Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 4735 ggr
[Ztevo]
9/13/14, 4:00 PM

Falukorv variationer

Tröttnat på stekta skivor.

Hur kan man variera falukorv?

Annons:
tlover
9/13/14, 4:00 PM
#1

klassikern är ju korvstroganof

l'm back

Cindy S
9/13/14, 4:03 PM
#2

Ha ost på och stek i ugnen. Jag tycker det smakar pyton men föräldrarna älskar det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Ztevo]
9/13/14, 4:03 PM
#3

Tack! Jag får googla på den.

[Ztevo]
9/13/14, 4:05 PM
#4

#2 Ja, ost o senap på falu har jag gjort för länge sedan. Det var gott!

Ria74
9/13/14, 4:07 PM
#5

Koka falukorven och ha morotsstuvning till. 

Koka falukorv, koka potatis och ha persiljesås till.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Ztevo]
9/13/14, 4:19 PM
#6

#5 Jag har inte tänkt på att man kan koka falukorv. 👍Blev otroligt sugen på morotsstuvning och känner att det skulle passa perfekt till både kokt och stekt falu. Har man creme fraiche i stuvningen?

(Ska googla persiljesås.)

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
9/13/14, 4:20 PM
#7

Ungstekt falukorv

Du skär som djupa skåror ( ej igenom) och mellan skivorna stoppar du ner en tomatskiva, lite ost och en klick senap å in i ugn. Gott med att servera med potatismos.

Eller korvgryta

Falukorv, potatis, lök, morötter eller annan rotfrukt du gillar. Vatten, buljong och en klick fransk senap. Salt och peppar efter tycke och smak.

[Ztevo]
9/13/14, 4:24 PM
#8

#7 Tack!

 Dragspelskorv. 🙂

Ria74
9/13/14, 4:28 PM
#9

#6 Jag har inte creame fraiche i morotsstuvning, men det finns säkert recept där man har det. 

Jag gör en vanlig vit stuvning på mjölk, smör och mjölk och en skvätt grädde i för smaken, krydda med salt och peppar. Sen lägger jag i färdigkokta morötter.

Persiljesås är en vanlig vit sås med persilja i.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
9/13/14, 4:38 PM
#10

Mamma brukade göra en soppa som hade falukorv i sig, jag tror det var en vanlig rotsakssoppa fast med falukorv också.

Andra saker man kan fylla den ungsstekta falukorven med är tex röd el gul lök, torkade plommon m.m.

l'm back

TjockaBerta
9/13/14, 4:49 PM
#11

Förr gjorde jag ofta "ekonomichili" med korv istället för köttfärs.

>>>Malum domesticum<<<

CelsiusT
9/13/14, 6:27 PM
#12

Makaronipudding med falukorvsbitar i. 

Eller gryta, går ju variera in i det oändliga.

Här hemma är favoriten korvstroganoff med ris.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Ztevo]
9/13/14, 6:33 PM
#13

#11 Chilisalsasås till falu låter intressant.

#12 Det var längesedan jag åt makaronipudding.

Fler rätter jag kommer att googla.

Tack! Ni är så generösa!

Annons:
TjockaBerta
9/13/14, 7:15 PM
#14

#13 Jag menade chili con carne fast med korv. Har även hackat ner vidriga grillkorvar någon gång för att de skulle gå åt

>>>Malum domesticum<<<

[Ztevo]
9/13/14, 7:17 PM
#15

Jag kan inte låta bli…

Hur gör man blommig falukorv?

tlover
9/13/14, 7:49 PM
#16

#15 Man tar en kakform formad som en blomma, skär skivor av falukorven, använder kakoformen och steker. För att få annan färg kan man färga i efterhand med ketchup 😃

l'm back

[Ztevo]
9/13/14, 7:55 PM
#17

#16 Det tipset är värt en blombukett.

(Jag strävar efter att skicka en blombukett. Jag har tyvärr tidigare skickat alldeles för möe blomster.)

Endezeichen
9/15/14, 8:52 AM
#18

http://www.hungrig.nu/?p=20615 - fast kanske med falukorv istället? Man kanske kan krydda upp falukorven eller lite på gratängen? Curry med falukorv och ev. grönkål eller spenat? Korvgryta med pepparrot och dill? Använd den istället för skinka i en skinkgryta med gröna bönor? Kålsoppa med falukorv?

Honestyisdead
9/15/14, 6:28 PM
#19

Olika pastasåser, grytor, soppor,  lasagne, wok

Cindy S
9/15/14, 6:41 PM
#20

Amerikanskt mac n' cheese med lite falukorv på sidan av? Men då antar jag att man steker den.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
VildaVittra
9/16/14, 1:17 AM
#21

Jag har faktiskt grillat falukorv, det blev en intressant smakbrytning. Annars är det gott att glacea den med chutney. Denna använder jag (konstigt nog då det är mitt recept 😎)

http://www.kokaihop.se/recept/kryddig-appelchutney

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tarotstollan
9/16/14, 1:21 AM
#22

Jag älskar falukorv och allt spännande man kan göra med den!
Falukorv i ugn med ost/senap eller äpple/senap emellan skivorna och ibland tömmer jag en burk med krossad tomat och en burk majs runt korven och naturligtvis senap/ketchup/ost uppepå korven. Jag har alltid ost uppepå korven, det hindrar att den blir bränd och dessutom är det så gott med krispig och smält ost!🙂
Om jag använder krossade tomater/majs runt omkring korven blir det ju lite blötare förstås, sparar man till nästa dag kan man behöva hälla på lite vatten på tomatkrosset och röra om då det torkar efter att stått i kylskåpet över natten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
9/16/14, 7:59 AM
#23

Mannerström har i sin bok "Husmanskonst" ett jättegott recept på vanlig ugnsstekt falukorv.

Den vilar på en bädd av purjolök och grädde och har massor av gott på toppen som körsbärstomater och saltgurka i stavar bl.a.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
9/16/14, 11:38 PM
#24

#23. Låter jättegott, det måste jag testa någon gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Hennah
9/17/14, 1:36 AM
#25

Panera o stek/fritera nuggets - servera med ketchup att dippa i. Ett vuxnare alternativ - strimla i långa strimlor, panera o stek/fritera - serveras med ketchup eller dip tex honung/senap eller Buffalodip (blåmögelostdip och hot sauce) som tilltugg till en kall öl! En nyttigare variant kan vara att ha i knaperstekta falutärningar i woker, istället för fläsk i fläskpannkaka eller steka tjocka skivor o servera som hamburgare.

Intehärutandär
9/17/14, 5:41 PM
#26

Vår favorit är kokt potatis, kokt falukorv (kokt sojakorv för mig) o stark pepparrot. Jag äter Falugryta nu då rotsaker är billigt. Koka potatis, kålrot, palsternacka, morot, purjo, vitkål i vatten med buljong. I med korv o purjo sist. Ev kan man ha i krossade tomater om man vill. Serveras i soppskål med en klick senap.

jossa5
9/20/14, 11:00 AM
#27

#26 Ååh, va mycket du har i!

Vi brukar göra en variant med kålrot, potatis och morot bara, och givetvis falukorv. Men kanske ska prova ha i både palsternacka, purjo och vitkål i nu när det är billigt med rotfrukter! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Intehärutandär
9/20/14, 4:17 PM
#28

#27 Då är det ingen Falugryta heller. ;-) Du kan ha i grönsaksbuljong om Du vill ha lite extra smak. Och persilja.

TjockaBerta
9/20/14, 4:39 PM
#29

Häll två burkar vita bönor i en liten långpanna. Skiva korven och stick ner skivorna i bönorna. Lägg ost ovan på och gratinera i ugnen.

>>>Malum domesticum<<<

jossa5
9/20/14, 6:53 PM
#30

#28 Haha, näe, vi kallar den rätt å slätt korvgryta! xD

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Ztevo]
9/20/14, 9:22 PM
#31

Ni är fantastiska! Tack!

Tarotstollan
9/21/14, 1:02 AM
#32

Å, vad många härliga och (goda) recept ni har. Det skall bli kul att testa fram i höst och vinter!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Martin
9/24/14, 10:30 PM
#33

Falukorv i stavar och sallad ihop med slantade olika starka korvar och "dagens" grönsaker. Ibland steks gårdagens kokta potatis upp också som utfyllnad i salladen.

mvh Martin

Carrosh
10/6/14, 12:06 PM
#34

Skiva falukorv, varva korvskivor med lök, paprika och/eller svamp, och emellan lagrena lite kryddor (förslagsvis nymalen svartpeppar/telicherry pepper), örter och bbq-sås. På med grädde och ost och låt stå i ugnen på ca 175-200 grader i 20-25 minuter. Servera med ris.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: