Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1484 ggr
REXbunny
6/28/14, 7:43 PM

Mat vid segling

Hej!

Jag seglar en hel del och känner nu att det är dags att börja satsa lite. Min fråga är: Vad borde jag äta under en dags segling? Segling är inte jättefysiskt krävande men man måste orka koncentrera sig till hundra % i flera timmar. 

Ett race är cirka en timme och det är cirka 20 minuter paus emellan.  En normal regatta är 3-4 race.

Det jag hört är att man ska ladda upp med mycket kolhydrater och försöka undvika fett. Under tävlingen ska man äta något kolhydratrikt varje timme. Kan det stämma?

Här är mitt förslag på mat, åsikter?

Frukost på morgonen

1 skål havregrynsgröt med banan och vindruvor

2 mackor. Tips på pålägg?

1 glas Mangosmoothie med havregryn
200 g frysta mangobitar
1 banan
4 msk havregryn
4 dl mini mjölk
1 msk honung

ENERGIFÖRDELNING per portion enligt receptet:
308 kcal, varav 57 g kolhydrater, 11 g protein, 3 g fett
(78 % kolhydrater, 15 % protein, 8 % fett)

Apelsinjos

Innan race 1: Pastarester

Mellan race 1 och 2 Bar, nötter och torkad frukt, vitamin well focus               

Mellan race 2 och 3 macka med sylt, nötter vitamin, well focus

Mellan race 3 och 4 bar, nötter och torkad frukt, vitamin well focus

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Annons:
VildaVittra
6/28/14, 7:52 PM
#1

När man tävlar så ska man inte vara rädd för att få i sig för många kalorier och jag tycker ditt fettintag är på tok för lågt.

Varför inte blanda i lite malda nötter i frukostgröten? Kanske doppa baren i lite smält choklad?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
6/28/14, 7:55 PM
#2

Jag tror man menar mer att man ska undvika "flötig mat" för man blir tung och seg av det! Nyttiga fetter kan du gott ösa på med också.

REXbunny
6/28/14, 8:09 PM
#3

Jag har fått förklarat för mig att man ska undvika fett då man kan få problem med magen och risken för ett toalettbesök ökar. Ute på vattnet finns som bekant inga möjligheter för en toapaus, men det kanske inte stämmer?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

VildaVittra
6/28/14, 8:14 PM
#4

#3 Alltså, du ska ju inte hinka i dig olja, men fett i normala mängder är inte farligt för magen. Det är en större risk för toabesök om du börjar äta sådant du inte är van vid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

REXbunny
6/28/14, 8:22 PM
#5

Okej. Det är egentligen inget på "menyn" som jag inte är van vid. Men minimjölken skulle nog kunna bytas ut mot vanlig yoghurt då.

Annars, vad tror ni om proteinnivån. Är det för lite?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

REXbunny
7/17/14, 9:21 PM
#6

Bump

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Annons:
DesK
7/20/14, 9:21 AM
#7

Du bör äta betydligt bättre och mer energität mat, inte en massa socker.  Ägg i alla former är bra. Vad för slags mackor är det du äter? Det du skriver att du äter är mycket energifattigt och sockertätt. Du bör satsa på riktig mat. Mejeriprodukterna bör vara normalfeta eller fullfeta. Ägg och skinka eller bacon är bra frukost, kokta ägg är bra mellanmål. Grönsaker i bitar är både gott och nyttigt. Ost- och skinkrullar är annat bra mellanmål. Energidrycker är mycket överskattat, bättre att dricka mjölk eller hemgjord smoothie.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

REXbunny
7/24/14, 11:26 AM
#8

Tack för svaret!

Det var ett intressant sätt att se på det hela. Din fysiska aktivitet kan både vara mycket låg men också mycket hög. För att förtydliga är det jollesegling jag pratar om.  

Blåser det över 6 sekund meter behöver du hänga rakt ut utanför båtkanten, vilket medför en enorm statisk påfrestning. Så du säger att jag bör äta fett för att förlänga min uthållighet?

Jag har till störst del baserad mitt matprogram på SDA, ett australienskt dietist företag som skrivit en pdf fil med tips. 

Jag citerar "Carbohydrate can be a major limiting factor when competing 

in multi-day regattas. Aim for a carbohydrate-containing fluid 

or snack every hour, e.g. a sports gel, 600ml sports drink, a 

vegemite/jam sandwich (ready-made in a snap-lock bag) or 

handful of lollies – and ensure that you keep these handy!"

Om jag vill förbättra min koncentrations förmåga, vad bör jag äta då? Fett eller kolhydrater? Det är nämligen också en stor del av seglingen.

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Praefatio
7/24/14, 4:16 PM
#9

Fett är bättre för koncentrationen långsiktigt, socker är att jämföra med amfetamin i sammanhanget: ja, hjärnan blir vaken, men svårfokuserad och "rastlös". Tycker också att din meny låter på tok för rik på snabba kolhydrater , du lär känna dig som en berg- och dalbana energimässigt med toppar som blir fladdriga och okoncentrerade och dalar som är energilösa. Du blir inte fysiskt starkare av socker eller orkar mer, du blir bara speedad en stund innan du kraschar. Fiskkonserver är bra, makrill i tomatsås eller tonfisk i olja går fort att peta i sig. Yoghurt gör dig mätt för stunden men inte långsiktigt utan tar upp plats i magen som kunde gått till något annat. Salami, ost, grönsaker är bra liksom bär som blåbär. Potatis, speciellt kall (=lägre GI), är en jättefin kolhydratskälla. Ägg är supermat. Mjölk, gärna 3%, innehåller en fin balans mellan fett, kolhydrater och protein och är bättre än energidryck. Nötter är perfekt snacks, jordnötter brukar vara för salta normalt sett men ni kommer behöva salt så det är ändå ett alternativ. Havregrynsgröt är jag skeptisk till, blir själv oerhört hungrig bara någon timme efter havregrynsgrötsfrukost. Satsa hellre på ägg.

Upp till toppen
Annons: