Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 1430 ggr
Castiel.
2014-07-08 17:14

Köttfärssås

Jag hittade ett paket makaroner och en påse köttfärs här hemma som jag hade tänkt att göra köttfärssås men jag har varken tomatkross, tomatpuré, creme fraiche, matlagningsgrädde/vispgrädde. Bara ketchup och mjölk som kan vara den "flytande" ingrediensen. Kan man göra köttfärssås utan krosstomat, tomatpuré, creme fraiche och grädde?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
Hanna
2014-07-08 17:15
#1

Chilisås kanske? Jag brukar inte ha i några mejeriprodukter alls, bara tomatpuré och en mildare chilisås (samt kryddor såklart). 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Castiel.
2014-07-08 17:16
#2

Attans…. jag har ingen chilisås hemma heller, haha…

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Hanna
2014-07-08 17:18
#3

#2 Kanske fungerar med bara buljong och lite kryddor då? 😃 Om du inte har nära till affären så att du kan handla istället.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Castiel.
2014-07-08 17:19
#4

Jo jag skulle gå till affären men jag har inga pengar till det (är arbetslös och får ingen ersättning) så jag får liksom leka med det jag har hemma för tillfället, men ska nog hitta på något!

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Hanna
2014-07-08 17:37
#5

#4 På så vis. Önskar lycka till med maten! :) Ska faktiskt själv äta köttfärssås idag. 👍

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Castiel.
2014-07-08 17:39
#6

Detsamma! Ska bli spännande 😂

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
TjockaBerta
2014-07-08 17:52
#7

Då hade jag gjort köttfärsbiffar till makaronerna istället.

>>>Malum domesticum<<<

CelsiusT
2014-07-08 18:55
#8

Klart det går =) Allt går. Min svärmor har varken lök eller något med tomat i köttfärssås, väldigt konstigt enligt mig men det funkar det med.

Du kan ju ha i ketchup och så mjölk och blir det för tunt och konstigt så gör en liten lätt toppredning på den. Se bara till att krydda den ;P

Om du inte gillar mejerismak på köttfärssås (det är jag inte så förtjust i) så kan du ju bara steka färsen ihop med lök och kryddor. Det blir ju inte sås men det blir ju köttfärs, så kan du ha massa ketchup på tallriken istället.

Allt funkar, det är bara frågan om vad man är beredd att äta ;P Här blir det det ofta konstiga ihopkok av saker och ting, jag är sån som tager vad jag haver i skåpen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Castiel.
2014-07-08 19:19
#9

Nu har jag ätit klart. Jag brynte köttfärsen, hade i det lilla chilisås vi hade kvar hemma (hehe vi hade chilisås…), sen hade jag i lite ketchup, kalvfond och så kryddade jag med lite olika kryddor, hade även i lite sweetchili sås. Jag la i lite mjöl också för jag gillar inte när köttfärssås är sådär rinning :P

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

CelsiusT
2014-07-08 19:31
#10

#9 Blev det gott?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Castiel.
2014-07-08 19:34
#11

Absolut! Blev godare än vad jag hade förväntat mig :)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

CelsiusT
2014-07-08 19:40
#12

#11 Så bra, det tycker jag faktiskt ofta att det blir med sådana där ihopkok ;P Man ska våga prova! Även om risken finns att det inte blir jättegott så är det ju inte värre än så och då har man lärt sig något på det =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Castiel.
2014-07-08 23:00
#13

Ja jo, min föredetta kocklärare tjatade på mig att våga prova och våga misslyckas, men jag är lite av en perfektionist, jag vill inte göra fel.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
fridaas
2014-07-08 23:05
#14

När vi gör snabbversion på köttfärssås (även kallad köttfärssås på mormors vis) bryter vi bara färs och lök och blandar sedan i ketchup och lite svartpeppar. Smidigt, snabbt, enkelt och jättegott.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Castiel.
2014-07-08 23:10
#15

#14 Ja men varför krångla till det med massa tomatkross och tomatpuré och hela kalaset? Jag tyckte personligen att den köttfärssåsen jag gjorde idag var hur god som helst, tror inte jag vill äta min styvpappas köttfärssås på ett tag 😂

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

CelsiusT
2014-07-09 09:38
#16

#13 Men vad innebär fel? Finns inget som är rätt eller fel vad gäller matlagning ;P Bara olika gott resultat =) //Perfektionisten!!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: