bra som att ta tillvara på eftervärmen men då gäller det att inte öppna i onödan😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2014-10-06 00:47
#10

Men ojdå, här fick man på pälsen. Tänkvärt ändå att se hur tankar kan bära hän med lite fantasi. Innan man kritiserar någon kanske man ska ta och försäkra sig om att det är som man tror, eller fått för sig….

Jag skrev aldrig att huset skulle vara tomt för att jag var borta. Det enda som framgår är ju att det är jag som är ansvarig och planerar för att maten blir klar i tid.  Att bli kallad oansvarig och dum och nästan orsaka sin grannars (som bor rätt långt från min spis) död känns lite magstarkt. Nåt att tänka på kanske?

[TanatosNyx]
2014-10-06 08:10
#11

Var glad att vi oroar oss och uppmärksammar att olyckor kan ske, det betyder trots allt att vi bryr oss. Även om du kanske har någon annan hemma så framgår inte detta. Någon ung kanske läser denna tråd och tar efter t.ex. Det finns flera perspektiv till att vi svarar som vi gör, även om tråden ursprungligen är din.

Carrosh
2014-10-06 12:03
#12

Skulle aldrig våga gå hemifrån med ugn eller spis på! Jag hade istället förberett och tillagat så det var färdigt innan jag åkte hemifrån, och sedan värmt upp i ugn (med folie) på högre temperatur när jag kom hem, ifall jag hade bråttom. Aldrig, aldrig skulle jag våga ha ugn igång utan att vara hemma!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: