Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5733 ggr
Praefatio
2014-07-22 23:16

Pris per portion?

Vad är egentligen ett rimligt pris per portion när man äter middag? Började fundera över detta när jag lagade middag idag och räknade på hur mycket alla ingredienser kostade. Handlar alltid så mycket närproducerat som möjligt och väljer oftast ekologiskt vilket såklart trissar upp priset en aning men jag inser att jag faktiskt inte vet vad som är ett normalt portionspris för en middag. Vet givetvis att man KAN äta oerhört billigt, även jag kan laga middag för 8-10 kr/port, men jag tänker mer vad som är ett vanligt spann. Vi kan kanske utgå ifrån att man lagar tre-fyra portioner, två middagar och en-två luncher. Vad tror ni? :)

Annons:
[WickedAlly]
2014-07-24 13:10
#1

Nu kan jag ju bara utgå från vad jag själv tycker är rimligt, en del andra tycker ju mest troligt något helt annat. Men runt 20 kronor per portion i snitt tycker jag är vettigt. Då får man bra kött och färska grönsaker. Köper det mesta på kampanj, annars hade jag inte kunnat välja enbart svenskt kött t ex. Maten blir dessutom rätt varierad när butiken får avgöra vad det blir till middag ;-) Kan dra ett exempel, bara för skojs skull :-) Chili con carne: 800 gram fläskfärs, ca 45 kronor. En burk vita bönor, 5 kr En tetra krossade tomater, 5 kr En gul lök, 2 kr Chili, ca 3 kr Ris, ca 5 kr Sallad, tomat, gurka, rödlök osv som tillbehör, ca 15 kr = 80 kr Blir två middagar och två lunchlådor om inte en råkar vara vrålhungrig. Men vissa dagar blir det ju dyrare och andra billigare. Men i snitt brukar jag hamna på runt 20 kr/portion.

Praefatio
2014-07-24 14:46
#2

Det stämmer nog med min uppfattning, men med eko osv. hamnar jag nog i snitt närmre 25 kr än 20 kr de flesta dagar, 17-18 kr om det är kött på extrapris.

[WickedAlly]
2014-07-24 15:48
#3

Ja, det ökar ju lite då. Jag försöker köpa mer och mer eko men plånboken får avgöra ibland.

TjockaBerta
2014-07-27 21:08
#4

Jag skulle uppskatta kostnaden till 20-30:- per portion för det jag lagar.

>>>Malum domesticum<<<

Blanksteg
2014-08-04 21:17
#5

Jag lagar middagar från grunden (inget halvfabrikat), och priset blir nog mellan 10 och 20 kr per portion oftast. Idag köpte jag dock ingredienser till en potatis- och purjolökssoppa. Ingredienserna kostade runt 17 kr totalt och är nog 2 portioner, så runt 8,5 kr per portion blev det. För mig är nog dock en portion egentligen 1,5 portion mått mätt. När jag kokar ris så går jag till exempel inte efter måtten på förpackningen, då 1 portion ris enligt den måttabellen blir lite för lite för mig.

Nu kanske den soppan inte var tillräcklig som middag… kanske lämpar sig bättre som lunch. 

Edit: nu räknade jag dock inte med buljongen, som jag redan hade i skafferiet.

Upp till toppen
Annons: