Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 2499 ggr
CelsiusT
2014-07-11 21:13

Smaksätta vatten

Nu finns det ju mycket goda bär och annat som man kan göra saft på. Men saft innehåller ju en hel del socker och både jag och sambon känner det som lite motigt att veta att man häller i sig socker när det finns vatten i kranen. Men visst är det ju väldigt gott med smaker från naturen.

Finns det något bra sätt att smaksätta vatten så att det verkligen blir gott smaksatt utan att det behöver innehålla tillsatt socker?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
VildaVittra
2014-07-11 21:19
#1

Min favorit är med skivad gurka i. Men annars är det ju bara att lägga i en massa olika blommor, bär och frukt i och låta det stå ett tag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KickiG
2014-07-11 21:24
#2

Citron- eller apelsinskivor i vattnet är gott tycker jag.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

CelsiusT
2014-07-11 23:32
#3

Jag har aldrig upplevt att vattnet blir smaksatt av att man bara lägger i sånt som tex gurka, apelsin osv. Däremot så ger det ofta en friskare smak och det kan ta bort eventuella bismaker. Men det är inte det jag är ute efter.

Jag är ute efter något smaksatt, likt saft fast utan tillsatt socker. Alltså så som när man köper tex Loka med smak på, då kan det verkligen smaka hallon om vattnet men det är tillsatt smak på vanligt vatten och inte som att gå och köpa sig en flaska hallonsaft. Jag har ju tillgång till massor med frukter och bär, så att hitta på vilka smaker jag skulle använda är inte vad jag frågar efter. Utan det jag frågar efter är hur jag kan få vattnet riktigt smaksatt utan att behöva tillföra socker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2014-07-11 23:45
#4

Jaha, då kan du köpa bordsvattenarom på flaska. http://www.nailsbodybeauty.se/slanka/lattdrycker/citron-bordsvattenarom

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-07-11 23:56
#5

#4 Fast då har jag ju fortfarande inte använt mina bär och frukter som jag har här hemma. Ska jag gå och köpa något så är det totalt meningslöst. Då dricker vi hellre vattnet i kranen, det är fullt dugligt. Grejen är just att kunna göra något med dom bär och frukter som jag har här hemma i trädgården och skogen. 

Alltså jag har massa bär som redan är plockade och än mer som inte är plockade än. Istället för att göra sylt med socker i så kokar vi bara lite så det blir mosigt, eller serverar bären som dom är till pannkakor, gröt, glass osv. Förvaringen sköter vi genom att slänga det i frysen (det är ju egentligen konserveringen som sockret är till för i saft/sylt). På samma sätt tänker jag om saft, borde det inte gå att göra saft (smaksatt vatten) utan att ha i massa tillsatt socker?

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2014-07-11 23:59
#6

#5 Givetvis går det, men man får frysa saften istället och det blir ganska surt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
jossa5
2014-07-12 00:27
#7

#5 Kan du inte göra saft och ha i honung istället för socker? Tänker att honungen är väl nyttigare än vanligt socker. 
Är ingen saftkokerska, så har ju dock ingen aning om det funkar så…

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

KickiG
2014-07-12 06:41
#8

Där håller jag med #6. Det går jättebra att göra saft utan socker, men då är det förvaring i frysen som gäller. Man kan köpa t ex såna kantiga frysflaskor som tar mindre utrymme eftersom man kan packa dem tätare. En bekant tvättar ur tomma mjölkkartonger och använder dem, viker ner övre kanten och tejpar ihop med en bit målartejp. Sedan går det bra att skriva på tejpen vad burken innehåller.

Själv kokar jag äppelsylt utan socker, har i lite kanel istället och fryser därefter ner. Jordgubbar brukar jag bara krossa före jag lägger i frysen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

CelsiusT
2014-07-12 10:59
#9

#8 Okej, bra tips =) Som sagt, frysplats har vi gott om och vi gör ju samma med sylten.

Har någon tips på vilka bär som är bra att kombinera för att inte få för sur saft? Har man socker i så kan man ju liksom "ställa in" sötheten med sockret, men utan så blir det kanske lite annorlunda.

Medarbetare på westernridning.ifokus

KickiG
2014-07-12 11:10
#10

#9 Utan att tänka efter noga, så skulle jag säga att jordgubbar ju är rätt söta. Men saft gör man ju på mogna bär och frukter, så om man smakar på bären ger det nog en rätt bra fingervisning om hur söt saften blir. Körsbär är väl också rätt söta?

Äpplen varierar väldigt beroende på vilken sort man har tillgång till. Och sedan är det ju personens egen smak som gäller. Jag gillar min äppelsylt utan socker, tycker den är fräsch och god. Mamma däremot tycker den är väldigt sur och kan inte förstå varför jag envisas med att lämna bort sockret.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

VildaVittra
2014-07-12 13:45
#11

#9 Jag skulle nog hoppa över rabarbern. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KickiG
2014-07-12 14:49
#12

#11 Jag har aldrig testat saft på rabarber utan socker, men om man hade ingefära i också så kanske? Men saft på rabarber och jordgubbar kunde kanske fungera.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Davbjo
2014-07-17 09:21
#13

När vi får hem folk brukar jag ta en stor tillbringare, hälla i två liter kolsyrat vatten (från SodaStream) och ett paket frusna bär, exempelvis blåbär, hallon osv. Sedan får det stå och dra en liten stund, då tar vattnet fin färg, det ger mycket smak och det blir inte sötsliskigt. Plus att bären kyler vattnet också, så man behöver inte tillsätta is.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Mangoozie
2014-08-05 20:39
#14

Kan du inte typ "ta hål" på bären eller "ta lite sönder dem" och lägga bären på vattnet. Kanske kan det komma smak ur dom;)

Upp till toppen
Annons: