Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 2440 ggr
[Ztevo]
2014-08-06 20:34

Välja kräftor?

Vilka kräftor är bäst?

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-06 20:42
#1

Jag föredrar havskräftor - smakar mer ^^

Arthedain85
2014-08-06 20:46
#2

Nyfiskade signalkräftor ifrån den lokala ån tycker jag smakar bäst :)

Maria
2014-08-07 14:43
#3

Finns inget som slår havskräftor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2014-08-07 19:51
#4

Vi åt burfångade kräftor från kina igår. Riktigt goda.

Annars älskar jag havskräftor eller färska kräftor.  Tyvärr är det väldigt dyrt.

Sindri
2014-08-10 13:23
#5

Jag hittade ett test på nätet av årets kräftor. De som vann där var Ullmos kinesiska 16-20 st, köpta på Coop för 79:-. Köpte dem, men måste säga att de var en besvikelse. Förr åt man alltid turkiska (om man inte hade tur och blev bjuden på svenska…), jag tycker de smakade väldigt annorlunda än de kinesiska.  Hoppas buljongen som jag kokade på en del skal blir bättre…….

Hoppas fler här har testat och kan tipsa.

[Ztevo]
2014-08-13 06:41
#6

Tack för svaren. Hur stor vikt bör man lägga på Kinas problem med föroreningar, vid val av kräftor?

http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/kinas-vatten-hart-drabbat-av-fororeningar/

Annons:
Sindri
2014-08-13 08:39
#7

Ja, du. Jag måste tyvärr säga att efter de livsmedelsskandaler och andra skandaler jag läst om i Kina så litar jag inte ett dugg på vad de än säger. Kommer inte mer att köpa någon mat från Kina.
Jag betalar hellre mer för kräftor och äter lite färre. Nu har jag köpt turkiska pastöriserade (alltså inte frysta) från Pandalus som vi skall prova om ett par dar.
Om man har tur kan man ibland hitta ofrysta kräftor med kort datum till billigare pris. De går att frysa eller så får man äta dem direkt.

Jo, jag vet att det varit livsmedelsskandaler även i andra länder och jag tänker mig alltid för när jag köper mat från andra länder. Och för den delen kan det nog hända i Sverige också. Men Kina, nej, tyvärr…..
Jag tycker det känns som om inte myndigheterna där har något kontrollorgan som verkligen står på konsumenternas sida.

[Björn.B]
2014-08-29 12:44
#8

Fiskar upp kräftorna själv och kokar dom.

Sindri
2014-08-29 13:25
#9

De turkiska pastöriserade från Pandalus (inköpta på ICA Maxi) smakade utmärkt. Som det gjorde på 70-talet när vi började importera därifrån.

Jag köpte glatt två paket till på samma affär, varav jag delade det ena och frös in för att kunna använda till soppa.

MEN - det paket vi åt upp sen var en stor besvikelse. Kan inte jämföras med det första jag köpte. Så…vem i hela världen kan man lita på?

[Ztevo]
2014-08-29 14:41
#10

#8 Det skulle vara trevligt att ha möjlighet att göra så.

#9 Det andra paketet kanske var ett "måndagsexemplar"? Jag hoppas att det tredje paketet smakar lika angenämt som det första.

VildaVittra
2014-09-16 23:48
#11

#10 Bor du i närheten av Vättern så är det fritt fram för allmänheten att fiska kräftor på allmänt vatten under några helger under kräftsäsong.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2014-09-26 18:13
#12

Havskräftor är det som gäller.. rödmyrorna smakar mest dill.. om de smakar något alls.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
2014-09-26 18:20
#13

#12 Men ganska så miljövidrigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Ztevo]
2014-09-26 20:17
#14

Nästa fredag blir det troligen rödmyror. Bärs och snaps. Lätt ugnsrostade vitlöksbröd.

(Det blir troligen inga snapsvisor, då jag inte tänker dra med gitarren.)

Om vi känner oss sysslolösa, blir det kanske någon sallad med majskorn. Vitlöksdressing?

Upp till toppen
Annons: