Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1055 ggr
Endezeichen
2014-07-09 18:49

Vad ska jag göra med örterna?

Hej! Har fem olika färska örter hemma: basilika, kryddsalvia, oregano (hot 'n spicy), mynta samt rosmarin som jag känner att jag borde använda i högre utsträckning snart. De står i jord utomhus i jord samt vattnas regelbundet så de klarar sig en stund, men de har växt sig rätt stora och bör användas redan när de är färska, helst innan vintern kommer. Någon som har tips på recept och användningsområde?

Annons:
VildaVittra
2014-07-09 19:12
#1

Mynta är jättegott i smoothies med lite honung och yoghurt. 

Basilikan skulle jag använde i ett storkok med köttfärssås att frysa in i pytsar. 

Sedan olika kryddsmör att ha i frysen när man vill känna smak av sommaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2014-07-09 19:32
#2

Av basilikan skulle jag göra en rejäl omgång pesto, den håller länge i kylen och är god att ha till många olika saker 🙂

Rosmarin och oregano går fint att torka och båda är också goda att exempelvis använda på grillen och i marinader färska.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Endezeichen
2014-07-09 21:55
#3

Fler tips? :D

VildaVittra
2014-07-09 22:00
#4

Det här brödet med färsk rosmarin är galet gott. http://www.arla.se/recept/focaccia-med-tomat-och-ost/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Endezeichen
2014-07-09 22:14
#5

Jo, just foccacia bakar jag ofta! jättegott!

Madde_Warrior
2014-07-13 21:21
#6

Mynta kan du göra goa drinkar på mojito elle nått annat en kall sås på mynta till grillade kycklingspett(gör dem ganska starka sö gifter sig smakarna riktigt bra) Basilikan kan du göra kall sås på också!! Sen så är ju kryddsmör ett kanonbra tips och så enkelt Man kan ha örter till så mycket det är egentligen bara fantasin som stoppar en!! Rostad potatis och örter är ju aldrig fel!! :D

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Annons:
Upp till toppen
Annons: