Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 4061 ggr
VildaVittra
9/16/14, 1:03 AM

Favoritris?

Vilken rissort/märke är din absoluta favorit rent smakmässigt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tarotstollan
9/16/14, 1:09 AM
#1

Jag köper oftast Icas Basmatris. Har köpt fullkornsris en gång och aldrig mer! Det var som att tugga på gummi och dessutom höll jag på att bita av en tand på en sten som var med i riset som jag inte såg när jag sköljde det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sabina]
9/16/14, 1:12 AM
#2

1. Basmatiris från Coop som smakar som äkta indiskt ris med stor arom

2. Uncle bens långkorninga ris. Det är lätt att koka och få bra resultat, smakar bra men neutralt och passar till många olika sorters matlagning

VildaVittra
9/16/14, 1:25 AM
#3

Fullkornsriset håller jag helt och fullt med om att det inte är gott, däremot är vildris gudomligt och fiberrikt. 

Roligt att ni håller med mig om basmati, men funderar på att köpa någon annan sort denna gång (även om jag kommer överlåta just märkesvalet till den tjejen som ska handla riset åt mig då hon är av arabiskt ursprung och kan det där bättre än jag).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
9/16/14, 1:33 AM
#4

#3 Jag håller med, vildris är gudomligt gott. Jag åt det mycket när jag bodde hemma, det var en sort med långa korn som hade både brunare och vita korn med god smak. Jag har faktiskt aldrig köpt det själv. Vart köper du ditt vildris?

VildaVittra
9/16/14, 1:37 AM
#5

#4 Det var ett tag sedan, men det var på konsum (ja, jag vet att det heter coop numera, men jag är en gammal hund).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
9/16/14, 1:43 AM
#6

Tjoho, med lite efterforskningar så var det märket kung markatta det var på vildriset. http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/vildris-250g-537/

Coop har märket i sitt sortiment så det är bara att be dom ta in vildris (om någon vill köpa).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Sabina]
9/16/14, 1:43 AM
#7

Åhh, tack för svar 🙂, då ska jag gå dit någon dag och leta. Jag är alltid så stressad att jag glömmer att titta efter sådana saker man inte handlar så ofta och kommer bara hem med "det gamla vanliga"

Konsum- ja,  haha då är jag visst också en gammal hund. Sade det tre gånger igår kväll och blev kallad för gammal kärring av sambon 😃 (han är nästan 10 äldre 😉 )

Tarotstollan
9/16/14, 1:46 AM
#8

Kan man köpa vildris på Ica? Är det lika gott tror ni?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

VildaVittra
9/16/14, 1:52 AM
#9

#8 Det spelar nog ingen roll vilket märke det är, då det är en grässort. Så har ica ett sånt märke i sitt sortiment, så kommer det funka utmärkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tarotstollan
9/16/14, 1:54 AM
#10

Då skall jag testa det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Grace2009
9/16/14, 10:21 AM
#11

Ska riset serveras för sig (inte blandas med någon gryta eller stark sås) föredrar jag sushiris faktiskt. Tycker det har en väldigt ren och len smak. Men det kräver lite mer förberedelser från min sida. Har jag sås eller gryta till använder jag ica basics jasminris, billigt och gott. Jasminris tvättar jag bara innan jag kokar det så det går fort! Sushiriset ska tvättas, poleras, vila i en sil och sedan i vatten innan kokning = tar en stund att göra, men värt det.

TjockaBerta
9/16/14, 12:24 PM
#12

Jag tycker att råriset är godast. Det  är lite knaprigt. Nu får jag ge med mig då de andra inte tycker om det så vi köper oftast ICAs ris. 

Jasminris smakar parfym så det står jag inte ut med. Basmati har jag inte provat. Kokade risotto för första gången för ett tag sen så  nu har jag en sån kartong stående i skåpet också. Det var mycket skrik för lite ull.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
9/16/14, 12:53 PM
#13

Det beror alldeles på vad som ska tillagas tycker jag.

Basmatiris är väldigt gott och även vildris.

Jag gillar Uncle Ben som har ett paket med blandat vitt ris och vildris.

Råris är också gott och avorioris om jag ska göra risotto.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[TanatosNyx]
9/16/14, 1:58 PM
#14

Absoluta favoriten här är Änglamarks råris. Men oftast har vi Icas fullkornsris hemma. Hemlisen ligger i en skvätt extra vatten och koka lite till! Annars blir det päckel. 😃

Endezeichen
9/17/14, 10:24 AM
#15

1. Svart ris 2. Basmatiris (Uncle Bens) 3. Rött ris 4. Jasminris (Uncle Bens) Tyvärr innehåller de ljusa varianterna snabba kolhydrater och mycket lite näring så det får oftast antingen bli rött ris eller svart ris om jag får välja mellan ris. Har provat vildrismix någon gång men tror att vildriset behöver längre koktid än det vita riset då det vita riset blev bra men vildriset segt, hårt och tuggigt. Har inte funnit något fabrikat av 100% vildris ännu.

Intehärutandär
9/17/14, 5:44 PM
#16

Jag köper basmati på Lidl. Tål inte matris eller andra med skal på pga ibs. Köpte icas basmati förra månaden, men slängde det för det kokade ojämnt o blev delvis aldrig klart.

Maria
9/17/14, 7:23 PM
#17

#16 Jag har en riskokare som jag använder till allt jasminris eller basmatiris och det blir perfekt varje gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
9/17/14, 7:38 PM
#18

#15 Men är inte Kung Markattas 100 % vildris?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Endezeichen
9/18/14, 6:47 AM
#19

#18 Vildrismixen jag smakade på var såklart inte Kung Markattas. Jag har letat i både affärer och på hälsokosten men i min stad verkar inte 100% vildris som i Kung Markattas finnas.

VildaVittra
9/18/14, 2:41 PM
#20

#19 Det är ju bara att be din mataffär att ta in det om de har det märket i sortimentet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Scorpio97
9/19/14, 3:48 PM
#21

Föredrar faktiskt fullkornsris, tycker om konsistensen på det. Inte lika mjukt som vanligt vitt ris eller jasminris (jag har bara provat dom tre). Smakar lite mer också. Både mamma och syrran ratar det totalt, haha.


//Jessie

Tant Grön
10/3/14, 1:35 PM
#22

Basmatiris är godast. I stället för fullkornsris använder jag hellre svenskt matkorn.

Evelina!
10/13/14, 8:49 PM
#23

Om jag ska äta asiatiskt vill jag ha basmatiris, ska jag äta husmanskost (typ korv stroganoff) vill jag ha långkornigt, helst Uncle Ben's.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Skorpion76
10/19/14, 8:33 AM
#24

Mitt favoritris är faktiskt jasminris, men det kanske redan har nämnts här!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Krobb
10/22/14, 9:43 PM
#25

Uncle Ben's Basmatiris och Risentas Avorioris.

Miniland
10/22/14, 10:46 PM
#26

Coops Basmatiris. Använder riskokare och blir perfekt :)

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Gasoline
10/26/14, 7:41 PM
#27

Jag tycker bäst om Jasminris men brukar även köpa hem basmatiris. 
Skulle dock gärna vilja prova andra sorter, men det kommer nog sinom tid, det finns så många olika ingredienser och tillagningssätt som jag försöker att introducera och testa i min matlagning. 😃

Annons:
Fridaaaa
11/4/14, 10:07 PM
#28

Köper ett ekologiskt ris på Willys minns tyvärr inte märket.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Apelsinpajen]
11/6/14, 1:16 PM
#29

Uncle Ben's Boil-in-Bag Vildrismix, det är även det ända riset jag äter. :)

fridarebecka
12/14/14, 9:28 PM
#30

Vilken sorts råris som helst, tycker det är godast när det är lite tuggmotstånd 🙂

Upp till toppen
Annons: